تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

درمان گردن درد و علت درد گردن

درمان گردن درد و علت درد گردن

درمان گردن درد و علت درد گردن که بسیار شایع است را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. وضعیت نامناسب به دلیل خم شدن روی رایانه یا خم شدن روی میز کار  عضلات گردن را تحت فشار قرار می دهد. استئوآرتریت نیز یکی از علل شایع گردن درد است. برای درمان گردن در شرق تهران می توانید به کلینیک دینا مراجعه تا به بهترین متخصصان طب فیزیکی علت درد گردن را پیدا و درمان آن را انجام دهید.

به ندرت، گردن درد می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. برای گردن درد همراه با بی حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها یا دست ها یا برای دردی که به شانه یا پایین بازو می رسد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم گردن درد چیست؟

  • دردی که اغلب با نگه داشتن سر در یک مکان برای مدت طولانی بدتر می شود، مانند هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • کاهش توانایی حرکت سر
  • سردرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر گردن درد شدید ناشی از آسیب، مانند تصادف وسیله نقلیه موتوری، تصادف غواصی یا سقوط است، فوراً به دنبال مراقبت باشید. در شرق تهران میتوانید به کلینیک دینا مراجعه کنید.

در صورت درد گردن با پزشک تماس بگیرید:

  • دردشدید است
  • چندین روز بدون تسکین باقی می ماند.
  • باعث ایجاد درد در بازوها یا پاها شده است.
  • همراه با سردرد، بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن است.

علل گردن درد چیست؟

علل گردن درد چیست؟

از آنجایی که گردن وزن سر را تحمل می کند، می تواند در معرض آسیب ها و شرایطی باشد که باعث درد و محدودیت حرکت می شود. علل گردن درد عبارتند از:

  • کشیدگی های عضلانی استفاده بیش از حد، مانند ساعت‌های زیاد خم شدن روی رایانه یا تلفن هوشمند، اغلب باعث کشیدگی عضلات می‌شود. حتی چیزهای جزئی، مانند مطالعه در رختخواب، می تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.
  • مفاصل فرسوده مانند سایر مفاصل بدن، مفاصل گردن نیز با افزایش سن دچار سایش می شوند. در پاسخ به این ساییدگی، بدن اغلب خارهای استخوانی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند بر حرکت مفاصل تأثیر بگذارد و باعث درد شود.
  • فشرده سازی عصب، فتق دیسک یا خارهای استخوانی در مهره های گردن می تواند بر روی اعصاب منشعب شده از نخاع فشار بیاورد.
  • صدمات، برخوردهای خودکار از عقب اغلب منجر به آسیب شلاق می شود. این زمانی اتفاق می افتد که سر به سمت عقب و سپس به جلو حرکت می کند و بافت نرم گردن را تحت فشار قرار می دهد.
  • بیماری ها برخی از بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید، مننژیت یا سرطان می توانند باعث درد گردن شوند.

برای جلوگیری از گردن درد چه مواردی را باید رعایت کرد؟

بیشتر گردن درد با وضعیت نامناسب همراه با سایش و پارگی مرتبط با افزایش سن همراه است. برای کمک به جلوگیری از گردن درد، سر خود را در مرکز ستون فقرات قرار دهید. برخی تغییرات ساده در برنامه روزانه شما ممکن است به شما کمک کند.

  1. از وضعیت بدنی خوب استفاده کنید. هنگام ایستادن و نشستن، مطمئن شوید که شانه های شما در یک خط مستقیم روی باسن و گوش های شما مستقیماً روی شانه های شما قرار دارند. هنگام استفاده از تلفن همراه، تبلت و سایر صفحه نمایش های کوچک، سر خود را بالا نگه دارید و دستگاه را مستقیماً بیرون نگه دارید، نه اینکه گردن خود را خم کنید تا به دستگاه نگاه کنید.
  2. استراحت های مکرر داشته باشید. اگر مسافت های طولانی را طی می کنید یا ساعت های طولانی با رایانه کار می کنید، برخیزید، حرکت کنید و گردن و شانه های خود را دراز کنید.
  3. میز، صندلی و کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنید که مانیتور در سطح چشم باشد. زانوها باید کمی پایین تر از باسن باشند. از دسته های صندلی خود استفاده کنید.
  4. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به گردن درد را افزایش دهد.
  5. از حمل کیف های سنگین با بند روی شانه خودداری کنید. وزن می تواند گردن شما را تحت فشار قرار دهد.
  6. در وضعیت سالم بخوابید. سر و گردن شما باید با بدن شما هماهنگ باشد. از یک بالش کوچک زیر گردن خود استفاده کنید. سعی کنید به پشت بخوابید و ران‌هایتان را روی بالش‌ها قرار دهید، که باعث صاف شدن عضلات ستون فقرات شما می‌شود.
  7. فعال بمانید. اگر زیاد حرکت نمی کنید، سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

تشخیص درد گردن

تشخیص درد گردن

پزشک شما یک تاریخچه پزشکی می گیرد و یک معاینه انجام می دهد. این معاینه شامل بررسی حساسیت، بی حسی و ضعف عضلانی خواهد بود. و آزمایش خواهد کرد که چقدر می توانید سر خود را به جلو، عقب و پهلو به پهلو حرکت دهید.

تست های تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری ممکن است به یافتن علت گردن درد کمک کند. مثالها عبارتند از:

  • اشعه ایکس. اشعه ایکس می تواند نواحی را در گردن نشان دهد که در آن اعصاب یا نخاع ممکن است توسط خارهای استخوانی یا سایر تغییرات تحت فشار قرار گیرند.
  • سی تی اسکن. سی تی اسکن تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از جهات مختلف را ترکیب می کند تا نماهای مقطعی دقیقی از ساختارهای داخل گردن ایجاد کند.
  • ام آر آی. MRI از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویر دقیق از استخوان ها و بافت های نرم استفاده می کند. بافت های نرم شامل دیسک ها، نخاع و اعصابی است که از نخاع می آیند.
    این امکان وجود دارد که اشعه ایکس یا MRI شواهدی مبنی بر مشکلات ساختاری گردن بدون داشتن علائم داشته باشید. بهتر است از مطالعات تصویربرداری همراه با شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی برای تعیین علت درد استفاده شود.
  • الکترومیوگرافی (EMG). EMG می تواند تعیین کند که آیا گردن درد ممکن است به عصب فشرده شده مربوط باشد یا خیر. این شامل وارد کردن سوزن های ظریف از طریق پوست به داخل عضله است. این تست سرعت هدایت عصبی را اندازه گیری می کند تا مشخص کند آیا اعصاب به درستی کار می کنند یا خیر.
  • آزمایشات خون آزمایش خون گاهی اوقات می‌تواند شواهدی از التهاب یا عفونت‌هایی که ممکن است باعث درد گردن شده یا در ایجاد آن نقش داشته باشند، ارائه دهد.

درمان گردن درد چگونه است؟

شایع ترین انواع گردن درد خفیف تا متوسط ​​معمولاً در عرض دو یا سه هفته به خودمراقبتی پاسخ می دهند. مسکن‌ها و استفاده از گرما ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است.

داروها: مسکن‌ها ممکن است شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، سایرین) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) یا استامینوفن (تیلنول و غیره) باشند. این داروها را فقط طبق دستور مصرف کنید. استفاده بیش از حد می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر مسکن‌هایی که می‌توانید بدون نسخه بخرید کمکی نکرد، پزشک  ممکن است داروهای NSAID یا شل‌کننده‌های عضلانی را تجویز کند.

فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست می تواند وضعیت صحیح وضعیت بدن، هم ترازی و تمرینات تقویت کننده گردن را آموزش دهد. فیزیوتراپی همچنین ممکن است شامل استفاده از گرما، یخ و سایر اقدامات برای کمک به کاهش درد باشد.
تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS): الکترودهایی که روی پوست در نزدیکی نواحی دردناک قرار می‌گیرند، تکانه‌های الکتریکی کوچکی را ارسال می‌کنند که ممکن است درد را تسکین دهد. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد TENS برای گردن درد مؤثر است.
یقه گردن نرم: یک یقه نرم که از گردن حمایت می کند ممکن است با برداشتن فشار از گردن به تسکین درد کمک کند. با این حال، اگر برای بیش از سه ساعت در یک زمان یا برای بیش از 1 تا 2 هفته استفاده شود، ممکن است یقه بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

جراحی و روش های دیگر برای درمان گردن درد

پزشک ممکن است تزریق استروئید را برای درمان در نظر بگیرد. داروهای استروئیدی را در نزدیکی ریشه های عصبی، مفاصل ستون فقرات یا عضلات گردن تزریق کند. داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین نیز می توانند برای تسکین گردن درد تزریق شوند. عمل جراحي به ندرت برای گردن درد مورد نیاز است، جراحی ممکن است گزینه ای برای تسکین فشار ریشه عصبی یا نخاع باشد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

شیوه زندگی و درمان های خانگی

علاوه بر مصرف مسکن‌ها، اقدامات خودمراقبتی که ممکن است درد گردن را تسکین دهد عبارتند از:

  1. گرما و سرما متناوب: با استفاده از سرما، مانند کیسه یخ یا یخ پیچیده شده در حوله، تا 15 دقیقه چندین بار در روز در طول 48 ساعت اول، التهاب را کاهش دهید. پس از آن، از گرما استفاده کنید. سعی کنید یک دوش آب گرم بگیرید یا از یک پد گرم کننده در حالت کم استفاده کنید.
  2. تمرینات خانگی حرکت گردن مهم است: زمانی که بدترین درد کاهش یافت، کشش ملایم روزانه، از جمله چرخاندن گردن و شانه را شروع کنید. گردن را به آرامی کج کنید، خم کنید و بچرخانید. قبل از انجام این تمرینات، گردن و پشت را با یک پد گرم کننده یا در حمام یا حمام گرم کنید.
  3. طب جایگزین: تعدادی از درمان های جایگزین ممکن است درد کمر را کاهش دهد. همیشه قبل از شروع درمان جایگزین جدید، مزایا و خطرات را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.
  4. طب سوزنی: یک پزشک طب سوزنی سوزن های نازک و استریل شده را در نقاط خاصی از بدن وارد پوست می کند. دستیابی به بهترین نتایج ممکن است به چندین جلسه طب سوزنی نیاز داشته باشد. طب سوزنی به طور کلی زمانی ایمن در نظر گرفته می شود که توسط یک پزشک مجاز با استفاده از سوزن های استریل انجام شود.
  5. کایروپراکتیک: تنظیم کایروپراکتیک که عمدتا بر روی ستون فقرات انجام می شود، یک نیروی کنترل شده و ناگهانی را به مفصل اعمال می کند. درمان‌های کایروپراکتیک گردن می‌تواند درد کوتاه‌مدت را تسکین دهد و برای بسیاری از افراد حداقل خطرات را به همراه داشته باشد.
  6. ماساژ دادن: در طول ماساژ، یک پزشک آموزش دیده عضلات گردن را خمیر می کند. ماساژ ممکن است به افراد مبتلا به گردن درد مزمن ناشی از سفت شدن عضلات کمک کند.

برای درمان به چه پزشکی مراجعه داشته باشم؟

  1. پزشک متخصص در درمان غیر جراحی شرایط اسکلتی عضلانی (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی)
  2. پزشک متخصص در آرتریت و سایر بیماری هایی که مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهند (روماتولوژیست)
  3. پزشک متخصص در درمان اختلالات مربوط به اعصاب (متخصص مغز و اعصاب)
  4. پزشکی که استخوان ها و مفاصل را عمل می کند (جراح ارتوپد)
امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *