هدف از تست نوار عصب و عضله

برخی از مراجعین در مورد هدف از تست نوار عصب و عضله سؤال دارند و می‌خواهند بدانند که دقیقاً این روش برای تشخیص چه بیماری‌هایی کاربرد دارد. الکترومیوگرافی یا تست سرعت هدایت عصبی یک روش برای اندازه‌گیری فعالیت‌های الکتریکی عضلات و اعصاب است. بدن با ارسال کردن سیگنال‌های الکتریکی واکنش عضلات را بیشتر می‌کند و این واکنش از طریق تست نوار عصب و عضله قابل اندازه‌گیری است.

آزمایش نوار عصب عضله می‌تواند مشکلات مربوط به عصب‌ها یا عضلات یا هر دو را تشخیص دهد. این تست را می‌توان به صورت جداگانه انجام داد، اما معمولاً همراه با یکدیگر نیز انجام می‌شوند. در ادامه این مقاله در ارتباط با هدف از تست نوار عصب و عضله و کاربرد آن و مراحل آماده‌سازی بیمار قبل از انجام این تست توضیح خواهیم داد.

هدف از تست نوار عصب و عضله چیست؟

هدف از تست نوار عصب و عضله بررسی چگونگی فعالیت عصب و عضله و میزان هماهنگی آنهاست. آنچه که به عنوان هدف تست نوار عصب و عضله شناخته می‌شود وجود یک سری علائم مربوط به نوع نارسایی در سیستم اسکلتی عضلانی فرد است. از رایج‌ترین علائم در بیماران اسکلتی عضلانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- در صورت وجود درد در قسمت‌های مختلف بدن

2- داشتن احساس ضعف و خستگی مزمن

3- وجود احساس مورمور شدن و گزگز و کرختی در نقاط مختلف بدن

4- احساس بی حسی در اندام‌های مختلف بدن

مطالب بیشتر: نوار عصب عضله چیست؟

5- داشتن کمردرد با علائم انتشاری این عارضه و داشتن فشار در دیسک یا آرتروز کمر

6- وجود گردن درد با علائم انتشاری و داشتن فشار بر روی دیسک یا آرتروز گردن

در برخی از بیماران نیز بیماری‌های نامرتبط با سیستم عصب و عضله باعث بروز یک سری علائم می‌شود. تشخیص ارتباط این علائم با مشکلات اسکلتی و عضلانی بر عهده متخصصان می‌باشد.

پزشکان ابتدا شرح حال بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس آزمایش نوار عصب و عضله یا تست emg انجام می شود. این تست در تشخیص هرچه بیشتر مشکلات عضلانی و اعصاب افراد کمک کننده خواهد بود.

هدف از تست نوار عصب و عضله چیست؟

کاربرد تست نوار عصب و عضله

حال که متوجه شدید که هدف از تست نوار عصب و عضله چیست، بهتر است در مورد کاربردهای این آزمایش نیز بیشتر بدانید. آزمایش نوار عصب و عضله برای معاینه دقیق‌تر موارد زیر بسیار کاربرد دارد:

1- بررسی و ارزیابی عملکرد درست یا نادرست عصب‌های حسی، محیطی و حرکتی عضلات بیمار

2- تعیین کردن محل آسیب وارد شده

3- تعیین نوع اختلال ایجاد شده

4 -تخمین و بررسی زمان ورود آسیب

5 -بررسی و تشخیص بهبود یا وخیم شدن وضعیت اندام آسیب دیده

6- تشخیص نوع درمان از سوی پزشک

7- در تزریق موضعی اوزون می‌توان از آزمایش نوار عصب و عضله استفاده کرد.

کاربرد تست نوار عصب و عضله

8- کاربرد نوار عصب عضله در بیماری‌های رادیکولوپاتی و تشخیص آسیب عصب بخاطر داشتن فتق دیسک یا آرتروز

9- استفاده از آزمایش نوار عصب و عضله برای بررسی سندرم تونل کارپال یا CTS

10- بیمارانی که دارای چند دیسک کمر یا دیسک گردن هستند، در بسیاری از موارد با انجام آزمایش نوار عصب و عضله می‌توان تشخیص داد کدام دیسک بیرون زده به عصب فشار وارد می‌کند.

مطالب بیشتر: نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می ‌شود؟

11- در آن دسته از بیمارانی که دارای فتق دیسک یا دیسک گردن هستند، نوار عصب و عضله می‌تواند مشکلات مربوط به ضایعات اکسونال یا عدم وجود آن را تشخیص داد. وجود ضایعات فعال به نفخ درمان جراحی می‌باشد و عدم وجود ضایع فعال امکان درمان غیر جراحی دیسک را فراهم می‌کند.

برای انجام تست نوار عصب و عضله می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید. پزشکان متخصص این کلینیک می‌توانند به بهترین شکل مشکلات مربوط به اعصاب و عضلات شما بیماران گرامی را تشخیص دهند و مراحل بعدی درمان را به بیماران ارائه کنند.

اقدامات قبل از انجام تست نوار عصب و عضله

بیمارانی که برای انجام آزمایش نوار عصب عضله اقدام می‌کنند، باید حتماً موارد زیر را در نظر بگیرند:

1- قبل از انجام تست نوار عصب و عضله حتماً پاکیزه باشید.

2- لباس شما باید گشاد باشد تا هنگام گرفتن نوار عصب عضله منطقه ناحیه مورد نظر بدون پوشش باشد.

3- قبل از انجام تست وسایلی مانند جواهرات را در بیاورید.

4- پیش از انجام تست از مصرف لوسیون‌ها و کرم‌ها خودداری کنید، چرا که محل آزمایش باید خشک باشد.

5- داروهای خود را به صورت عادی مصرف کنید، فقط اگر داروهای رقیق کننده استفاده می‌کنید بهتر است که پزشک را در جریان قرار دهید.

6- اگر احساس سردی در قسمت دست و پا دارید، با قرار دادن آنها در آب گرم سعی در گرم کردن بدن خود کنید. سردی اندام می‌تواند باعث تأثیر بر نتیجه تست شود.

مطالب بیشتر: نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

خطرات تست نوار عصب و عضله

همانطور که اشاره شد هدف از تست نوار عصب و عضله بررسی و تشخیص سلامت اعصاب و عضلات بیماران است. بنابراین هیچگونه خطر و عوارض جانبی ندارد. ممکن است که ۱ تا ۲ ساعت پس از الکترومیوگرافی احساس مورمور یا درد در اندام‌های خود داشته باشید.

در این آزمایش سرعت هدایت عصبی نیز به دلیل خفیف بودن جریان الکتریکی خطر هرگونه عارضه را کم خواهد کرد. اگر هنگام عبور سیگنال‌ها دچار سوزن سوزن شدن یا پرش عضلات یا درد خفیف شدید نگران نباشید، چرا که این علائم موقت هستند و پس از دو ساعت برطرف خواهند شد.

خطرات تست نوار عصب و عضله

هدف از تست نوار عصب و عضله بررسی سلامت اعصاب و عضلات بیماران است که توسط دستگاه الکترومیوگرافی انجام می‌شود. در این روش الکترودها به بدن بیمار وصل می‌شود تا در تشخیص میزان آسیب اسکلتی و عضلانی و همچنین عملکرد اعصاب حرکتی به پزشکان کمک کند.

کاربرد تست نوار عصب و عضله برای معاینه دقیق اختلالات و نواحی آسیب دیده بدن می‌باشد. چنانچه می‌خواهید آزمایش نوار عصب و عضله را در کلینیک‌های معتبر انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم به کلینیک دینا مراجعه کنید. این کلینیک با داشتن پزشکان مجرب و متخصص می‌توانند مراحل آزمایش نوار عصب و عضله را به خوبی انجام دهند و جواب آن را در سریع‌ترین زمان در اختیار شما بگذارند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.