نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می ‌شود؟

نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می شود؟

نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می ‌شود؟ تست نوار عصب و عضله یک راه تشخیص است که می‌تواند سلامت عضلات و اعصاب را بررسی کرده و واکنش‌های آن را به تحریک‌های عصبی کنترل کند. آزمایش نوار تست و عضله با قرار دادن الکترود بر روی ناحیه‌ای که دچار عارضه شده است شروع می‌شود تا فعالیت‌های عضله به ثبت برسد.

وقتی که عضله عصب به درستی کار نمی‌کند، انتقال پیام‌های عصبی دچار اختلال می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص در تست عصب و عضله از طریق الکترود است که شدت سرعت و جریان الکتریکی اعصاب را در بررسی می‌کند. تفسیر جواب این نوار می‌تواند بسیار به بیماران برای درمان آنها کمک کند. در ادامه این مقاله بیشتر در ارتباط با دلایل انجام تست نوار و عضله و همچنین نتایج آن اشاره خواهیم کرد.

چرا آزمایش نوار عصب و عضله انجام می ‌شود؟

نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می شود؟ این نوار برای تشخیص سلامت سلول‌های عصبی و ماهیچه‌ها کاربرد دارد. براساس تفسیر نتایج آن می‌توان اختلال عملکرد عصب‌ها و انتقال پیام عصبی به ماهیچه را متوجه شد. در واقع نورون‌های حرکتی پیام‌های الکتریکی که باعث انقباض ماهیچه‌ها هستند را انتقال می‌دهند.

در تست نوار اعصاب و عضله به کمک دستگاه الکترود، سیگنال‌ها به خطوط گرافیکی تبدیل می‌شوند و پزشک متخصص آنها را تفسیر می‌کند. اما بسیاری سوال دارند که نوار اعصاب و عضله به چه علتی انجام می ‌شود؟ معمولاً پزشکان برای تشخیص علائم زیر از نوار عصب و عضله استفاده می کنند:

تشخیص علائم زیر از نوار عصب و عضله

1- ضعف عضلانی، خارش، بی حسی

2- وجود درد یا گرفتگی عضلانی

3- انقباض غیرارادی عضلانی یا تیک عصبی

4- اختلالات عضلانی

5- اختلالات مرتبط با ناتوانی نورون‌های عصبی در ارسال سیگنال ‌های الکتریکی به اندام مورد نظر

6- رادیکولوپاتی

7- اختلالات مرتبط با اعصاب محیطی از جمله سندروم تونل کارپال

8- اختلالات مرتبط با سیستم عصبی از جمله ای ال اس

چرا آزمایش نوار عصب و عضله انجام می ‌شود؟

درمان بیماری های حاص از طریق الکترومیوگرافی

برای درمان برخی از بیماری‌ها خاص نیز از الکترومیوگرافی استفاده می‌شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- اختلالت ماهیچه‌ای مانند دیستروفی عضلانی و پلی میوزیت

2- بیماری‌های که بر روی ارتباط عصب‌ها و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارند از جمله میاستنی گراویس

3- اختلالاتی که بر روی نورون‌های حرکتی در مغز یا نخاع تأثیر می‌گذارند ازجمله اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و فلج اطفال

4- اختلالاتی که بر روی ریشه عصب‌ها تأثیر می‌گذارند مثل فتق دیسک در ستون فقرات.

کلینیک دینا با داشتن کادر مجرب پزشکی آزمایش نوار عصب و عضله را همراه با ارائه تفسیر و جواب به بیماران ارائه می‌کنند. برای ثبت نوبت می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

نتایج تست نوار عضله به چه معنی است؟

مراجعه کنندگانی که می‌دانند نوار اعصاب و عضله به چه علتی انجام می‌ شود، سعی می‌کنند برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود از طریق این روش به پزشکان متخصص مراجعه کنند. اما تفسیر جواب نوار عصب و عضله می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

در صورتی که پزشک دیگری مراحل الکترومیوگرافی را انجام می‌دهد، باید مراحل درمان را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید. پس از ارائه تفسیر جواب نوار عصب و عضله، در صورتی که الکترومیوگرافی نشان دهنده فعالیت الکتریکی ماهیچه در حال استراحت باشد، می‌تواند بیانگر بیماری‌های زیر باشد:

1- اختلال عملکردی در ماهیچه‌ها

2- اختلال عملکرد ارتباط بین ماهیچه و عصب‌ها

3- التهاب ناشی از آسیب دیدگی ماهیچه‌ها

بیشتر بخوانید: داروهای سکته مغزی

در صورتی که تست نوار و عضله اعصاب و عضله فقط نمایانگر فعالیت‌های الکتریکی غیرطبیعی در هنگام انقباض ماهیچه باشد، ممکن است که فرد دچار بیماری‌هایی از جمله ای ال اس یا سندروم تونل کارپال باشد. پس از دریافت تفسیر جواب نوار عصب و عضله براساس نتیجه آزمایش، پزشک در ارتباط با روش‌های درمانی و آزمایش‌های مورد نیاز به بیمار کمک خواهد کرد.

نتایج تست نوار عضله به چه معنی است؟

شرایط آمادگی برای تست نوار عصب و عضله

پس از اینکه افراد متوجه می‌شوند نوار اعصاب و عضله به چه علتی انجام می‌ شود و برای تشخیص چه بیماری‌های کاربرد دارد، برای انجام این تست باید آمادگی لازم برای را داشته باشند. در طول و پس از آزمایش یک متخصص مغز و اعصاب چگونگی این روش را توضیح می‌دهد. چنانچه فرد شرایط زیر را داشته باشد باید حتماً به پزشک متخصص مغز و اعصاب اطلاع بدهد تا توصیه‌های پزشکی رعایت شود:

1- استفاده از داروهای تجویزی و بدون نسخه

2- اختلالاتی که همراه با خونریزی هستند.

3- افرادی که دارای ضربان ساز و دفیبریلاتور قلبی هستند.

بیشتر بخوانید: نوار عصب عضله چیست؟

قبل از انجام تست نوار عصب وعضله حتماً باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- شب قبل حتماً دوش بگیرید تا چربی‌های اضافه پوست پاک شود.

2- قبل از معاینه حتماً کرم‌ها و روغن‌های بدن را متوقف کنید.

3- لباس‌های راحت و گشاد داشته باشید.

4- قبل از انجام آزمایش هر نوع ساعت، اشیای فلزی، جواهرات و عینک را بردارید.

شرایط آمادگی برای تست نوار عصب و عضله

شاید برای شما بیماران گرامی این سوال به وجود آمده باشد که نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می‌ شود؟ و برای چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟ هدف از انجام عصب و عضله برای تشخیص سلامت و عملکرد اعصاب و عضله‌ها می‌باشد و یک روش کم تهاجم است. متخصصان سلامت برای نظارت و تشخیص بر اختلال عملکرد عضلات از این روش بهره می‌برند. در تست نوار عصب و عضله، متخصص مغز و اعصاب الکترودهای نازک و سوزنی شکل را در عضله قرار می‌دهد و عصب های دست را بررسی می کند.

افرادی که تحت این آزمایش قرار می‌گیرند می‌توانند تفسیر جواب نوار عصب و عضله را دریافت نموده و برای گذراندن مراحل درمان در صورت داشتن هرگونه اختلال در عملکرد عصب‌ها اقدام کنند. برای انجام تست نوار عصب و عضله می‌توانید به کلینیک دینا با داشتن بهترین متخصصان کشور مراجعه کنید تا مراحل انجام آزمایش را تحت نظارت و بررسی کامل انجام دهند.

برای دانلود پی دی اف مقاله نوار عصب و عضله به چه علتی انجام می ‌شود؟ کلیک نمایید