آشنایی با طب سوزنی و کاربردهای مربوط به آن

تصویر طب سوزنی - دینا کلینیک

در طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازکی را از راه پوست، وارد برخی نقاط خاص و استراتژیک بدن می‌کند. این روش، یکی از کلیدی‌ترین اجزاء طب سنتی چینی است. پرکاربردترین استفاده طب سوزنی، در کنترل درد است. امروزه استفاده از طب سوزنی برای درمان علائم و مشکلات دیگری مانند: مدیریت استرس هم رواج زیادی پیدا کرده است.

در طب سنتی چینی، این روش تکنیکی است برای متعادل کردن جریان انرژی یا نیروی زندگی، که به نام چی شناخته می‌شود. اعتقاد بر این است، که چی از طریق مسیرهای خاصی در بدن جریان می‌‌یابد. طب سوزنی بر این اساس استوار است، که می‌توان با قرار دادن سوزن‌ها‌ در نقاط خاصی از بدن، که در مسیر جریان چی قرار دارد، جریان انرژی را دوباره متعادل کرد.

در طب مدرن اعتقاد بر این است، که فرو کردن سوزن‌ها به قسمت‌های مشخصی از بدن، می‌تواند باعث تحریک اعصاب، ماهیچه‌ها و بافت همبند شده، و تولید برخی از موادی که به عنوان مسکن‌های طبیعی در بدن عمل می‌کنند را تقویت می‌کند.

طب سوزنی چیست؟

این روش ریشه در طب سنتی چینی دارد. اساس طب سوزنی، وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک به پوست، به منظور تحریک نقاط خاصی از بدن است.

این روش می‌تواند به بهبود درد و علائم ناشی از برخی بیماری‌ها و مشکلات کمک کند. تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، تاثیر طب سوزنی در بهبودی و درمان برخی از بیماری‌ها را اثبات کرده است.

طب سوزنی می‌تواند به درمان چه بیماری‌هایی کمک کند؟

این روش، می‌تواند به درمان بیماری‌ها و مشکلات زیادی کمک کند. بیشترین کاربرد طب سوزنی، برای تسکین دردهای مزمن (طولانی مدت) ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتریت و التهاب مفاصل است. از دیگر کاربردهای طب سوزنی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کمک به کاهش درد و التهاب مفاصل در آرتروز
  • درمان کمردرد، گردن درد و انواع دردهای عضلانی.
  • موثر در درمان انواع سردردهای مزمن، مانند سردردهای میگرنی.
  • کمک به درمان زانودرد
  • موثر در کاهش دردهای دوران قاعدگی
  • درمان کمکی برای بهبودی سریع‌تر از آسیب‌های ورزشی
  • کاهش عوارض جانبی ناشی از ابتلا به سرطان و درمان‌های آن
  • درمان درد صورت و سایر ناراحتی‌های عصبی.
  • کمک به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و درمان انواع بیماری‌های خود ایمنی.
  • موثر در درمان ناباروری.
  • درمان کمکی در سندرم روده تحریک‌پذیر.
  • کاهش علائم ناشی از ورود به دوران یائسگی، مانند گرگرفتگی.
  • تهوع و استفراغ پس از عمل
  • دندان درد
  • فیبرومیالژیا
  • اختلالات تنفسی، مانند رینیت آلرژیک
  • بیماری آرنج تنیس‌بازان

توجه باشید، که اثبات تاثیر این روش در درمان برخی بیماری‌ها و مشکلات، نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری دارد.

خطرات طب سوزنی چیست؟

به‌طور کلی، این روش روشی ایمن و کم‌ خطر است. انجام طب سوزنی توسط پزشک ماهر و باتجربه، و رعایت نکات بهداشتی و استفاده از سوزن‌های استریل، خطر بروز عوارض را کمتر می‌کند. درد و خونریزی جزئی یا کبودی در محل وارد شدن سوزن‌ها، شایع‌ترین عارضه‌ای است که به دنبال طب سوزنی دیده می‌شود. اغلب پزشکان، امروزه برای انجام طب سوزنی، از سوزن‌‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنند، به همین دلیل، خطر بروز عفونت در اثر طب سوزنی بسیار کمتر از قبل شده است. توجه داشته باشید که همه افراد کاندید مناسبی برای انجام طب سوزنی نیستند.

از عوارض نادر این روش، می‌توان شکسته شدن سوزن‌ها در بدن و آسیب به ارگان‌های داخلی را نام برد. با این حال، این عارضه بسیار نادر است، و در موارد بسیار کمی اتفاق می‌افتد.

قبل از انجام این روش، موارد زیر را حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

• سابقه ابتلا به اختلالات خونریزی‌دهنده. در صورت ابتلا به اختلالات خونریزی‌دهنده و یا مصرف داروهای رقیق کننده خون، حتما این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد باعث افزایش احتمال کبودی و خونریزی به دنبال این روش می‌شود.
  • استفاده از دستگاه ضربان‌ساز قلبی. در برخی از انواع طب سوزنی، پزشک پالس‌های الکتریکی خفیفی را روی سوزن‌ها اعمال می‌کند. این نوع از این روش، در افرادی که دستگاه ضربان‌ساز قلبی دارند ممنوع است. علت آن این است، که جریان‌های الکتریکی، می‌توانند باعث اختلال در عملکرد دستگاه ضربان‌ساز شوند.
  • این روش در زنان حامله ممنوع است. وارد کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن می‌تواند باعث تحریک و زایمان زودرس می‌شود.

تصویر طب سوزنی - دینا کلینیک

طب سوزنی چه مزایایی دارد؟

این روش یک درمان مکمل رایج است، که می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. از مزایای طب سوزنی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

• طب سوزنی با درمان‌های دیگر هماهنگی بسیار خوبی دارد. می‌توان بدون نگرانی، طب سوزنی را در کنار سایر درمان‌ها انجام داد.
  • این روش به طور موثری می‌تواند به درمان و مدیریت دردهای مزمن، میگرن و سردرد کمک کند.
  • طب سوزنی خطرات و عوارض جانبی کمی دارد.
  • این روش یک درمان بسیار انعطاف‌پذیر است، که می‌تواند بیماری‌های متعددی را به طور همزمان هدف قرار دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند، که هیچوقت نباید این روش را جایگزین درمان اصلی کرد. طب سوزنی یک درمان مکمل است، که بیشترین تاثیر را در همراهی با سایر درمان‌ها دارد.

چگونه برای طب سوزنی آماده شوید؟

قبل از انجام این روش نیازی به هیچ آمادگی خاصی نیست.

اولین قدم، یافتن یک پزشک با مهارت و با تجربه در این روش است:

• از پزشک خانواده، یا از آشنایان قابل اعتماد خود بخواهید، یک پزشک متخصص در طب سوزنی را به شما پیشنهاد کند.
  • پیش از مراجعه به پزشک، سوابق آموزشی و مدارک او را به دقت بررسی کنید. انجام این روش مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی است. پزشکی که قرار است برای این روش به او مراجعه کنید، باید مدارک و صلاحیت لازم برای انجام این عمل را داشته باشد. انجام این روش در مراکز نامعتبر و پیش افرادی که آموزش‌های تخصصی لازم در این حیطه را ندیده‌اند، خطر بروز عوارض جانبی را بالاتر می‌برد.
  • با پزشک خود گفت‌وگو کنید. از پزشک سوال کنید که چه معیارهایی در موفقیت درمان دخیل است. از او بخواهید برای شما توضیح دهد، که این روش تا چه حد می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.
  • نکته مهم دیگر توجه به هزینه این روش است. باید از شرکت بیمه خود سوال کنید، که آیا این روش را پوشش می‌دهد یا نه.

تصویر طب سوزنی - دینا کلینیک

طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

در طول درمان این روش، پزشک، سوزن‌های بسیار نازکی را وارد نقاط خاصی از بدن شما می‌کند. ممکن است هنگام فرو کردن سوزن‌ها، کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشید.

هر پزشک متخصص این روش، سبک و تکنیک منحصربه‌فرد خود را دارد، که در اغلب موارد حاصل تاثیرپذیری از برخی جنبه‌های خاص طب شرقی و غربی است.. برای تعیین نوع درمان این روش که می‌تواند بیشترین کمک را به شما بکند، پزشک ممکن است در مورد علائم، رفتارها و سبک زندگی شما سوالاتی را پرسیده، و موارد زیر را در نظر بگیرد:

• بررسی محل‌ها و قسمت‌هایی از بدن که در آن احساس درد دارید.
  • شکل، پوشش و رنگ زبان
  • رنگ صورت
  • قدرت، ریتم و کیفیت نبض در مچ دست

یک جلسه این روش ممکن است تا 60 دقیقه طول بکشد، اگرچه برخی از جلسات ممکن است بسیار کوتاهتر باشند. برای درمان اغلب بیماری‌ها لازم است یک تا دو جلسه در هفته طب سوزنی انجام دهید. تعداد کل جلسات موردنیاز، به بیماری شما، علت آن و شدت علائم شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، یک دوره درمانی شامل 6 تا 8 جلسه خواهد بود.

در اولین جلسه درمان، پزشک در مورد شرایط شما، علائمی که دارید و برنامه درمانی، با شما صحبت خواهد کرد. سپس پزشک شما را معاینه کرده و نقاطی را که باید به آن‌جا سوزن وارد کند را مشخص می‌کند. سپس درصورت نیاز از شما خواسته می‌شود، که لباس‌های خود را درآورده و یا لباس مخصوصی به تن کنید. پس از این که آماده شدید، پزشک سوزن‌ها را به نقاط مشخص شده وارد می‌کند.

سوزن‌ها استریل، یک بار مصرف و به نازکی موی انسان هستند. سوزن‌ها در نقاط مختلف بدن و در عمق متفاوتی از پوست وارد می‌شوند. پزشک ممکن است سوزن‌ها را تا 20 دقیقه در بدن شما نگه دارد.

طب سوزنی چگونه بر بدن تاثیر می‌گذارد؟

در طب چینی، فرض بر این است که انرژی به نام چی در بدن جریان دارد. پزشکان چینی، علت ابتلا به بیماری‌های مختلف را بهم خوردن تعادل این انرژی در بدن می‌دانستند.

در این روش هدف این است که با وارد کردن سوزن‌ها در نقاط خاصی از بدن، که در سرتاسر بدن پخش شده‌اند، تعادل انرژی چی بازیابی شود. صدها نقطه طب سوزنی، در امتداد 14 مسیر اصلی انرژی چی وجود دارد، که به آن‌ها کانال‌های حامل انرژی نیز گفته می‌شود.

وارد کردن سوزن‌ها باعث تحریک قسمت‌های خاصی از بدن شده و فرآیند‌های زیر را تحریک می‌کند:

• تحریک پاسخ بدن به یک بیماری یا علامت خاص.
  • بازیابی تعادل بدن.
  • آزادسازی مواد شیمیایی مانند اندورفین‌ها، مسکن‌های طبیعی بدن و انتقال دهنده‌های عصبی (مواد شیمیایی که تکانه‌های عصبی را کنترل می‌کنند.)

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد، که بسیاری از نقاط طب سوزنی، در قسمت‌هایی از بدن قرار دارند، که تراکم گیرنده‌ها و نورون‌های حسی در آنجا بالا است. بنظر می‌رسد، که وارد کردن سوزن در این نواحی، عملکرد این نورون‌ها را تحت تاثیر قرار داده، و باعث می‌شود نحوه پردازش درد در مغز تغییر کند.

یک مطالعه دیگر در سال 2018 نشان داد، که این روش می‌تواند به طورموثری، دردهای مزمن را تسکین دهد.

پزشکان همچنان در حال مطالعه برای یافتن  علت دقیق تاثیرات این روش بر بدن هستند.

آیا طب سوزنی دردناک است؟

ممکن است با وارد شدن هر سوزن، کمی احساس سوزش مختصر داشته باشید. برای مقایسه، درد ناشی از وارد شدن سوزن‌ها در این روش، از درد واکسن زدن یا خونگیری بسیار کمتر است. سوزن‌های طب سوزنی بسیار نازک‌تر از سوزن‌هایی هستند، که برای تزریق و خونگیری استفاده می‌شوند. این سوزن‌ها برخلاف سوزن‌های پزشکی، توخالی نیستند.

وارد شدن سوزن‌ها در عضلات، ممکن است باعث شود کمی احساس گزگز داشته باشید و یا دردی مبهم را در محل وارد شدن سوزن احساس کنید. پزشک از شما خواهد خواست، که درصورت احساس درد شدید، یا در اثر تشدید بی‌حسی یا گزگز، به او اطلاع دهید. این احساسات معمولاً به این معنی است که درمان موثر واقع شده است.

نتایج و مراقبت‌های پس از درمان

برخی از افراد پس از این روش، احساس آرامش و انرژی می‌کنند و علائم آن‌ها رو به بهبودی می‌رود. با این حال همه افراد به طب سوزنی پاسخ یکسانی نمی‌دهند. اگر علائم شما در عرض چند هفته شروع به بهبود نکردند، ممکن است طب سوزنی روش درمانی مناسبی برای شما نباشد.

اندازه گیری نتیجه و فواید طب سوزنی گاهی بسیار دشوار است، اما بسیاری از بیمارانی که این روش را امتحان کرده‌اند، از تاثیر آن در کاهش علائم و مدیریت درد خود راضی بوده‌اند.

این روش عوارض جانبی کمی دارد، بنابراین اگر سایر درمان‌ها در بهبودی مشکل شما تاثیر چندانی نداشته‌اند، ممکن است از امتحان کردن طب سوزنی سود ببرید.

هزینه طب سوزنی چقدر است و به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه این روش به بیماری شما، تعداد جلسات درمانی موردنیاز، شهر محل زندگی و پوشش بیمه‌ای شما بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه طب سوزنی، بهترین کار مراجعه حضوری به پزشک و مشورت با او است. پزشک تمام شرایط شما را در نظر گرفته و هزینه نهایی درمان را به شما خواهد گفت.

سوالات متداول در مورد طب سوزنی

آیا طب سوزنی دردناک است؟

ممکن است هنگامی که پزشک در حال وارد کردن سوزن‌ها به بدن است، احساس سوزش و درد مختصری داشته باشید. اگر بخواهیم یک مقایسه انجام دهیم، باید بگوییم که درد ناشی از این روش، از درد آمپول زدن بسیار بسیار کمتر است.

آیا همه افراد می‌توانند این روش را انجام دهند؟

این روش می‌تواند در درمان و کنترل طیف بسیار وسیعی از بیماری‌ها موثر باشد. با این که تعداد زیادی از بیمارانی که طب سوزنی را امتحان می‌کنند، از نتیجه آن رضایت دارند، اما عده‌ای هم تغییری در علائم خود احساس نمی‌کنند.

آیا این روش جایگزینی برای مصرف دارو است؟

این روش یک درمان مکمل است، و باید حتما در کنار سایر درمان‌ها انجام شود. طب سوزنی به هیچ وجه جایگزینی برای درمان‌های معمول پزشکی و مصرف داروها نیست.

آیا طب سوزنی توسط بیمه پوشش داده می‌شود؟

جواب این سوال بستگی به شرکت بیمه کننده شما دارد. برخی از شرکت‌های بیمه‌ای و برخی از بیمه‌های تکمیلی، هزینه انجام این روش را تحت پوشش قرار می‌دهند.

آیا این روش خطرناک است؟

طب سوزنی روشی بسیار ایمن و بی‌خطر است. امروزه به علت استفاده از سوزن‌های استریل و یک بار مصرف، خطر بروز عفونت بسیار کاهش یافته است.