تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

نوار عصب دست

نوار عصب دست

نوار عصب دست معمولاً برای اندازه‌گیری و بررسی شدت فعالیت الکتریکی ماهیچه‌ها در پاسخ به نورون‌های حرکتی انجام می‌شود. نوار عصب و عضله دست برای کمک به تشخیص نابهنجاری‌های عصبی و عضلانی صورت می‌گیرد. دست عضلات بسیاری دارد که هرگونه بروز اختلال اعصاب این ناحیه می‌تواند علائمی مانند ضعف عضلانی، بی‌حسی گزگز و درد را به همراه داشته باشد. جواب نوار عصب دست پس از آرمایش به بیمار ارائه می شود.

معمولا در کنار تست الکترومیوگرافی، از تست سرعت هدایت عصبی نیز استفاده می شود تا نتیجه دقیقتری بدست آید. پس از تست نیز پزشک متخصص تفسیر جواب را در اختیار بیمار قرار می دهد. از آنجایی که بسیاری در ارتباط با نوار عصب و عضله دست و نحوه انجام آن سؤال دارند در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

 چه زمانی به نوار عصب دست نیازا ست؟

 نوار عصب دست برای کمک به تشخیص و ارزیابی شرایط زیر انجام می‌شود:

1- بررسی اختلالات عضلانی از جمله دیسروفی عضلانی یا پلی‎میوزیت

2- بیماری‌هایی که بر ارتباط مؤثر بین عصب و عضله تاثیرگذارند از جمله بیماری میاستنی‎گراویس

مقالات بیشتر: نوار عصب عضله چیست؟

3- بررسی اختلالات ریشه عصبی مانند رادیکولوپاتی گردن 

4- ارزیابی اختلالات اعصاب خارج از نخاع (اعصاب محیطی) از جمله سندروم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی

 چه زمانی به نوار عصب دست نیاز است؟

نظرات مردم درباره اوزون تراپی

در گام اول پزشک با قرار دادن الکترودها بر روی پوست تست هدایت عصبی را انجام می‌دهد و میزان و سرعت رسانش تکانه الکتریکی در عصب را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش باعث اندازه‌گیری میزان آسیب و تخریب عصبی می‌شود.

برای ثبت نوار عصب و عضله دست یک یا چند سوزن کوچک از طریق پوست وارد عضله می‌شود و فعالیت الکتریکی توسط الکترودها بر روی یک  اسیلوسکوپ نشان داده می‌شود.

بافت عضلانی معمولاً سیگنال‌های الکتریکی در هنگام سرعت تولید نمی‌کند زمانی که الکترود سوزنی وارد عضله دست می‌شود، فعالیت الکتریکی بر روی اسیلوسکوپ به دلیل تحریک این ناحیه دیده می‌شود، اما پس از آن هیچ سیگنالی نباید وجود داشته باشد.

مقالات بیشتر: هزینه نوار عصب کمر

پزشک متخصص سعی می‌کند فعالیت الکتریکی عضله را هنگام استراحت و انقباض خفیف و انقباض قوی ماهیچه اندازه‌گیری کند. پس از قرار دادن الکترود سوزنی از بیمار می‌خواهد که عضله دست را با بلند کردن یا خم کردن منقبض کند.

در نهایت اندازه و شکل امواج برای مانیتور نمایش داده می‌شود و اطلاعاتی در مورد توانایی عضله جهت پاسخ به تحریک اعصاب ارائه می‌دهد. در واقع همانگونه که عضله با شدت بیشتر منقبض می‌شود، فیبرهای عضلانی بیشتر فعال می‌شوند و پتانسیل حرکتی بیشتر می‌شود.

پس از تست نتیجه و تفسیر نوار عصب و عضله دست در اختیار فرد قرار خواهد گرفت. برای انجام نوار عصب و عضله دست و دریافت جواب توسط پزشکان متخصص مغز و اعصاب می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید. این کلینیک با داشتن پزشکان توانبخشی می‌توانند راه‌های درمان موثری را به بیماران پیشنهاد کنند. برای دریافت مشاوره و نوبت می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

عصب‌ های قابل بررسی از طریق نوار عصب دست

 با استفاده از نوار عصب و عضله دست امکان بررسی تمام عصب‌ها وجود ندارد برخی از عصب‌ها به اندازه ظریف نازک و عمقی هستند که بررسی آنها اصلاً ساده نیست و نتایج الکترومیوگرافی قطعی و قابل اطمینان نمی‌باشد.

از بین عصب‌های ناحیه سر دست که ۱۲ جفت هستند و اعصاب کرانیال می‌توان دو جفت را با استفاده نوار عصب و عضله بررسی کرد. باقی اندام‌ها و عضلات قابل بررسی نیستند. این عضلات عصب‌هایی چون عصب زوج ۷ یا عصب عصب صورتی و عصب زوج پنج یا عصب تریژمینال هستند.

آزمایش‌ های متداول در نوار عصب دست

برای آزمایش نوار عصب و عضله دست معمولاً دو آزمایش رایج انجام می‌شود:

الکترومیوگرافی

در آزمایش الکترومیوگرافی اندازه فعالیت الکتریکی عضله‌ها بررسی می‌شود. از طریق این تست هر نوع نشانه‌های انسداد و یا کاهش سرعت در واکنش به تحریک عصبی قابل اندازه‌گیری است. با این آزمایش می‌توان در مورد ماهیچه‌ها نیز از اطلاعات کافی به دست آورد و شیوه دریافت تحرک عصبی از سوی ماهیچه قابل مشاهده است.

هدف از انجام الکترومیوگرافی بررسی ضعف غیر قابل توزیع عضلات بررسی دلایل بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، درد و پیچ خوردگی دست می‌باشد. از طریق این آزمایش تفاوت بین ضعف واقعی و کاهش استفاده به دلیل درد یا عدم انگیزه مشخص می‌شود.

مقالات بیشتر: هزینه نوار عصب و عضله

آزمایش سرعت هدایت عصبی

آزمایش سرعت هدایت عصبی با بررسی انتقال عصبی به اندازه‌گیری میزان سرعت تکانه‌های الکتریکی در امتداد اعصاب می‌پردازد. این آزمایش همراه با الکترومیوگرافی برای تشخیص اختلالات عضلانی یا رد احتمالی آنها در ناحیه دست انجام می‌شود.

در حالت عادی یک دست سالم به نسبت عصب آسیب دیده می‌تواند سریعتر و قدرت‌تر سیگنال‌های الکتریکی را انتقال دهد. هدایت عصبی بر اثر غلاف میلین (روکش عایق احاطه کننده عصب) با تغییر سرعت همراه است. اکثر نوروپاتی‌ها از آسیب اکسون عصب نشأت دارند.

از طریق این آزمایش می‌توان تفاوت بین اختلال عصبی واقعی و مشکلات درگیر کننده ماهیچه به دلیل آسیب در عصب را ارزیابی کرد. از طریق این آزمایش می‌توان تشخیص داد که آیا اختلال عصبی در ناحیه دست وجود دارد یا نه. بنابراین یکی از بهترین استراتژی‌ها برای تشخیص آسیب‌های عضلانی دست استفاده از تست هدایت عصبی در کنار نوار عصب و عضله دست می‌باشد.

آزمایش‌ های متداول در نوار عصب دست

دریافت تفسیر نوار عصب عضله دست

پس از انجام تست معمولاً نتیجه و جواب نوار عصب دست در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از پزشکان حاضر در کلینیک‌های طب پزشکی بخواهید که نتیجه را تفسیر کنند.

نتیجه تست نوار عصب عضله دست برای پزشکی ارجاع دهنده نیز ارسال می‌شود. شما می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و پروسه درمانی خود را آغاز نمایید.

نکات مهم برای تست نوار عصب و عضله دست

چند روز قبل از انجام تست نوار عصب دست حتماً باید پزشک را در مورد بیماری‌های زمینه‌ای یا داروهای مصرفی خود مطلع کنید بلاخص اگر ضربان ساز یا هرگونه وسایل پزشکی الکتریکی در بدن خود دارید

مطلع کردن پزشک از مصرف داروهای رقیق کننده خون از جمله کومادین، پلاویکس و الیکویس

اطلاع دادن به پزشک در ابتلا به بیماری‌های هموفیلی

قبل از انجام آزمایش نوار عصب دست نیازی به ناشتا بودن یا خوردن غذای خاصی نیست.

پس از اتمام آزمایش می‌توانید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

قبل از انجام تست دوش بگیرید و هیچگونه لوسیون و یا کرمی را برای بدن خود استفاده نکنید.

مقالات بیشتر: هدف از تست نوار عصب و عضله

خلاصه مطالب

تست نوار عصب دست برای تشخیص و ارزیابی سلامت فعالیت الکتریکی عضلات استفاده می‌شود. الکترومیوگرافی دست برای تحلیل و تفسیر سیگنال‌های تولید شده توسط عصب و واکنش عضلات دست نسبت به این سیگنال‌ها انجام می‌شود. زمانی که بیمار دچار بی‌حسی، ضعف عضلانی، اسپاسم یا گرفتگی یا درد اندام ناحیه دست یا بازو می‌شود، بهتر است این آزمایش را انجام دهد.

تفسیر و جواب نوار عصب دست پس از انجام این آزمایش در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. برای انجام نوار عصب و عضله دست می‌توان به کلینیک دینا مراجعه کنید. پزشکان متخصص این مجموعه جواب را در کوتاه‌ترین زمان به شما بیماران گرامی ارائه می‌دهند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *