نوار عصب و عضله دیسک کمر

با از علل شایع درد کمر مربوط به دیسک کمر می‌باشد و یکی از راه‌هایی که می‌توان برای تشخیص مشکلات مربوط به ستون فقرات از آن استفاده کرد، نوار عصب و عضله دیسک کمر است. نوار عصب و عضله این امکان را به پزشک می‌دهد که در ارزیابی فشار وارده بر روی ریشه‌های عصبی دقیقاً عمل کند و بر اساس تفسیر جواب نوار عصب و عضله معالجات بعدی را برای بیمار در نظر بگیرد و برای درمان اقدام کند.

در برخی از موارد ممکن است که در تصویربرداری بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر مشاهده شود، اما میزان آسیب وارده ناشی از بیرون زدگی و پارگی دیسک فقط از طریق نوار عصب و عضله قابل تشخیص باشد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان در کنار آزمایش‌های دیگر الکترومیوگرافی را ضروری می‌دانند. در ادامه این مقاله در ارتباط با تست نوار عصب عضله کمر بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاربرد نوار عصب و عضله دیسک کمر

در برخی از مواقع که فرد دچار بیرون زدگی یا پارگی دیسک می‌باشد، معمولاً تصویربرداری و ام آر آی تجویز می‌شود. تصویربرداری پارگی و بیرون زدگی ممکن است هیچگونه علائمی را در ارتباط با آسیب‌های ریشه‌ای به اعصاب دیسک کمر مشخص نشود. در چنین مواقعی بهترین راه استفاده از نوار عصب و عضله دیسک کمر می‌باشد. با ارزیابی عصب‌های دیسک کمر می‌توان به بیمار این امید را داد که مشکلات ایجاد شده برای آنها خطر ندارد.

از موارد دیگر هم که برای یک فرد عکس ام آر آی نشان دهنده بیرون زدگی چند ناحیه دیسک می‌باشد، ولی مشخص نیست که دقیقاً کدام دیسک باعث ایجاد درد و نشانه‌های بیماری در فرد شده است، این تست عصب‌های درگیر را مشخص می‌کند و دیسکی که باعث ایجاد عارضه شده است تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: نوار عصب عضله چیست؟

در مواردی نیز گاهی بیمار پس از عمل جراحی دیسک کمر بهبود نداشته است و وضعیت بدتری پیدا می‌کند. در چنین شرایطی نوار عصب عضله کمر برای تعیین میزان وخامت اوضاع کمک کننده می‌باشد و نشان می‌دهد که درد دیسک جدید است یا چسبندگی ایجاد شده و یا اینکه عامل درد آسیب وارد شده زمان جراحی و آسیب به عصب‌ها می‌باشد.

افرادی که دارای بیماری دیابتی هستند، ممکن است کمردردهایی مانند دیسک کمر را تجربه کنند. نوار عصب و عضله دیسک کمر تشخیص می‌دهد که آیا این بیماری‌ها مربوط به دیسک است یا ناشی از عوامل دیگری می‌باشد. الکترومیوگرافی در مشخص کردن گیر افتادگی عصب بالاخص زمانی که عصب در محلی به غیر از کمر درگیر است، بسیار کاربردی می‌باشد. زمانی که درگیری عصب در کمر به صورت درد مبهم در پشت ران، زانو و پاشنه پا است، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

همچنین نوار عصب عضله دیسک کمر برای تعیین میزان آسیب وارده به عصب‌ها کاربردی است و پزشک معالج بر اساس آن می‌تواند درمان‌های جراحی یا غیر جراحی را برای فرد تشخیص دهد.

کاربرد نوار عصب و عضله دیسک کمر

نحوه تشخیص دیسک کمر از طریق تست نوار عصب و عضله

بعد از اینکه بیمار توسط پزشک مورد معاینه قرار می‌گیرد و نتایج مثبت بودن بیماری دیسک یا شک به وجود آن ارائه می‌شود، چنانچه پزشک بخواهد عصب تحت فشار را شناسایی کند، در کنار تفسیر جواب نوار عصب و عضله، تست قدرت عضله، رفلکس و شدت آسیب و ناحیه دقیق آسیب را ارزیابی می‌کند.

از مهمترین نکات در تست نوار عصب‌ و عضله کمر، وجود داشتن یه عدم وجود اکسونال است. اگر وجود داشته باشد بیماری به شدت عود می‌کند و فرد چاره‌ای جز جراحی ندارد و عدم وجود ضایعات اکسونال باعث می‌شود که افراد به درمان‌های غیر از جراحی دیسک کمر امیدوار شوند.

آزمون‌ های مربوط به نوار عصب و عضله دیسک کمر

در هنگام آزمایش نوار عصب و عضله دیسک کمر معمولاً دو تست انجام می‌شود:

الکترومیوگرافی در دیسک کمر

با توجه به اینکه عضلات تولید کننده الکتریسیته می‌باشند، در این روش از طریق بررسی فعالیت الکتریکی عضلات، کارکرد عضله ارزیابی می‌شود. در این روش با استفاده از سوزن‌های تزریقی که وارد عضله‌ها می‌شوند،  کارکرد و میزان استقامت عضله مورد سنجش قرار می‌گیرد.

نحوه تشخیص دیسک کمر از طریق تست نوار عصب و عضله

بررسی هدایت عصبی در دیسک کمر

این روش برای تعیین کارکرد درست عضلات صورت می‌گیرد و معمولاً با استفاده از الکترومیوگرافی انجام می‌شود. در این روش چسب‌های مخصوص در نواحی از بدن چسبانده می‌شوند. این نقاط در مسیر اعصاب مورد نظر هدایت عصبی را زیر نظر قرار می‌گیرند. در واقع این چسب‌ها اطلاعات الکتریکی را از سطح پوست جمع آوری می‌کنند.

نوار عصب و عضله دیسک کمر دقیقاً مشخص می‌کند که روی کدام عصب فشار است و اینکه آیا علائم پوسیدگی عصب در اثر فشار دیسک کمر وجود دارند یا خیر.

بیشتر بخوانید: نوار عصب عضله دولتی

برخلاف دیگر تست‌های رادیولوژیک تست نوار عصب عضله دیسک کمر هیچگونه عوارض جانبی ندارد. شما می‌توانید با خیال راحت در کلینیک‌ها و مراکز طب پزشکی معتبر تست نوار عصب و عضله را انجام دهید. مرکز نوار عصب و عضله دینا آماده انجام انواع تست نوار عصب‌های عضله دیسک کمر می‌باشد و جواب آزمایش در کوتاه‌ترین زمان به بیماران ارائه می‌شود و مراحل درمان از سوی پزشکان به بیماران توصیه خواهد شد.

چه زمانی به نوار عصب عضله کمر نیاز است؟

زمانیکه درد کمر و گردن عود می‌کند، emg ممکن است برای ارزیابی و تحلیل شدت رادیکولوپاتی، بررسی ضعف عضلانی ناشی از فشردگی عصب نخاعی و تعداد اعصاب نخاع درگیر بسیار مؤثر باشد.

آزمایش نوار عصب عضله به تعیین اینکه آیا ضعف ناشی از اختلال عضلانی دژنراتیو مانند آرتروز عضلانی نخاعی وجود دارد، بسیار کمک کننده است.

بیشتر بخوانید: هدف از تست نوار عصب و عضله

این آزمایش در واقع می‌تواند نواحی تحت آسیب عصبی که در نتیجه التهاب مزمن و شرایط ستون فقرات را بررسی کند و در مجموع می‌تواند در تشخیص موارد زیر بسیار کمک کننده باشد:

1- درد سیاتیک

2- تنگی کانال نخاعی

3- خارهای استخوانی

4- پوکی استخوان

5- فتق دیسک

فشار وارد بر روی ریشه‌های عصبی باعث انقباض عصب‌ها می‌شود و فعالیت عصبی را مختل خواهد کرد. این میزان انقباض می‌تواند باعث ضعف گزگز، گرفتگی و درد در ناحیه کمر و درد عضلانی شود. بعلاوه می‌تواند به باسن و شانه‌ها و اندام‌های دیگر نیز سرایت کند. با انجام نوار عصب و عضله شما بلافاصله می‌توانید به پزشکان متخصص مراجعه کنید و درمان‌های دیگر را پیگیری نمایید.

چه زمانی به نوار عصب عضله کمر نیاز است؟

تست نوار عصب و عضله دیسک کمر برای بررسی میزان فشار وارد بر اعصاب و همچنین آسیب‌های عضله بسیار کاربرد دارد.  نوار عصب عضله یکی از کم تهاجم‌ترین روش‌های تشخیص است که فعالیت الکتریکی عضلات را در پاسخ به تحریک اعصاب اندازه‌گیری می‌کند. تجزیه و تحلیل نتایج این آزمایش بسیار می‌تواند به پزشکان در تشخیص و ارزیابی شدت بیماری و پیگیری درمان‌های بعدی مؤثر باشد.

اگر می‌خواهید نوار عصب عضله کمر را در بهترین کلینیک تهران انجام دهید، کلینیک دینا از بهترین مراکز طب پزشکی است که دارای پزشکان متخصص می‌باشد و تفسیر جواب نوار عصب عضله در سریع‌ترین زمان به بیماران ارائه خواهد شد. برای دریافت نوبت می‌توانید با شماره مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

جهت دانلود pdf مقاله کلیک کنید.