فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی کمر درمانی است که به بهبود حرکت و عملکرد مفاصل و عضلات کمک می کند. و همچنین باعث کاهش کمردرد میشود و شما را به حرکت عادی بازمیگرداند. و می تواند به کاهش خطر آسیب مجدد به کمر کمک کند. فیزیوتراپیست ها از درمان ها و تکنیک های زیادی برای کمک به کمردرد استفاده می کنند. آنها همچنین توصیه هایی در مورد مراقبت از کمر شما ارائه می دهند.

چرا برای کمردرد به فیزیوتراپی نیاز دارم؟

اگر کمردردی دارید که مشکلات قابل توجهی ایجاد می‌کند یا بعد از چند هفته بهبود نمی‌یابد، بهتر است به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید. فیزیوتراپی می تواند برای انواع مختلف کمردرد مفید باشد. ممکن است به موارد زیر کمک کند.

• کمردردی که هیچ علتی (مانند یک بیماری یا آسیب پزشکی زمینه‌ای) در آن شناسایی نشده است.
  • درد سیاتیک  این درد از پشت به پایین پاهای شما پخش می شود و ممکن است به دلیل افتادگی دیسک ایجاد شود (زمانی که دیسک ستون فقرات شما از شکل طبیعی خود بیرون زده و به عصب فشار می آورد).
  • کمردرد ناشی از پیری دیسک های ستون فقرات
  • تنگی نخاع  زمانی که فضای اطراف نخاع شما باریک می شود و به نخاع فشار می آورد و باعث درد می شود.

بیشتر بخوانید:سوزن درمانی کمر بهتر است یا درمان دیسک کمر با جراحی؟

پزشک عمومی شما ممکن است شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد

پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست شما ممکن است فیزیوتراپی را به عنوان یک بخشی از درمان که شامل ماساژ درمانی، برنامه ورزشی، مسکن ها و حمایت روانی است، توصیه کند. داشتن ترکیبی از درمان هایی مانند این ممکن است بهترین شانس را برای خلاص شدن از کمردرد به شما بدهد. فیزیوتراپیست شما همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید که چه چیزی باعث درد شما می شود تا بتوانید اقدامات لازم را برای مدیریت آن انجام دهید.

تفاوت فیزیوتراپیست، استئوپات یا کایروپراکتیک؟

فیزیوتراپیست ها، کایروپراکتیک ها و استئوپات ها همگی متخصصان سلامتی هستند که کمردرد را با درمان های دستی درمان می کنند، اما رویکردهای آنها برای درمان کمی متفاوت است.

فیزیوتراپیست ها: بر بازگرداندن حرکت و عملکرد کل بدن پس از اینکه تحت تأثیر بیماری یا آسیب قرار گرفتید تمرکز می کنند. آنها به نحوه تأثیرگذاری بر اعصاب، ماهیچه ها و استخوان های بدن شما می پردازند و چگونه درمان با ورزش درمانی و درمان های دستی می تواند به شما کمک کند. آنها شما را تشویق می کنند که به جای تکیه بر درمان های غیرفعال، در توانبخشی خود مشارکت فعال داشته باشید.
استئوپات ها: به سلامت بدن شما به عنوان یک کل نگاه می کنند و هدفشان این است که مطمئن شوند تمام استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل شما به خوبی با هم کار می کنند. آنها بر روی ماساژ درمانی تمرکز می کنند تا بدن شما را به حالت تعادل برگردانند.
کایروپراکتیک ها: به درد گردن و کمر میپردازند. آنها به بدن شما به عنوان یک کل نگاه می کنند و اینکه چگونه مشکلات استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل شما بر سیستم عصبی و سلامت عمومی شما تأثیر می گذارد. تمرکز آنها روی  ستون فقرات است اما ممکن است از تکنیک های دیگری نیز استفاده کنند.

با مراجعه به فیزیوتراپی شرق تهران چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که برای اولین بار به مرکز فیزیوتراپیست شرق تهران مراجعه می کنید، تاریخچه پزشکی مفصلی را می گیرند. آنها از شما در مورد هر گونه شرایط پزشکی، سبک زندگی، محیط کار و داروهایی که مصرف می کنید می پرسند. آنها همچنین می خواهند بدانند شما چه علائمی داشته اید و چه چیزی باعث تحریک درد در شما شده است. در مرحله بعد، آنها یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می دهند، از جمله بررسی نحوه حرکت شما و نحوه عملکرد کمر شما. آنها همچنین ممکن است یک ارزیابی عصبی انجام دهند تا ببینند اعصاب شما چقدر خوب کار می کنند. ممکن است لازم باشد زمانی که برای فیزیوتراپی می روید برخی از لباس ها را در بیاورید تا فیزیوتراپیست بتواند کمر شما را ببیند و احساس کند. در صورت تمایل می توانید درخواست کنید که یک همراه داشته باشید.

فیزیوتراپیست شما درمانی که توصیه می کند و اینکه چگونه این درمان به کمردرد شما کمک کند را توضیح خواهد داد. آنها همچنین باید در مورد خطرات احتمالی درمان به شما هشدار دهند. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، از پرسیدن نترسید. این مهم است که به طور کامل آنچه را که فیزیوتراپیست شما توصیه می کند درک کنید زیرا از شما خواسته می شود رضایت خود را برای ادامه درمان بدهید.

ورزش کنید و فعال بمانید

به طور کلی، فعال ماندن بهترین چیز برای کمردرد است. و ورزش مهمترین بخش هر درمانی است. ورزش می تواند به بهبود انعطاف پذیری، تحرک و قدرت در قسمت پایین کمر شما کمک کند، بنابراین پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست شما ممکن است پیوستن به یک برنامه ورزشی را پیشنهاد دهد. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما در مورد اینکه دقیقاً چه تمریناتی برای شما مناسب است و نحوه انجام آنرابرای شما توضیح دهد. در زیر مروری بر انواع مختلف تمریناتی که احتمالاً با آنها روبرو خواهید شد،را قرار داده ایم.

ورزش هوازی

نوعی تمرین است که شما را به حرکت وا می دارد و ضربان قلب شما را افزایش می دهد. این مهمترین بخش هر برنامه درمانی است. ورزش هوازی می تواند به هر گونه سفتی عضله ی که ممکن است داشته باشید کمک کند. همچنین به مدیریت وزن شما کمک می کند و برای سلامتی شما مفید است. فیزیوتراپیست شما ممکن است تمرینات هوازی کم تاثیر را برای شروع توصیه کند. اینها شامل پیاده روی، شنا و استفاده از دوچرخه های ورزشی و دستگاه های استپ است. آنها شما را تشویق می کنند تا بیشتر ورزش انجام دهید. پزشکان احتمالاً ورزش هوازی را برای 20 تا 30 دقیقه، حداکثر 5 بار در هفته توصیه می کنند. اما ممکن است لازم باشد با دوره های کوتاه تری شروع کنید.

تمرینات کششی

حرکات کششی انعطاف پذیری در ستون فقرات شما را بهبود می بخشد و تنش را در عضلات حمایت کننده از ستون فقرات کاهش می دهد. شما معمولا این تمرینات را هر روز انجام می دهید. یک تمرین کششی معمولی این است که به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را به سمت خود بکشید تا به آرامی کمر خود را بکشید. یا اینکه بایستید و به جلو خم شوید تا عضلات همسترینگ خود را در پشت پاهایتان بکشید. این می تواند استرس را در قسمت پایین کمر شما کاهش دهد.

تمرینات تقویتی

گاهی اوقات تمرینات برای تقویت عضلات مرکزی می تواند بخشی از برنامه های ورزشی برای کمردرد باشد. عضلات اصلی شما عضلات شکم اطراف شکم، عضلات پشت و عضلات اطراف لگن شما هستند. این تمرینات می توانند در کوتاه مدت مفید باشند. اما شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد تمرینات اصلی در دراز مدت مفیدتر از ورزش عمومی نیستند. بنابراین، ممکن است این چیزی نباشد که فیزیوتراپیست شما روی آن تمرکز کند. فعال بودن به طور کلی مهمتر است.

ماساژ درمانی

فیزیوتراپیست شما همچنین ممکن است آزمایش یکی از تکنیک های ماساژ درمانی زیر را پیشنهاد دهد. این  درمان همیشه در کنار یک برنامه تمرینی خواهد بود. موبیلیزاسیون به این معنی است که فیزیوتراپیست شما از حرکات آهسته و ملایم برای کشش ستون فقرات شما استفاده می کند. هدف این است که کمر خود را به محدوده حرکتی طبیعی خود برگردانید. فیزیوتراپیست ها درمان های دیگری مانند تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) و طب سوزنی را ارائه می کردند. اما این درمان‌ها در دستورالعمل‌های مربوط به کمردرد توصیه نمی‌شوند، زیرا هنوز شواهد کافی مبنی بر کمک به آن‌ها وجود ندارد. ماساژ درمانی روش دیگری است که شواهد کمی برای اثربخشی آن وجود دارد. ممکن است برای درمان کمردرد استفاده شود، اما فقط در کنار یک برنامه ورزشی

بعد از فیزیوتراپی چه انتظاری باید داشت

در پایان اولین جلسه شما، فیزیوتراپیست شما تعداد دفعات برای فیزیوتراپی را توضیح خواهد داد. این بستگی به این دارد که کمر درد چقدر روی شما تأثیر می گذارد و چگونه علائم خود را مدیریت می کنید. ممکن است فقط نیاز به یک جلسه مشاوره داشته باشید، یا درمانگر شما ممکن است یک دوره فیزیوتراپی را طی چند ماه توصیه کند.

فیزیوتراپیست شما همچنین توصیه هایی در مورد کارهایی که می توانید در خانه برای کمک به کمردرد خود انجام دهید به شما خواهد داد. این ممکن است شامل نحوه بهبود وضعیت بدنی خود و نحوه اطمینان از تنظیم صحیح صندلی ماشین یا صندلی اداری شما باشد. نشستن پشت میز در تمام طول روز می تواند نقش مهمی در ایجاد مشکلات کمر داشته باشد. فیزیوتراپیست شما ممکن است توصیه هایی در مورد ارتفاع صندلی و صفحه نمایش شما ارائه دهد و به شما توصیه کند که چند وقت یکبار استراحت کنید و در طول روز حرکت کنید.

معمولاً یک برنامه تمرینی خانگی نیز خواهید داشت. این یک سری تمرینات است که حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. معمولاً این کارها را بین سه تا پنج بار در هفته انجام می دهید. فیزیوتراپیست شما برنامه را در هر قرار ملاقات با پیشرفت شما تنظیم می کند.

فیزیوتراپی تنها بخشی از درمان شما برای کمردرد خواهد بود. ایجاد تغییرات در سبک زندگی و فعال ماندن تا حد امکان، به علاوه تکمیل هر درمان دیگری که به شما داده می شود، به شما کمک می کند تا سریعتر بهتر شوید.

فیزیوتراپی چگونه می تواند به من کمک کند؟

حتی اگر برای مدتی کمردرد داشته اید، یک برنامه ورزشی با فیزیوتراپیست می تواند تسکین دهنده باشد و شما را دوباره به حرکت وادار کند. نشان داده شده است که درمان های مانند ماساژ درمانی. تسکین درد و بهبود عملکردی که با فیزیوتراپی دریافت می کنید می تواند به اندازه کافی طول بکشد تا بتوانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. فعال ماندن بهترین چیز برای کمردرد است. می‌تواند شما را سریع‌تر به سر کار بازگرداند، احتمال کمتری دارد که مشکلات طولانی‌مدت داشته باشید، و احتمال کمتری دارد که دوباره به کمردرد مبتلا شوید.

به دست آوردن شواهد خوب در مورد اینکه تمرینات خاص تا چه حد برای کمردرد موثر هستند، دشوار است. تصور نمی شود که یک نوع ورزش بهتر از هر نوع دیگری باشد. فیزیوتراپیست شما ارزیابی خواهد کرد که فکر می کند چه چیزی برای شما و مشکل خاص شما بهتر است.

برای اطمینان از دریافت مناسب ترین درمان، پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست شما ممکن است از پرسشنامه ای برای ارزیابی تاثیر کمردرد بر شما استفاده کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که به این روش ارزیابی شده اند، ممکن است بیشترین سود را از فیزیوتراپی ببرند.

آیا فیزیوتراپی عوارض جانبی دارد؟

ممکن است متوجه شوید که برخی تمرینات و حرکات باعث تشدید کمردرد شما می شود. فیزیوتراپیست شما باید این موضوع را تحت نظر داشته باشد و به شما نشان دهد که از کدام ورزش ها اجتناب کنید و کدام یک به تسکین درد شما کمک می کند. ماساژ درمانی میتواند عوارض جانبی داشته باشد. اینها معمولاً جدی نیستند و فقط برای مدت کوتاهی دوام می آورند. به عنوان مثال، ممکن است در ناحیه تحت درمان احساس سفتی یا ناراحتی کنید. اگر تمرینات خانگی شما شامل حرکاتی باشد که عضلات شما به آن عادت ندارند، می تواند باعث درد عضلات شما در روز بعد شود. این می تواند تا 72 ساعت پس از ورزش ادامه یابد. این کاملا طبیعی است و با تطبیق و تقویت عضلات کاهش می یابد. فیزیوتراپیست شما همچنین باید احساس شما را در حین انجام هر گونه درمان، ماساژدرمانی بررسی کند و در صورت داشتن هر گونه درد یا ناراحتی متوقف شود.