تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

تفسیر نوار عصب کمر

تفسیر نوار عصب کمر

تفسیر نوار عصب کمر از سوی پزشکان کمک می‌کند تا بیماران راه‌های درمانی متفاوتی را برای درمان دیسک کمر پیگیری کنند. در حال حاضر کلینیک‌هایی که نوار عصب و عضله کمر را انجام می‌دهند، می‌توناند با بررسی عضلات و سلول‌های عصبی، میزان اختلالات اعصاب عضلانی، اعصاب محیطی و اختلالات مربوط به انتقال پیام از عصب به عضله را تشخیص دهند.

بیمارانی که دارای عارضه دیسک کمر یا بیرون زدگی و پارگی دیسک‌ هستند، بهتر است برای تشخیص از نوار عصب و عضله استفاده کرده و با دریافت نتایج آن برای درمان‌های بعدی اقدام کنند. از آنجا که تفسیر نوار عصب کمر برای بیماران حائز اهمیت است، در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

مطالب بیشتر: نوار عصب و عضله دیسک کمر

جواب و تفسیر نوار عصب کمر

پس از انجام نوار عصب و عضله، معمولاً تفسیر نوار عصب کمر در اختیار افراد قرار می‌گیرد. بیماران با داشتن جواب و تفسیر نوار عصب و عضله می‌توانند پیگیر مراحل درمان باشند و معمولاً پزشکان روند درمان را به آنها شرح خواهند داد.

در مجموع تفسیر نوار عصب کمر می‌تواند انواع بیماری‌های زیر را نشان دهد:

1- وجود بیماری‌های مرتبط با عضلات و اعصاب مانند میاستنی گراویس

2- بیماری‌های اعصاب محیطی (اعصابی که از بدن که خارج از مغز و نخاع قرار دارند) مانند سندروم تونل کارپال یا نورپاتی محیطی

3- بیماری‌های مربوط به ریشه اعصاب دیسک بیرون زده نخاع ۲

4- وجود بیماری‌های موجود در عصب سیاتیک

این تفسیر کمک می‌کند که افراد بتوانند اختلالات مختلف اعصابی و عضلانی ناحیه کمر را تشخیص دهند. پزشکان از فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب در حالت استراحت و تحریک بهره می‌برند و آن را به صورت موج و نمودار روی یک صفحه نمایش خواهند دید. با توجه به شکل، شدت، سرعت و مدت زمان فعالیت اعصاب و عضلات، پزشک می‌تواند نشانه‌های آسیب یا اختلال در عصب یا عضله را مشاهده کند.

جواب و تفسیر نوار عصب کمر

گزارش مربوط به تفسیر نوار عصب کمر

در گزارش تفسیر نوار عصب کمر معمولاً اصطلاحات متعددی وجود دارد که این اصطلاحات شامل موارد زیر هستند:

Amplitude: سیگنال الکتریکی که به شکل موج نمایش داده می‌شود و شدت‌ها متناسب با طول موج است.

Conduction velocity (CV): سرعت جریان الکتریکی امتداد عصب را نشان می‌دهد.

Duration: شاخص طول که در حقیقت طول مدت زمان جریان الکتریکی را نشان خواهد داد.

Conduction block: کاهش سیگنال در قسمتی از بدن را مشخص می‌کند. مثلاً در حالت نرمال این گزارش در هنگام عبور جریان از مچ دست دیده می‌شود. این حالت در بعضی از بیماران از جمله بیماران دارای سندروم تونل کارپال مشاهده می‌شود.

F reflex: جریان اف، جریان الکتریکی است که در امتداد نخاع حرکت دارد. هرگونه تغییر در این جریان نشان دهنده انسداد اعصاب نخاع است.

H reflex: جریان اچ از اعصاب محیطی به نخاع جریان دارد. این جریان معادل رفلکس پیام عصبی در ران خواهد بود.

Normal EMG: زمانی که عضلات در حالت استراحت باشند، مقدار فعالیت الکتریکی بسیار کمی دارند. چنانچه اعصاب ماهیچه را تحریک کند، ماهیچه یک جریان الکتریکی به نام MUP  ایجاد خواهد کرد.

هرچه میزان انقباض عضلات بیشتر باشد، جریان الکتریکی افزایش خواهد داشت که این حالت در نوار عصب و عضله مشاهده می‌شود. این جریان نشان دهنده طبیعی بودن عملکرد عضلات و اعصاب است.

Activity at rest: در برخی از بیماری‌های عصبی مانند نوروپاتی محیطی یا تونل کارپال عضلات در هنگام استراحت فعالیت غیر عادی دارند و این امر نشان دهنده اختلال در اعصاب به ماهیچه است.

علاوه بر این چنین وضعیتی می‌تواند نشان دهنده التهاب یا بیماری‌های ماهیچه‌ای باشد. فعالیت در هنگام استراحت به شکل انقباض غیر ارادی و امواج قوی در نوار عصب و عضله مشاهده می‌شود.

Abnormal activity during contraction: زمانی که عضله منقبض می‌شود، اعصاب تعداد زیادی از واحدهای عضلات را تحریک خواهند کرد. در بیماری‌های اعصاب محیطی اعصاب کمتری به عضلات متصل می‌شوند و در بیماری‌های عضلانی، شدت واحد انقباضی کمتر خواهد بود.

مطالب بیشتر: نوار عصب عضله چیست؟

الگوی جریان الکتریکی در تست نوار عصب و عضله می‌تواند نشان دهنده بیماری باشد. پزشک با در اختیار داشتن تفسیر نوار عصب کمر می‌تواند بیماری را زودتر تشخیص دهد و برای آن اقدام کند.

گزارش مربوط به تفسیر نوار عصب کمر

اقدامات پس از دریافت تفسیر نوار عصب کمر

پس از اینکه تفسیر نوار عصب کمر ارائه می‌شود، پزشکان می‌توانند مجموعه اختلالات افراد را در ناحیه اعصاب و عضلات تشخیص دهند و چنانچه فرد درگیر عارضه‌های شدیدی باشد، روند درمان آغاز خواهد شد.

چنانچه خود پزشک متخصص نتواند برای درمان اقدام کند، راه درمانی مختلف را به بیمار توصیه می‌کند و فرد می‌تواند از طریق دیگر پزشکان متخصص برای درمان اقدام کند.

مطالب بیشتر: نوار عصب عضله دولتی

اگر قصد دارید تفسیر نوار عصب کمر تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود، به کلینیک دینا مراجعه کنید. کلینیک دینا یکی از بهترین مراکز طب پزشکی است که متخصصان این کلینیک می‌توانند جواب نوار عصب کمر را به بهترین شکل به بیماران ارائه کرده و راه‌های درمانی مختلف را در اختیار افراد قرار دهند. برای دریافت مشاوره و نوبت می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

کلینیک دینا خدمات طب فیزیکی و توانبخشی

خلاصه مطالب

تفسیر نوار عصب کمر که پس از انجام این آزمایش به بیماران ارائه می‌شود، می‌تواند به بررسی مشکل در قسمت اعصاب و نواحی عضلانی فرد کمک کند. پس از دریافت جواب معمولاً پزشکان راه‌های درمان را در اختیار بیماران قرار می‌دهند و فرد می‌تواند در اولین فرصت برای درمان عارضه‌های مربوط به کمر اقدامات لازم را انجام دهد.

چنانچه می‌خواهید آزمایش نوار عصب و عضله کمر را تحت نظر متخصصان انجام دهید و جواب نوار عصب کمر را از بهترین پزشکان دریافت کنید، می‌توانید به کلینیک دینا از بهترین مراکز طب پزشکی در تهران مراجعه نمایید. کادر متخصص این کلینیک در سریع‌ترین زمان جواب و تفسیر نوار عصب کمر به شما بیماران گرامی ارائه می‌کنند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *