تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

اوزون درمانی چیست؟

اوزون درمانی چیست؟

🟢 اوزون درمانی چیست؟ اوزون تراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از گاز بی‌رنگ اوزون به عنوان فرم فعال اکسیژن برای مبارزه با بیماری‌ها استفاده می‌شود. این روش، هنوز به عنوان یک روش درمانی مورد بررسی و بحث قرار دارد، اما کارآیی آن به عنوان یک روش مکمل برای برخی بیماری‌ها تأیید شده است. از آنجا که بیماری‌های عصبی و مشکلات ستون فقرات از مشکلاتی هستند که تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد دارند، کارآیی اوزون تراپی در این زمینه مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است.

تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های بالینی بر روی اثرات اوزون تراپی در بیماری‌های مغزی و عصبی، می‌تواند ارزیابی دقیق‌تری از اثربخشی این روش را فراهم کند. در این مقاله، قصد داریم به بررسی عمیق‌تر فواید اوزون تراپی و روش انجام آن برای درمان عارضه‌های مختلف در بیماران بپردازیم.

🔵 روش اوزون درمانی چیست؟

شاید برای شما این سؤال بوجود آمده باشد که اوزون درمانی چیست؟ اوزون تراپی یا اوزون درمانی به عنوان یک روش نسبتاً جدید در حوزه پزشکی مطرح شده است. این روش در واقع به عنوان یک جایگزین مناسب برای کورتون درمانی در برخی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از گاز اوزون درمانی یا اوزون تراپی به عنوان یک روش مؤثر در درمان مشکلات عضلانی و مفصلی شناخته شده است.

در این روش، گاز اوزون با میزان غلظتی که توسط پزشک تعیین می‌شود، در بافت بدن تزریق خواهد شد. این گاز اوزون در بافت تبدیل به اکسیژن می‌شود و رادیکال‌های آزاد را در بافت تولید می‌کند که برای درمان بیماری‌هایی مانند دیسک کمر، سیاتیک و آرتروز مفصلی استفاده می‌شود.

اوزون درمانی به عنوان یک پیشرفت نوین در درمان دردها و مشکلات مفصلی و عضلانی بهمورد توجه بسیار از بیماران قرار گرفته است. این روش دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ترمیمی است و به همین دلیل می‌تواند در درمان دردهای ناشی از التهابات مفصلی، دیسک‌های بین مهره‌ای، تنگی کانال نخاعی و زخم‌های ناشی از دیابت و دیگر بیماری‌ها مؤثر باشد.

روش اوزون درمانی چیست؟

🔵 فواید اوزون درمانی چیست؟

پس از انجام درمان از طریق گاز اوزون، ممکن است بلافاصله انتظار کاهش درد را داشته باشید و همچنین بازسازی در غضروف‌ها و بافت‌های مجاور اتفاق بیافتد. این درمان می‌تواند باعث ایجاد بهبودی در آسیب‌های مزمن، بازسازی مفاصل و کاهش درد ناشی از آسیب‌های ورزشی ، ماهیچه‌ها و عصب‌ها شود.

اوزون درمانی می‌تواند در مفاصل، زیر پوست و داخل تاندون‌ها و ماهیچه‌ها تزریق شود. پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است، اما در برخی شرایط افراد به ۳ تا ۵ جلسه برای درمان نیاز دارند. اکثر افراد بعد از انجام این روش از کاهش قابل توجه درد مواجه خبر داده‌اند. در ادامه به برخی از کاربردهای مؤثر اوزون تراپی در درمان اشاره کرده‌ایم:

1- برای درمان هر گونه درد

2- کمر درد و گردن درد

3- آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف

4- آرتروز زانو و لگن

5- بیرون زدگی دیسک کمر و گردن

6- سندروم تونل کارپال

7- درد عصب و رگ سیاتیک

 8- سینوزیت

 9- اختلال آرنج تنیس بازان (تنیس البو)

10- درد و اختلالات لگن

بیشتر بخوانید: دلایل گردن درد چیست؟ + درمان

11- عفونت‌های دندان

12- بهبودی بعد از جراحی مفاصل

13- شکستگی‌های غیر قابل درمان

14- جراحات

15- آسیب‌های ورزشی

🔵 عوارض اوزون درمانی چیست؟

برخی از بیماران مایلند بدانند علاوه بر مرایای اوزون تراپی، عوارض اوزون درمانی چیست؟ این روش اگر توسط پزشکان ماهر و با تجربه انجام شود، به طور کلی روش ایمن و بی خطری است و عوارضی ندارد. با این حال، در برخی موارد، عوارضی ممکن است رخ دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

1- آسیب به ریشه‌های اعصاب

2- عفونت دیسک یا دیسکایتیس

3- خونریزی رتینال (شبکیه)

تا به امروز، پس از انجام نزدیک به هزار نوکلئولیز با اوزون، هیچ‌ گونه عوارض مهمی گزارش نشده است. در عوض احتمال دارد عوارض جزئی مانند درد موقت در محل تزریق اوزون رخ می‌دهد. بیماران ممکن است همان روز یا پس از یک روز از بیمارستان مرخص شوند.

عوارض اوزون درمانی چیست؟

🔵 تعداد جلسات اوزون درمانی

در روش اوزون ‌درمانی، برای اکثر افراد یک مرحله درمان ممکن است کافی باشد و کاهش علائم بیماری باعث رضایت آنها از این روش شود، به طوری که نیاز به درمان مکرر نداشته باشند. اما برخی بیماران برای تحریک بیشتر بافت برای بازسازی و ترمیم، مراحل بیشتری از اوزون ‌تراپی را انجام می‌دهند. این روش درمانی بدون محدودیت برای تزریق اوزون انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر، تعداد جلسات و مراحل درمان برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد.

لازم است پس از تزریق به بهبودی بیمار توجه شود. اگر به ۳ یا ۴ مرحله درمان نیاز باشد و بهبودی حاصل نشود، موارد دیگری باید مورد توجه قرار گیرد و از این روش‌ها استفاده شود.

🔵 روش انجام اوزون درمانی چگونه است؟

اوزون درمانی باید به دقت و زیر نظر پزشک متخصص در کلینیک طب فیزیکی صورت گیرد. این روش باید در محیطی استریل انجام شود و از مواد ضد عفونی کننده برای تمیزی پوست قبل از شروع درمان استفاده شود.

گاز اوزون که از قبل آماده شده است، با استفاده از سوزن و از طریق پوست معمولاً در نزدیکی ستون فقرات و در ناحیه درد تزریق می‌شود. این تزریق با روش‌هایی مانند تصویربرداری و توموگرافی کامپیوتری انجام می‌شود تا بتوان اثرگذاری و عملکرد گاز را درون بدن بررسی و از هر گونه آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

از جمله روش‌های تصویربرداری مورد استفاده برای مشاهده تحولات درونی بدن در طول درمان، می‌توان به تصاویر رادیوگرافی یا تصاویر ام آر آی اشاره کرد.

روش انجام اوزون درمانی چگونه است؟

خلاصه مطالب

اگر برای شما این سؤال بوجود آمده که اوزون درمانی چیست؟ اوزون تراپی به عنوان یک روش درمانی نوین با توجه به ویژگی‌های خاص خود، می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌ها و مشکلات عصبی، عضلانی و مفصلی مؤثر باشد. استفاده از این روش، به شرط انجام آن تحت نظر پزشکان متخصص و در محیط‌های استریل، می‌تواند به کاهش درد، افزایش بازسازی بافت‌ها و بهبودی علائم مرتبط با انواع بیماری‌ها منجر شود.

با این حال، لازم است که به عوارض احتمالی این روش نیز توجه کنید و از اجرای صحیح و دقیق آن اطمینان حاصل نمایید تا از وقوع مشکلات جانبی جلوگیری شود. چنانچه می‌خواهید مراحل تزریق اوزون را تحت نظر متخصصان و در بهترین کلینیک‌های تهران انجام دهید، می‌توانید به کلینیک دینا با داشتن کادر مجرب پزشکی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می‌توانید با شماره‌های درج شده در سامانه تماس بگیرید و راهنمابب های لازم را دریافت کنید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *