تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

بورد تخصصی طب فیزیکی چیست؟

تصویر بورد تخصصی طب فیزیکی - دینا کلینیک

یک متخصص دارای بورد تخصصی طب فیزیکی که فیزیتریست نیز نامیده می‌شود، بیماران مبتلا به اختلالات یا ناتوانی‌هایی در عضلات، استخوان‌ها و سیستم عصبی، از جمله درد گردن یا کمر، آسیب‌های ورزشی و کار، سکته مغزی، آسیب‌های مغزی، آسیب نخاعی، اسپاستیسیتی و هر ناتوانی یا اختلال دیگری که بر عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد، را ارزیابی و درمان می‌کند.

یک متخصص دارای بورد تخصصی طب فیزیکی می‌تواند تیمی از متخصصان پزشکی را رهبری کند تا به بیماران کمک کند تا عملکرد فیزیکی، روانی، اجتماعی و حرفه‌ای خود را بهبود بخشند و به کل فرد از جمله درمان درد، بازیابی عملکرد و بهبود کیفیت زندگی اختصاص داده شود. روش‌های درمانی شامل داروها، تزریق‌ها، ورزش‌های درمانی، الکترودیاگنوز و هرگونه تجهیزات موردنیاز برای فعالیت‌های روزانه می‌شود.

فیزیاتری چیست؟

فیزیاتری که به‌عنوان پزشکی توانبخشی نیز شناخته می‌شود، شاخه‌ای از پزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان انواع ناتوانی‌های مربوط به مغز، اعصاب، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها اختصاص دارد. فیزیاتری یک رویکرد جامع و چندوجهی برای مراقبت دارد که بر چگونگی تأثیر شرایط پزشکی بیمار بر هر جنبه از زندگی آن‌ها، از جمله نقش آن‌ها در محل کار، خانه و فعالیت‌های روزمره تمرکز دارد.

فیزیاتری ترکیبی از فیزیوتراپی و درمان درد است تا به بیماران کمک کند از جراحی اجتناب کنند. هدف فیزیاتری به حداکثر رساندن عملکرد فیزیکی، کاهش یا ازبین‌بردن شدید درد، تقویت استقلال و بهبود کیفیت زندگی برای کسانی است که از ناتوانی، درد مزمن و اختلالات فیزیکی رنج می‌برند.

تصویر بورد تخصصی طب فیزیکی - دینا کلینیک

فیزیتریست چیست؟

فیزیتریست یک علم پزشکی است که در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی تخصص دارد. فیزیاترها پزشکان کاملاً آموزش‌دیده پزشکی هستند که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی، چهار سال دوره تحصیلات تکمیلی در رشته طب فیزیکی و توانبخشی را از طریق یک دوره کارآموزی معتبر و برنامه آموزشی رزیدنتی می‌گذرانند. از طریق این آموزش آن‌ها می‌توانند دانش گسترده‌ای از پزشکی، بیومکانیک، عملکرد اسکلتی عضلانی، آناتومی و دانش جامع در مورد اختلالات اسکلتی – عضلانی و عصبی را به مراقبت از بیمار کسب کنند.

فیزیاترها پزشکان متخصصی هستند که بیمارانی را که آسیب‌دیده‌اند یا از ناتوانی‌هایی رنج می‌برند که بر عملکرد فیزیکی و شناختی تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کنند. متخصصان طب فیزیکی از ترکیبی از درمان‌های فیزیوتراپی، مدیریت دارو و مجموعه‌ای از روش‌ها از جمله تزریق بافت نرم، عضله، عصب و ستون فقرات برای درمان انواع اختلالات استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی فلج بلز | معرفی ورزش های مناسب برای این عارضه

فیزیوتراپیست و بورد تخصصی طب فیزیکی

اکثر بیماران با فیزیوتراپیست‌ها که متخصص مراقبت‌های بهداشتی در فیزیوتراپی هستند، آشنایی بیشتری دارند. آن‌ها در تمرینات فیزیوتراپی که اجزای اسکلتی – عضلانی خاصی را هدف قرار می‌دهند که عملکرد بیماران را بهبود می‌بخشد، تمرینات فیزیوتراپی را برای بیمار آموزش می‌دهند تا مفاصل آسیب‌دیده و عضلات ضعیف را تقویت ‌کنند.

فیزیوتراپیست‌ها بر خلاف فیزیتریست‌ها پزشک نیستند. آنها اغلب با جراحان، پزشکان (از جمله فیزیتریست‌ها)، مربیان ورزشی و سایر متخصصان برای انجام کار خود مشورت می‌کنند. فیزیوتریست برنامه‌ریز اصلی است درحالی‌که فیزیوتراپیست برنامه را اجرا می‌کند. آنها از لوازم جانبی مانند نوارهای مقاومتی، غلتک‌های فوم و وسایلی مانند دوچرخه ورزشی و تردمیل استفاده می‌کنند. جلسات منظم با فیزیوتراپیست می‌تواند عملکرد بیمار را بازیابی کرده و تحرک او را بهبود بخشد. با بهبود تحرک، بیماران استقلال را دوباره به دست می‌آورند و از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار می‌شوند.

پزشکی آسیب‌های مغزی

یک متخصص دارای بورد تخصصی طب فیزیکی در پزشکی آسیب مغزی تخصص دارد. بر پیشگیری از آسیب مغزی و همچنین ارزیابی، درمان و توانبخشی افراد ۱۵ساله یا بالاتر مبتلا به آسیب مغزی اکتسابی تمرکز دارد. این متخصص به طیف وسیعی از اختلالات مرتبط با آسیب که پیامدهای روانی اجتماعی، آموزشی و شغلی و همچنین آسیب‌های مرتبط با سیستم عصبی مرکزی دارند، می‌پردازد. او همچنین با یک تیم بین‌رشته‌ای برای تسهیل بهبودی و بهبود سلامت و عملکرد بیماران کار می‌کند.

طب عصبی عضلانی

یک متخصص دارای بورد تخصصی طب فیزیکی که در پزشکی عصبی عضلانی تخصص دارد، بر ارزیابی و درمان اختلالات عصب، عضله یا اتصال عصبی عضلانی، از جمله اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، نوروپاتی‌های محیطی (برای مثال، دیابت)، دیستروفی‌های عضلانی مختلف، میوپاتی‌های مادرزادی و اکتسابی، التهابی تمرکز می‌کند. میوپاتی (مانند پلی میوزیت) و اختلالات انتقال عصبی عضلانی (مانند میاستنی گراویس).

تصویر بورد تخصصی طب فیزیکی - دینا کلینیک

بیشتر بخوانید: ضایعات عصبی | معرفی انواع آن به همراه روش درمان

بورد تخصصی طب فیزیکی و طب درد

یک متخصص بورد تخصصی طب فیزیکی که در طب درد تخصص دارد، بیمارانی را که با دردهای حاد یا مزمن یا دردهای مرتبط با سرطان مواجه هستند، هم در بیمارستان‌ها و هم در محیط‌های سرپایی تشخیص داده و درمان می‌کند و نیازهای مراقبت از بیمار را با سایر متخصصان هماهنگ می‌کند.

پزشکی توانبخشی کودکان

یک متخصص بورد تخصصی طب فیزیکی که در پزشکی توانبخشی کودکان تخصص دارد، اختلالات و ناتوانی‌های مادرزادی و شروع دوران کودکی مانند فلج مغزی، اسپینا بیفیدا، آسیب اکتسابی مغز یا نخاع، قطع عضو، آسیب‌های ورزشی، و بیماری‌های عضلانی و عصبی را تشخیص داده و مدیریت می‌کند. این متخصص با یک تیم بین رشته‌ای برای بهبود تحرک و عملکرد روزانه کودک در خانه، جامعه و مدرسه با تجویز تجهیزات و درمان‌ها و مدیریت شرایط پزشکی مانند اسپاستیسیتی، درد، اختلال عملکرد مثانه یا روده و تغذیه کار می‌کند.

پزشکی آسیب نخاعی

یک متخصص دارای بورد تخصصی طب فیزیکی که در پزشکی آسیب نخاعی تخصص دارد، بیماران مبتلا به آسیب‌های نخاعی ناشی از تروما یا شرایط پزشکی مانند مولتیپل اسکلروزیس، سندرم گیلن باره، آرتریت، عفونت، میلیت عرضی، سرطان و اسپینا بیفیدا را ارزیابی و مدیریت می‌کند. این متخصص با یک تیم بین رشته‌ای کار می‌کند و تجهیزات و درمان‌هایی را برای افزایش تحرک و مهارت‌های خود مراقبتی تجویز می‌کند. شرایط پزشکی مانند زخم فشاری، درد، اسپاسم، اختلال عملکرد مثانه و روده، سلامت تنفسی و اختلالات خلقی را مدیریت می‌کند. و برای کمک به بیماران برای بازگشت به جوامع و مشاغل خود کار می‌کند.

پزشکی ورزشی

یک متخصص طب فیزیکی که در پزشکی ورزشی تخصص دارد، بر پیشگیری، تشخیص و درمان آسیب‌های مربوط به شرکت در ورزش تمرکز دارد. این متخصص همچنین به درمان بیماری‌ها می‌پردازد که می‌تواند بر سلامت و عملکرد بدنی تأثیر بگذارند.

تصویر بورد تخصصی طب فیزیکی - دینا کلینیک

طب کار و بورد تخصصی طب فیزیکی

طب کار یکی از زیر شاخه‌های بورد تخصصی طب فیزیکی است. در این طب سلامت کارکنان و کارمندان یک شرکت بررسی می‌شود. طب کار شامل؛ شناسایی، ارزیابی، پیش‌گیری، کنترل و درمان بیماری‌ها و صدمات ناشی از کار می‌شود. مشکلات و آسیب‌‌ها یا حتی بیماری‌هایی که در کار برای افراد اتفاق می‌افتد، ضررهایی برای کارفرما دارد. به همین علت برای پیشگیری این مشکلات و بیماری‌ها آزمایش طب کار باید از کارمندان گرفته شود.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *