تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

نوار عصب و عضله پا

نوار عصب و عضله پا

افرادی که دچار آسیب دیدگی از ناحیه پا از جمله مچ، زانو و سیاتیک هستند، می‌توانند نوار عصب و عضله پا را انجام دهند. این آزمایش یکی از تست‌های کاربردی برای افرادی است که دچار مشکلاتی مانند درد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در ناحیه پاها هستند.

از طریق این آزمایش امکان تشخیص وجود بیماری و شدت آن وجود دارد و گاهی حتی از طریق تست عصب و عضله پا می‌توان ناحیه دقیق آسیب عصبی را تشخیص داد و به موقع برای درمان آن اقدام کرد. در ادامه اطلاعاتی در ارتباط با نوار عصب پا در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

تست نوار عصب و عضله پا چیست؟

تست نوار عصب و عضله پا برای بررسی اعصاب و عضلات است که به طور غیر مستقیم فعالیت الکتریکی ریشه اعصاب را بررسی می‌کند. این آزمایش به دلایل مختلفی از سوی پزشکان انجام می‌شود. این تست در اغلب مراکز طب پزشکی صورت می‌گیرد و بهتر است که پزشک مغز و اعصاب جواب آن را تفسیر کند.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای تست نوار عصب پا برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های مرتبط با ریشه‌های عصبی این ناحیه می‌باشد. برای انجام این آزمایش نیازی نیست که مراجعه کننده از قبل آمادگی خاصی داشته باشد و مدت زمان آن بین ۳۰ دقیقه تا دو ساعت به طول می‌انجامد.

تست نوار عصب پا صرفاً یک روش تشخیص است و پس از آن براساس صلاحدید پزشک روش‌های درمان در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

تست نوار عصب و عضله پا چیست؟

ضرورت انجام آزمایش نوار عصب پا

افرادی که در ناحیه مچ پا یا زانوی خود احساس داغی یا تورم دارند، در گام اول می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند. در این مواقع پزشک برای اطلاع از درگیری عصب‌های بدن آزمایش نوار عصب و عضله پا را تجویز می‌کند. با چنین آزمایشی مشخص می‌شود که درگیری در کدام ناحیه بوده که باعث درد پا شده است. در واقع شما با انجام یک آزمایش ساده می‌توانید بهترین روش درمانی را در سریع‌ترین زمان ممکن اتخاذ کنید.

مقالات بیشتر: هزینه نوار عصب دست

این تست معمولاً برای بررسی دردهای ناشی از آرتروز زانو نیز کاربرد دارد و چنانچه عصب‌های ستون فقرات یا لگن آسیب دیده باشند، به راحتی از طریق این نوار قابل تشخیص خواهد بود.

گاهاً نیز در کف پای مچ نیز عصب‌ها گیر می‌کنند. در این شرایط باید آزمایش نوار عصب را انجام داد و اگر هم عصب‌های قسمت پا دچار درگیری باشند با تشخیص به موقع می‌توانید از درمان‌هایی مانند عمل جراحی نیز جلوگیری کنید.

کاربرد نوار عصب عضله در تشخیص مشکلات پا

با نوار عصب و عضله پا می‌توان بیماری‌های مختلفی که علائم ناشی از گزگز، ضعف، درد و عدم تعادل اندام‌ها را به همراه دارند، شناسایی کنید. برخی از بیماری‌هایی که از طریق این آزمایش قابل تشخیص هستند شامل موارد زیر می‌باشند:

درد سیاتیک

زمانی که اعصاب سیاتیک آسیب دیده باشد و فرد دچار مشکلاتی نظیر بی‌حسی، مور مورد شدن را داشته باشد، نوار عصب پا بسیار کاربرد دارد. در این شرایط تجویز دارو یا جلسات فیزیوتراپی به روند درمان کمک خواهد کرد

رادیوکلوپاتی

در عارضه رادیکولوپاتی ریشه‌های عصبی نخاع آسیب می‌بینند و از علائم آن مورمور شدن، بی‌حسی و درگیری پاها و دست‌ها می‌باشد. با انجام آزمایش نوار عصب عضله پا می‌توانید به موقع برای درمان اقدام کنید.

کاربرد نوار عصب عضله در تشخیص مشکلات پا

نوروپاتی محیطی

شیوع آسیب عصب‌های مغز و نخاع به بخش‌های مختلف سبب بیماری نوروپاتی محیطی می‌شود. زمانی که فرد دچار این عارضه می‌شود، پزشکان با تجویز نوار عصب عضله پا می‌توانند به تشخیص به موقع این بیماری و کاهش علائم آن کمک کنند.

مقالات بیشتر: هدف از تست نوار عصب و عضله

بیماری سندروم تونل تارسال

فشرده شدن عصب تیبیال منجر به سندروم تونل تارسال می‌شود و برای تشخیص این بیماری می‌توان از نوار عصب پا استفاده کرد. برای کاهش تورم و التهابات ناشی از این بیماری نیز روش‌های درمانی مانند استفاده از داروهای ضد التهاب را تجویز خواهد شد.

بیماری اسکلروز آمیوتروفیک جانبی

بیماری اسکلروز آمپوتروفیک جانبی که نام دیگر آن بیماریلوگریگ عارضه ای عضلانی است و باعث ضعف در ناحیه پا و عضلات می‌شود، از طریق نوار عصب پا به راحتی قابل تشخیص می‌باشد و برای کند کردن روند پیشرفت آن می‌توان از برخی از داروها نیز کمک گرفت.

تفسیر جواب نوار عصب عضله پا

جهت تفسیر جواب نوار عصب عضله پا حتماً به کلینیک‌های معتبر با کادر پزشکی حرفه‌ای مراجعه کنید. تفسیر نوار عصب پا می‌تواند بلافاصله ارائه شود و نتیجه آن را دریافت کنید. برای تفسیر نتایج تست باید حتماً از متخصصان مغز و اعصاب کمک بگیرید. به طور معمول تفسیر نوار عصب به وسیله پزشک معالج انجام می‌شود. اما اگر مایل هستید پزشکان متخصص جواب آزمایش را تفسیر کنند، حتماً به کلینیک‌های معتبر مراجعه نمایید.

مقالات بیشتر: نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می ‌شود؟

کلینیک دینا به عنوان یکی از بهترین مراکز طب پزشکی در تهران متشکل از کادر متخصص مغز و اعصاب است و این مرکز درمانی آماده ارائه خدمات مختلف از جمله انجام تست نوار عصب عضله پا به مراجعین گرامی می‌باشد. اگر می‌خواهید آزمایش نوار عصب را زیر نظر پزشکان متعهد و متخصص انجام دهید، می‌توانید از طریق شماره زیر مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در ارتباط با تست نوار عصب و عضله پا در اختیار شما قرار دهیم. این تست به تشخیص بیماری‌های مربوط به ناحیه پا از جمله سیاتیک،آرتروز زانو و بیماری سندروم تونل تارسال کمک می‌کند. بسیاری از مراجعین دغدغه پیدا کردن یک کلینیک تخصصی برای انجام این آزمایش را دارند. کلینیک طب پزشکی دینا یکی از بهترین مراکز انجام آزمایش نوار عصب عضله پا است و شما می‌توانید با خیال آسوده به این مرکز مراجعه نموده و تست خود را انجام دهید.

کادر پزشکی این مجموعه مفتخرند که همواره تلاش خود را برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع به مراجعه کنندگان ارائه نمایند و شما مراجعین گرامی می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن تفسیر این آزمایش را دریافت کنید. برای ثبت نوبت و مشاوره می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی در تماس باشید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *