تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

سوزن درمانی گردن | اطلاعاتی مفید و کاربردی در مورد این روش درمانی!

تصویر سوزن درمانی گردن - دینا کلینیک

سوزن درمانی چیست؟ در این نوع درمان قدیمی که قدمتی بیش از 3000 سال دارد، سوزن های نازک و بلند در نقاط خاصی از پوست بدن قرار داده میشود. با این کار نقاطی که به آنها اشاره شد تحریک میشوند و تاثیرات متفاوتی را در بدن خواهند گذاشت. سوزن درمانی گردن موضوعی است که به آن خواهیم پرداخت.

چرا استفاده از سوزن درمانی مفید است؟

بعد از انجام طب سوزنی، به واسطه سوزنهایی که در پوست فرورفته مسیرهای بلاک شده انرژی در بدن باز گشایی میشوند و به انرژی در بدن اجازه داده میشود که دوباره در بدن به صورت طبیعی جریان داشته باشد.

بنابراین دلیل این که هنوز هم تعدادی از پزشکان با وجود این همه درمان نوینی که وجود دارد طب سوزنی را پیشنهاد میکنند این است که به انرژی درون بدن بها میدهند و بلاک شدن این انرژی را عامل و منشا برخی بیماریها میدانند.

سوزن درمانی برای درمان چه دردهایی مفیدتر است؟

اگر به دنبال اثبات عمل کرد طب سوزنی باشیم، تقریبا میتوانیم درمانی برای هر عضو بدن را با این درمان در تاریخ پیدا کنیم.

اما تحقیقات انجام شده به ما نشان میدهد که استفاده از طب سوزنی برای تسکین درد قسمتهای زیر مفیدتر بوده و بیشتر عمل کرده است. بنابراین اگر دچار درد در یکی از نقاط بدن شدهاید، علاوه بر طبهای نوین، طب سوزنی نیز میتواند گزینهای برای درمان آنها باشد.

1) درد کمر (به صورت مزمن در پایین کمر)

2) درد سیاتیک ( از گردن تا پایین باسن)

3) درد گردن (به صورت مزمن در عضلات گردن)

4) سردردهای مزمن (به خصوص میگرن)

5) دردهای مفصلی (مثل درد استخوانی زانو و آرنج)

6) مچ درد (که به سندرم کارپال تانل هم میتوانیم اشاره کنیم.)

7) دردهای قاعدگی (به دیسمنوره هم مشهور هستند.)

8) درد در قسمت دنده (در زیر دندهها هم دیده میشوند.)

9) ترک اعتیاد (طب سوزنی در درمان اعتیاد به الکل، مواد مخدر و سیگار کاربرد دارد.)

10) کاهش وزن (طب سوزنی در کنار رژیم غذایی مناسب میتواند تسریع بخش نتیجه ما باشد.)

در این مقاله قصد داریم به سراغ کاربرد طب سوزنی برای درمان درد گردن برویم.

علل گردن درد

علل درد و سفتی گردن زیاد است و می توانند از دلایل پیش پا افتادهای مانند خواب در حالت اشتباه به موارد جدی مانند آرتروز و مننژیت ارتباط داشته باشد.

برخی از علل شایع گردن درد عبارتند از:

1) وضعیت نشستن نادرست

2) حالت بد خوابیدن

3) فشار عضلانی

4) فشار بیش از حد

5) رگ به رگ شدن

6) فقدان ورزش

7) ساعات طولانی نشستن

8) اضافه وزن

9) عادتهای بد غذایی

10) اسپاسم عضلات پشت و بافت نرم

برخی از علل جدی درد گردن، پشت و شانه عبارتند از:

1) مننژیت – التهاب مننژها در اطراف مغز

2) آرتریت – اسپوندیلیت گردنی و آرتریت روماتوئید

3) پرولاپس دیسک

4) سوزش مفاصل و استخوانها

5) پوکی استخوان

تصویر سوزن درمانی گردن - دینا کلینیک

نقش سوزن درمانی در درمان گردن درد

هدف اولیه تکنیکهای طب سوزنی کاهش درد است که برای افرادی که از گردن درد مزمن رنج میبرند به شکل معجزهآسایی موثر است. در کنار بهبود عملکرد کلی گردن، طب سوزنی استرس را که نقش مهمی در این موارد دارد را کاهش میدهد.

برخلاف روشهای درمانی غربی که میخواهند درد را مستقیما هدف قرار دهند، متخصصین درمانی شرقی تلاش میکنند سقف مشکل را ببینند (و در این موارد درد را) و دلیل گرفتگی را بیابند. گردن و سردرد معمولا علائم مشکلات عمیقتری هستند و به همین دلیل متخصصین به سلامت ستون فقرات، علائم دیسک بیرون زده، جراحت، مفاصل آسیب دیده و دیگر مسائل توجه میکنند.

اگرچه ممکن است چالش برانگیز باشد که علت اصلی درد مشخص شود، متخصصین طب سوزنی آزمایشاتی عمقی انجام میدهند که ریشه مشکل را بیابند. ممکن است تعجب کنید که گردن درد شما با وارد کردن سوزن در ناحیه بطنی به جای ورود سوزن به محل درد درمان شود. چنین درمانی از زمانی موثر واقع میشود که التهاب را کاهش داده و انرژی حیات و یانگ را تقویت کند.

مزایای سوزن درمانی برای گردن درد

در طول دوره درمان طب سوزنی، مواد شیمیایی خاصی در بدن آزاد میشود و هم جسمی و هم روانی روی گردن و پشت اثر میگذارند.

گمان میرود که طب سوزنی این گونه عمل کند:

1) رهاسازی پپتیدهای مخدر 

مخدرها به طور طبیعی مواد شیمایی هستند که در مغز وجود دارند و اثر ضد درد دارند. رها شدن این مخدرها نقش بسزایی در کاهش درد دارند. شواهد قابل ملاحظهای وجود دارند که تایید میکنند طب سوزنی سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و این مواد شیمیایی را آزاد میکنند.

2) دگرگونی ترشح گیرندهها و هورمونهای عصبی

گفته میشود طب سوزنی هیپوتالاموس و غده هیپوفیز را فعال کرده و ترشح مواد شیمیایی را تغییر میدهد. این مواد شیمیایی در احساس درد همان قدر تاثیر مستقیم دارند که در عملکرد عضو یا اعضا. شواهد نشان میدهد که طب سوزنی رفتار ترشح این مواد را تغییر داده و باعث کاهش درد میشود. همچنین بر این اساس طب سوزنی تاثیر مثبتی بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

3) تحریک نقاط الکترومغناطیسی بدن 

طب سوزنی بر روی 2000 نقطه در بدن که عملکردهای استراتژیک سیگنالهای الکترومغناطیسی هستند تمرکز دارد. به نظر میرسد تحریک این نقاط باعث شروع جریان یافتن اندورفین مسکن طبیعی بدن میشود.

تعارضات با سوزن درمانی گردن

مثل هر درمان دارویی، تعارضات خاصی برای طب سوزنی وجود دارد، مثل:

1) مسمومیت دارویی یا الکلی

2) استفاده از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب

3) اختلال صرع

4) اختلالات خونی نظیر هموفیلی یا استفاده از رقیق کنندههای خون

5) بیماری یا اختلالات عفونت پوستی

6) در صورت بارداری، استفاده از سوزنها در ناحیه بطنی یا مهرههای کمری ممنوع است. همچنین توصیه میشود از هرگونه طب سوزنی که منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس میشود، اجتناب شود. همه این نقاط در ناحیه بطنی یا مهرههای کمر قرار دارند.

تصویر سوزن درمانی گردن - دینا کلینیک

شکلهای مختلف سوزن درمانی گردن

طب سوزنی برقی

در طب سوزنی برقی از جریان الکتریکی برای تحریک سوزنها در طول درمان استفاده میکنند. این یک روش درمانی مطمئن است که پیشرفتهای قابل توجهی را برای بیماران که از گردن درد مزمن یا درد شانه رنج میبرند به ارمغان میآورد.

این روش خروجیهایی عالی در درمان انواع درد دارد و از همه مهمتر باعث بهبود بلند مدت درد در شانه و گردن میشود. متخصصین طب سوزنی به شما جلسات درمانی دقیقی را پیشنهاد میدهند که بر اساس شرایط پاسخگویی بدنتان به درمان است و توصیه میشود دقیق به برنامه عمل کنید تا نتایج دلخواه را سریعتر ببینید.

طب سوزنی + فتیله گذاری 

یکی از موثرترین درمانها برای گرفتگی گردن ترکیب طب سوزنی با فتیله گذاری است. این ترکیب موثرتر از درمان به تنهایی است چون به شکل قابل توجهی درد و بیحسی گردن، شانهها و اندامهای زیرین را کاهش میدهد.

خود فتیله گذاری به تنهایی در درمان موارد زیادی موثر است. این روش شامل سوزاندن فتیله داغ با هدف گیری محل دقیق روی سطح پوست است. مشابه طب سوزنی، فتیله گذاری با هدف برقراری مجدد جریان انرژی حیات همزمان با تحریک بدن به تولید مسکنهای طبیعی انجام میگیرد.

ترکیب طب سوزنی و فتیله گذاری هر نوع احساس ضعف و خستگی فرد که به دلیل گردن درد ایجاد شده را محو کرده و از هرگونه شرایط التهابی در همان زمان جلوگیری میکند. این ترکیب برای درمان درد سیاتیک، شانه یخ زده، التهاب تاندون و فیبرومیالژی هم موثر است.

طب سوزنی خشک ارتوپدی 

این روش یک درمان بسیار موثر برای آسیبهای ورزشی و درد ماهیچه است. همانند طب سوزنی، این روش شامل استفاده از سوزنهای تارمانند که محلهای خاص محرک را که باعث ایجاد درد و اختلال عملکرد میشوند، هدف قرار میدهد.

سوزنزنی خشک در درمان گری غربی ریشه دارد و شامل تحریک قسمتهایی بر اساس آناتومی بدن میشود. از این روش به عنوان درمان آمادهسازی دوباره استفاده میشود، چرا که به ماهیچهها اجازه بازیابی از جراحت و گرفتگی میدهد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره درمان درد شرق تهران

چگونگی درمان گردن درد با سوزن درمانی

طب سوزنی با استفاده از سوزنهای بسیار نازک استریل و یک  بار مصرف انجام میشود. در طب سوزنی با فرو کردن سوزن به درون نقاط خاصی از بدن، تسکین درد ایجاد میشود و باعث کاهش اسپاسم میشود. ممکن است برای کسب نتیجه مطلوب به چندین جلسه درمان نیاز باشد. طب سوزنی در دست افراد غیر پزشک میتواند خطرناک باشد. از عوارض طب سوزنی گردنی، اگر به شکل نادرست انجام شود، پارگی ریه است. در این حالت بیمار بعد از طب سوزنی یا چند ساعت بعد به درد سینه مبتلا میشود. بیمار اسیب دیده باید فورا به اورژانس مراجعه نماید.

درمان آرتروز گردن با سوزن درمانی

گردن انسان شامل ۷ مهره است که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک است. البته مهرههای گردنی از آنجایی که نخاع و ریشههای عصبی بسیار مهمی را در برگرفته بسیار حساستر از مهرههای کمری هستند و آسیبهای جدی این ناحیه میتواند باعث فلج کامل دستها و پاها گردد، که با طب سوزنی تمام این مشکلات قابل رفع میباشد. بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک و سندرمهای عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دستها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که درمان در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع میگردد. عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده و جان فرسایی در دستها میشود از جمله این عوامل: التهاب بافتهای نرم اطراف مفصلهای مهرهای، خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانهها، تغییر شکل مهرهها به طور اولیه یا ثانویه، آرتروز، دیسک و بیماریهای ناشی از گرفتگیهای عضلانی و کشیدگیهای لیگامانی است. با استفاده از طب سوزنی میتوان این چنین بیماریها را درمان کرد.

درمان دیسک گردن با سوزن درمانی

درمان دیسک گردن  با طب سوزنی میزان تحلیل حجم عضلات اسکلتی را کاهش داده و نویدی است برای کسانی که به دنبال بهبود تحرک از طریق جوان سازی عضلات هستند. به رغم تایید طب سوزنی توسط سازمان بهداشت جهانی واستفاده گسترده ازآن در درمان بیماریهای مختلف، طب سوزنی برای درمان گردن درد هنوز توسط بسیاری افراد ناشناخته و مشکوک است و مکانیزمهای مولکولی آن تقریبا ناشناخته است.

تصویر سوزن درمانی گردن - دینا کلینیک

توصیه‌های مهم قبل از سوزن درمانی گردن 

در این بخش راهنماییهایی در خصوص طب فیزیکی آمده است:

1) از یک متخصص درمانی یا منبع موثق فرم مراجعه بگیرید.

بسیاری از دکترهای داروساز داستان طب سوزنی را میفهمند و ممکن است بیمارشان را به یک متخصص طب سوزنی ارجاع دهند.

2) در مورد مدارک و سابقه متخصص طب سوزنی تحقیق کنید. 

همانطور که در مورد هر متخصص درمانی تحقیق میکنید، در مورد مدارک و سابقه متخصص طب سوزنی هم تحقیق کنید. به طور کلی در آمریکا دکتر درمانی، دکتر استخوان درمانی، دکتر کایروپراکتیک، دکتر فیزیوتراپ ممکن است بتوانند مدرک طب سوزنی را دریافت کنند. در جاهای دیگر متخصصین درمانی مانند پرستاران رسمی ممکن است برای دریافت مدرک طب سوزنی مناسب باشند. در آمریکا، هر ایالتی پیش نیازهای متفاوتی برای دریافت اجازه نامه استفاده از طب سوزنی دارند. بعضی از آنها به مدرک دانشگاهی در طب سوزنی و گذراندن امتحان دکتری یا پرستاری دارند و برخی دیگر پیش نیازهای کمتر سختگیرانهای دارند.

3) هزینه و مزایا را در نظر بگیرید.

توصیه میشود که در مورد میزان موفقیت طب سوزنی و احتمال نیل به سطح مطلوب کاهش درد سوال کنید. اگر متخصص طب سوزنی با شرایط خاص بیمار ناآشنا باشد یا انتظاراتش برای خروجی موفق پایین باشد، برای هر فردی این در حکم پرچم قرمز است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با طب سوزنی و کاربردهای مربوط به آن

توصیه‌های پزشکی سوزن درمانی گردن

1) در مورد داروهایی که مصرف میکنید با پزشکتان مشورت کنید.

2) لباس مناسب بپوشید: برای طب سوزنی لباسهای گشاد مناسب هستند.

3) نفس عمیق بکشید و آرام باشید.

4) از مصرف کافئین و غذاهای پرچرب بپرهیزید.

5) زبانتان را مسواک نزنید: اگرچه به نظر عجیب است ولی رنگ، پوشش و بافت آن در تشخیص به متخصص طب سوزنی کمک میکنند.

6) از محرکها و آرامبخشها برای حداقل 12 ساعت استفاده نکنید.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *