مگنت درمانی چیست؟

مگنت درمانی چیست

مگنت درمانی یا مغناطیس درمانی یک روش پزشکی جایگزین است که از آهنرباهای ثابت (یعنی غیر متحرک) برای کاهش درد و سایر نگرانی های سلامتی استفاده می کند. به اصطلاح آهنرباهای درمانی معمولاً در دستبندها، حلقه ها یا جا کفشی ادغام می شوند، اگرچه تشک ها و لباس های مغناطیسی درمانی نیز در بازار وجود دارند. بسیاری از مطالعات به خوبی انجام شده در طول سه دهه گذشته نشان داده اند که دستگاه های مغناطیسی ساکن هیچ سود بیشتر یا کمتری نسبت به دستگاه های ساختگی فاقد آهنربا دارند. این مطالعات نشان می دهد که دستگاه های مغناطیسی درمانی ساکن ممکن است به هیچ وجه فراتر از تأثیر دارونما بر روی افرادی که از آن استفاده می کنند، کار نکنند. با وجود فقدان شواهد علمی برای حمایت از این ادعا که دستگاه های مغناطیسی درمانی موجود تجاری کار می کنند، آهنرباهای پوشیدنی همچنان بسیار محبوب هستند.

مگنت درمانی چگونه کار میکند

بر اساس گزارش  مرکز پزشکی Langone دانشگاه نیویورک ، قدمت مغناطیسی درمانی حداقل به 2000 سال  قبل می رسد. اعتقاد بر این است که شفا دهندگان عامیانه در اروپا و آسیا از آهنربا برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. این شفا دهندگان ممکن است بر این باور باشند که آهنرباها واقعاً می توانند بیماری را از بدن بیرون بکشند. امروزه، کسانی که به اثربخشی مغناطیس درمانی اعتقاد دارند، اغلب به توانایی آهنرباهای ساکن در تغییر میدان‌های انرژی زیستی فرد یا میدان‌های زیستی اشاره می‌کنند که طبق کنگره متخصصان زنان آمریکا

«میدان‌های انرژی که ظاهراً بدن انسان را احاطه کرده و به آن نفوذ می‌کنند» است. و متخصصین زنان و زایمان پزشکان برخی از تکنیک‌های جایگزین پزشکی ممکن است به این میدان بیوانرژیک ادعایی به عنوان نیروی حیات، چی یا جریان انرژی اشاره کنند. بر اساس مقاله ای  که در سال 1999 در بررسی علمی پزشکی جایگزین منتشر شد، برخی معتقدند که می توان چنین میدان هایی را – گاهی اوقات با استفاده از آهنربا برای درمان بیماری یا آسیب دستکاری  کرد.

آیا خون حاوی آهن است و آهنرباها آهن را جذب می کنند؟

بسیاری از شرکت‌های فروش آهن‌رباهای درمانی نیز ادعا می‌کنند که یک آهنربای کوچک در داخل دستبند یا دستگاه دیگر به افزایش جریان خون در ناحیه‌ای از بدن که دستگاه در آن پوشیده می‌شود کمک می‌کند. سپس گفته می شود که این افزایش جریان خون به بهبود سریعتر بافت ها کمک می کند. در حالی که این ایده ممکن است محتمل به نظر برسد زیرا خون حاوی آهن است و آهنرباها آهن را جذب می کنند، آهن موجود در خون به هموگلوبین متصل است و فرومغناطیسی نیست (مثلاً آن نوع مغناطیس دائمی که آهنرباها را روی یخچال نگه می دارد).

اگر خون فرومغناطیسی بود، اساساً هنگام انجام اسکن MRI منفجر می‌شد، که در آن آهن‌رباهای مورد استفاده هزاران بار قوی‌تر از آهن‌رباهای موجود در دستبندهای مغناطیسی و موارد مشابه هستند. صرف نظر از این، آهنرباهای درمانی که برای کاهش درد فروخته می شوند، میدان های مغناطیسی دارند که عموماً برای نفوذ به پوست شما ضعیف تر از آن هستند. شما می توانید این را با مشاهده برهمکنش ضعیف بین یک جا کفشی مغناطیسی و یک گیره کاغذ هنگام جدا شدن توسط یک جوراب آزمایش کنید. پوست انسان حدود 3 میلی متر عمق دارد و از برخی جوراب ها ضخیم تر است.

رایج ترین آهنرباهای درمانی چیست

رایج ترین آهنرباهای درمانی چیست؟

رایج ترین آهنرباهای درمانی مورد استفاده 400 تا 800 گاوس (یکی از واحدهایی که در آن قدرت آهنربا بیان می شود) اندازه گیری می شود. طبق گزارش مرکز پزشکی Langone، آهنرباهای ساکن که در دستگاه های مغناطیسی درمانی استفاده می شوند، به عنوان آهنرباهای دائمی نیز شناخته می شوند. آهنرباها یا تک قطبی هستند، به این معنی که از یک طرف شمال و از طرف دیگر جنوب دارند، یا دارای قطب متناوب هستند، به این معنی که از ورقه ای از مواد مغناطیسی با آهنرباهای شمالی و جنوبی ساخته شده اند که در یک الگوی متناوب چیده شده اند.

مطالعاتی که در زمینه مگنت تراپی بررسی شده است

مطالعات علمی روی افراد انسانی نتوانسته است اثربخشی استفاده از آهنربا را برای درمان درد یا سفتی مفاصل و ماهیچه نشان دهد. یکی از بزرگترین مطالعات  در سال 2007 در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شد – مروری سیستماتیک از بسیاری از مطالعات قبلی در مورد آهنرباهای ساکن. در حالی که برخی از مطالعات کوچکتر در این مرور ارزش درمانی را گزارش کردند، مطالعات بزرگتر چنین نبود. محققان نتیجه گرفتند: شواهد استفاده از آهنرباهای ساکن برای تسکین درد را تایید نمی کند و بنابراین آهن ربا را نمی توان به عنوان یک درمان موثر توصیه کرد.

به گفته جیمز لیوینگستون، مدرس بازنشسته MIT و فیزیکدان سابق جنرال الکتریک، مطالعه بیلور هم کوچک و هم تا حدودی بحث برانگیز بود. هر دو دکتری که این مطالعه را انجام دادند گزارش دادند که قبل از مطالعه از آهن ربا برای تسکین درد زانو استفاده کرده اند. لیوینگستون گفت که این باعث ایجاد تردیدهایی در مورد عینیت محققان می شود.

متون علمی که در مورد اثربخشی آهنرباهای درمانی برای انواع بیماری ها بررسی کردند

فینگولد به Live Science گفت: «در مورد آهنرباهای میدان ساکن، قطعاً هیچ مدرکی دال بر کارکرد آنها وجود ندارد. ادعای فینگولد با موضع مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه (NCCIH) در مورد مغناطیس درمانی مطابقت دارد. وب سایت NCCIH می گوید، “شواهد علمی استفاده از آهنربا برای تسکین درد را تایید نمی کند.” این سازمان همچنین بیان می کند که هیچ شواهدی برای حمایت از استفاده از آهنربا در درمان بیماری هایی مانند فیبرومیالژیا وجود ندارد.

مگنت تراپی، درمان واقعی یا آرزو؟

پدهای مغناطیسی زانو، شانه و مچ پا، و همچنین کفی‌ها و پد تشک‌ها، به‌طور گسترده در دسترس هستند و به عنوان مزایای شفابخش معرفی می‌شوند. یک تصور غلط رایج این است که آهنربا آهن موجود در خون را جذب می کند، بنابراین خون را حرکت می دهد و گردش خون را تحریک می کند. با این حال، از آنجایی که آهن موجود در خون به هموگلوبین متصل است، نمی تواند به میدان مغناطیسی پاسخ دهد.

آهنرباهای ساکن می توانند ذرات باردار در خون، اعصاب و غشای سلولی را تحت تأثیر قرار دهند یا واکنش های بیوشیمیایی را به طور نامحسوس تغییر دهند. با این حال، بیوفیزیکدانان شک دارند که آهنرباهای ساکن تجاری موجود به اندازه کافی قوی هستند که به طور قابل توجهی بر بدن تأثیر بگذارند. یک کارآزمایی نشان داد که آهنرباهای ساکن تجاری هیچ تاثیری بر جریان خون ندارند. یکی دیگر از نکاتی که آهنرباهای ساکن ممکن است متابولیسم ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار دهد، یافت شد، اما تحقیقات بیشتری برای حل این احتمال مورد نیاز است.

انواع مگنت تراپی و کاربرد آنها

اصطلاح مگنت‌تراپی به استفاده از آهن‌رباهای ساکن که مستقیماً روی بدن قرار می‌گیرند، به طور کلی در مناطق درد اشاره دارد. آهنربای ساکن یک آهنربای دائمی معمولی است، برخلاف سیم پیچ الکترومغناطیسی. آهنرباهای ساکن یا توسط نوار به بدنه متصل می شوند یا در محصولاتی با طراحی خاص مانند تسمه، روکش یا لنت تشک محصور می شوند. آهنرباهای ساکن قدرت های مختلفی دارند. واحدهای اندازه گیری قدرت آهنربا گاوس و تسلا هستند. یک تسلا برابر با 10000 گاوس است. برای مثال، آهنربای یخچال حدود 50 گاوس است. آهنرباهای درمانی از 300 تا 5000 گاوس اندازه گیری می کنند.

آهنرباهای درمانی در 2 نوع آرایش قطبی مختلف وجود دارند: آهنرباهای تک قطبی و دستگاه های قطب متناوب. آهنرباهایی که در یک طرف شمال و از طرف دیگر جنوب دارند، به طور گیج کننده ای به عنوان آهنرباهای تک قطبی شناخته می شوند. آهنرباهای دوقطبی یا با قطب متناوب از ورقه ای از مواد مغناطیسی با آهنرباهای شمالی و جنوبی که در یک الگوی متناوب مرتب شده اند ساخته می شوند، به طوری که هر دو شمال و جنوب رو به پوست هستند. این نوع آهنربا میدان مغناطیسی ضعیف تری اعمال می کند زیرا آهنرباهای متناوب تمایل به مخالفت با یکدیگر دارند. نظرات زیادی در مورد اینکه کدام یک بهتر است وجود دارد.

مگنت تراپی چگونه کار می کند

شواهد علمی برای مگنت تراپی چیست؟

آهنرباهای ساکن در مطالعات بسیار امیدوار کننده نبوده اند، اما شواهد هنوز قطعی نیستند. به عنوان مثال، یک کارآزمایی با 119 نفر مبتلا به فیبرومیالژیا ، 2 پد تشک مغناطیسی موجود در بازار را با درمان ساختگی و بدون درمان مقایسه کردند. تشک‌های شم هنوز آهن‌ربایی در خود داشتند و با ظاهر تشک‌های مورد استفاده در درمان آزمایشی مطابقت داشتند، اما آهن‌رباها نیروی کمی داشتند یا هیچ نیرویی نداشتند. شرکت‌کنندگان در گروه‌های درمانی، به‌ویژه گروهی که آهن‌رباهای قطبیت منفی داشتند، نشانه‌ای از بهبود بیشتر علائم درد را نشان دادند. با این حال، تفاوت بین درمان واقعی و درمان ساختگی یا بدون درمان به طور کلی به معنی آماری نمی رسد. این نتیجه به این معنی است که مزایای مشاهده شده می تواند ناشی از شانس باشد.

مطالعات دیگر مغناطیس درمانی را برای شرایط مختلف با نتایج متفاوت ارزیابی کرده اند. برخی از شرایط عبارتند از:

• روماتیسم مفصلی
  • سندرم پس از فلج اطفال
  • نوروپاتی محیطی
  • آرتروز
  • سندرم تونل کارپال

در بررسی 25 مطالعه، مغناطیسی درمانی شواهد کمی از بهبود علائم در افراد مبتلا به درد مزمن بدون توجه به علت نشان داد. باز هم، در حالی که برخی از مطالعات وجود دارد که نشان می دهد مغناطیس درمانی می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید باشد، این حوزه ای است که به تحقیقات بیشتر نیاز دارد زیرا شواهد کلی متناقض هستند.

آیا آهنرباها برای کاهش درد واقعاً جذاب هستند؟

ممکن است شما فوایدی را تجربه کنید، اما مشخص نیست که آیا این درمان باعث بهبودی بالاتر و فراتر از آنچه که یک دارونما می تواند انجام دهد یا خیر. تنها مطالعه علمی بیشتر می تواند به این سوال پاسخ دهد. علاوه بر این، اگر ضربان‌ساز یا سایر وسایل پزشکی قابل کاشت مانند پمپ انسولین، یا پمپ تزریق شیمی‌درمانی دارید، از استفاده از آهن‌ربا خودداری کنید. ممکن است در عملکرد این دستگاه ها اختلال ایجاد کنند.