تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

نوار عصب عضله چیست؟

نوار عصب عضله چیست؟

نوار عصب عضله چیست؟ عصب عضله یا الکترومیوگرافی نوعی تست تشخیص و بررسی سلامت عصب‌های محیطی بدن از جمله دست و پا است. عصب‌های بدن در واقع مانند سیم‌های برق عمل می‌کنند که از مغز و نخاع نشأت گرفته و به سایر نقاط بدن می‌روند.

نوار عصب و عضله فعالیت این رشته‌ها را بررسی کرده و نتایج آن را به بیمار ارائه می‌کند. در ادامه مقاله به هدف از انجام تست نوار عصب عضله و همچنین در مورد کاربرد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

تست نوار عصب عضله چیست؟

نوار عصب عضله برای تشخیص سلامت و عملکرد عصب‌های بدن است و می‌تواند در ارزیابی وضعیت بیماران به هنگام آسیب یا صدمه به مغز و نخاع کمک کند. عصب‌های بدن مانند سیم‌های عبور دهنده جریان برق عمل می‌کنند که از مغز و نخاع به سایر نقاط بدن وصل هستند. نوار عصب عضله فعالیت رشته‌های عصبی را بررسی می‌کند. تست نوار عصب عضله در واقع تست تشخیص وضعیت عضلات و سلول‌های عصبی بیمار است. سلول‌های عصبی نوعی نورون‌های حرکتی هستند و سیگنال‌های الکتریکی را به عصب‌هایی که باعث شل شدگی عضلات می‌شوند منتقل می‌کنند. نوار عصب عضله سیگنال‌ها را به اعداد و نمودار برمی‌گرداند و به پزشکان در تشخیص آسیب بیماران کمک می‌کند.

تست نوار عصب عضله چیست؟

هدف از انجام تست نوار عصب عضله

نوار عصب عضله یکی از آزمایش‌های بسیار کمک کننده برای تشخیص صدمات ناشی از فشار دیسک مهره‌ای است. از سوی دیگر بیمارانی که دچار آرتروز هستند. می‌توانند از تست نوار عضله برای تشخیص میزان فشار بر روی عصب‌ها استفاده کنند. تست نوار عضله برای بررسی دلیل بی‌حسی و خواب رفتگی دست و پا استفاده می شود. به کمک این روش می توان شدت صدمه و میزان مزمن بودن بیماری را نیز تشخیص داد. از دیگر اهداف این تست، شناسایی و ارزیابی فشار حاد دیسک بر روی عصب‌ها می‌باشد. پزشکان می‌توانند برای درمان یا فیزیوتراپی از این روش کمک بگیرند.

تست نوار عصب عضله چگونه انجام می‌شود؟

در تست نوار عصب عضله یک نیدل کوچک که به نام الکترود شناخته می‌شود به شکل مستقیم به عضله‌ها وارد می‌شود. در طی این فرایند فعالیت الکتریکی عضله ارزیابی خواهد شد. از سوی دیگر توسط الکترودهای سطحی میزان و سرعت هدایت امواج الکترونیکی در داخل عصب بین دو نقطه ارزیابی می‌شود. معمولاً از این تست برای پیدا کردن مشکلات عضلانی و عصبی بهره می‌برند.

تست نوار عصب عضله چگونه انجام می‌شود؟

نوار عصب عضله برای تشخیص کدام بیماری‌ ها کاربرد دارد؟

تست نوار عصب عضله با نوار NCS یا بدون آن قابل انجام اس، ولی وقتی که با یکدیگر انجام می‌شوند، تصویر کامل‌تری نسبت به آزمون ارائه می‌شود. تست نوار عضله اختلالات عصبی یا آسیب به عصب متصل به عضله را شناسایی می‌کند. بیشترین میزان کاربرد تست نوار عصب و عضله بررسی موارد زیر است:

۱- بررسی اختلالات عضلانی پیشرونده از جمله دیسورفی عضلانی و پلی میوزیت

۲- اختلالاتی که بر اتصالات عصبی و عضلانی تاثیرگذار است؛ از جمله بیماری‌های مثل میاستنی گراویس، سندرم گیلن باره و سندرم لامبرت ایتون.

۳- تشخیص اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)

۴- شناسایی و ارزیابی اختلالات اعصاب محیطی که در اثر آسیب به سیستم عصبی محیطی و اعصاب خارج از مغز و نخاع ایجاد شده‌اند.

۵- بررسی اختلالات ریشه‌های اعصابی مانند سیاتیک، فتق دیسک و رادیکولوپاتی

بییشتر بخوانید: نوار عصب عضله شرق تهران

خطرات تست نوار عصب عضله

عوارض و خطرات تست نوار عصب عضله بسیار اندک است، اما برخی از مراجعان ممکن است دردهای عضلانی و اعصاب را تجربه کنند. استفاده از مسکن‌ها ممکن است به کاهش درد کمک کند، اما عوارض جانبی آن پس از چند روز برطرف می‌شود.

پس از انجام آزمایش ممکن است فرد تورم بافت نرم یا عفونت پوستی را در محلی که سوراخ ایجاد شده را تجربه کند.

خطرات تست نوار عصب عضله

تفسیر نتایج نوار عصب و عضله

پزشکان پس از انجام فرایند آزمایش تست نوار عصب عضله نتایج را ارائه می‌کنند. اگر EMG هرگونه فعالیت در قسمت ماهیچه را در حالت استراحت نشان دهد، ممکن است فرد درگیر بیماری‌های زیر باشد:

۱- وجود اختلال عضلانی

۲- داشتن اختلالی که عصب‌هایی را که به ماهیچه متصل می‌شوند، درگیر می‌کند.

۳- داشتن التهاب ناشی از آسیب

۴- افرادی که دچار اختلال اعصابی مانند ای ال اس، سندروم تونل کارپال یا فتق دیسک باشند، نیز باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند. بسته به نظر پزشک و بر اساس نتایج، درمان‌های دیگر را به افراد توصیه خواهد شد.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

تفسیر نتایج توسط پزشک متخصص

پس از تست نوار عضله معمولاً نتایج سریع آماده می‌شود و تفسیر آن بر عهده پزشکان متخصص می‌باشد. اگر تست شما در حالت نرمال نباشد، ممکن است فشار یا آسیبی به عصب شما وارد شده باشد.

برای انجام تست نوار عصب عضله می‌توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید. پزشکان متخصص این کلینیک نتایج آزمایش عصب عضله را بهترین شکل تفسیر خواهند کرد و در صورت وجود هر نوع عارضه شما را در مراحل بعدی درمان همراهی می‌کنند.

 

خلاصه مطالب

تست نوار عضله برای بیمارانی که دچار علائم بیماری عضلانی یا عصبی، بی‌حسی و ضعف در قسمت اندام‌های مختلف هستند کاربرد دارد. پزشکان نوار عصب عضله یا EMG را برای بیماران تجویز می‌کنند تا از طریق آن بتوانند عملکرد عصب‌ها را ارزیابی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل مراحل درمان بیماران را پیگیری کنند.

کاربرد تست نوار عصب و عضله برای تشخیص بیماری‌های عضلانی و عصبی است. همچنین برای بررسی اختلالات ریشه عصبی مانند سیاتیک و فتق دیسک نیز بسیار کاربرد دارد. اگر می‌خواهید خطرات نوار تست عصب و عضله را کاهش دهید، توصیه می‌کنیم حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از انجام آزمایش اقدامات بعدی را انجام دهند. کلینیک پزشکی دینا با داشتن بهترین متخصصان کشور آزمایش تست عصب و عضله را همراه با مراقبت‌های ویژه برای شما عزیزان بیماران گرامی انجام خواهند داد و تفسیر نهایی نتایج را در سریع‌ترین زمان به شما ارائه می‌کنند.

برای دانلود pdf مقاله بر روی لینک نوار عصب عضله چیست؟ کلیک نمایید.

5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *