تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

علت زانو درد و درمان درد زانو

علت زانو درد و درمان درد زانو

علت زانو درد و درمان درد زانو یک درد رایج در میان بزرگسالان است و اغلب با ساییدگی عمومی ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن، خم شدن، ایستادن و بلند کردن بدن همراه است. ورزشکارانی که می دوند یا ورزش هایی را انجام می دهند که شامل پریدن یا چرخش سریع است نیز بیشتر در معرض درد و مشکلات زانو هستند. اما چه زانو درد یک فرد ناشی از افزایش سن یا آسیب باشد، می تواند در برخی شرایط آزاردهنده و حتی ناتوان کننده باشد. برای درمان زانو درد در شرق تهران می توانید به کلینیک دینا مراجعه کنید تا با بروزترین دستگاه ها و علم روز پزشکی درمان راحتی را تجربه کنید.

شایع ترین علل زانو درد چیست؟

شایع ترین دلایل زانو درد مربوط به:

  • افزایش سن، آسیب یا فشار مکرر روی زانو است.
  • مشکلات رایج زانو شامل رگ به رگ شدن یا کشیدگی رباط ها،
  • پارگی غضروف، تاندونیت و آرتریت است.

تشخیص مشکل چگونه است؟

تشخیص آسیب یا مشکل زانو شامل معاینه پزشکی و معمولاً استفاده از روش(های) تشخیصی مانند اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن یا آرتروسکوپی است.
هر دو گزینه درمانی غیر جراحی و جراحی برای درمان درد و مشکلات زانو بسته به نوع و شدت بیماری در دسترس هستند.

آناتومی مختصر زانو

آناتومی مختصر زانو

زانو مفصل آسیب‌پذیری است که استرس زیادی را ناشی از فعالیت‌های روزمره مانند بلند کردن و زانو زدن و فعالیت‌های پر فشار مانند دویدن و ایروبیک تحمل می‌کند.

زانو از قسمت های زیر تشکیل می شود:

  • تیبیا. این استخوان ساق پا یا استخوان بزرگتر ساق پا است.
  • استخوان ران این استخوان ران یا استخوان بالای ساق پا است.
  • کشکک که این کاسه زانو است.

هر انتهای استخوان با لایه ای از غضروف پوشانده شده است که شوک را جذب کرده و از زانو محافظت می کند. اساساً، زانو 2 استخوان ساق بلند است که توسط ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها به هم متصل می‌شوند.

2 گروه ماهیچه در زانو درگیر هستند، از جمله عضلات چهار سر ران (واقع در جلوی ران ها) که پاها را صاف می کنند و عضلات همسترینگ (واقع در پشت ران ها) که ساق را در قسمت خم می کنند. زانو

تاندون ها ی زانو

تاندون ها تارهای سختی از بافت هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. رباط ها نوارهای الاستیک بافتی هستند که استخوان را به استخوان متصل می کنند. برخی از رباط‌های زانو ثبات و محافظت از مفاصل را فراهم می‌کنند، در حالی که سایر رباط‌ها حرکت به جلو و عقب ساق پا (استخوان ساق پا) را محدود می‌کنند.

برخی از مشکلات رایج زانو چیست؟

بسیاری از مشکلات زانو در نتیجه روند پیری و ساییدگی و فشار مداوم روی مفصل زانو (مانند آرتریت) ایجاد می‌شوند. سایر مشکلات زانو در نتیجه آسیب یا حرکت ناگهانی است که زانو را تحت فشار قرار می دهد. مشکلات رایج زانو شامل موارد زیر است:

  • رگ به رگ شدن یا کشیدگی رباط ها و یا عضلات زانو. رگ به رگ شدن یا کشیدگی رباط یا عضله زانو معمولاً در اثر ضربه به زانو یا چرخش ناگهانی زانو ایجاد می شود. علائم اغلب شامل درد، تورم و مشکل در راه رفتن است.
  • غضروف پاره شده. ضربه به زانو می تواند منیسک ها را پاره کند (بالشتک های بافت همبند که به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و ثبات را نیز افزایش می دهند). پارگی غضروف اغلب می تواند با رگ به رگ شدن رخ دهد. درمان ممکن است شامل پوشیدن بریس در طول یک فعالیت برای محافظت از زانو در برابر آسیب بیشتر باشد. ممکن است برای ترمیم پارگی به جراحی نیاز باشد.
  • تاندونیت. التهاب تاندون ها ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد از تاندون در طول فعالیت های خاصی مانند دویدن، پریدن یا دوچرخه سواری باشد. تاندونیت تاندون کشکک را زانوی جامپر می گویند. این اغلب در ورزش‌هایی مانند بسکتبال رخ می‌دهد، جایی که نیروی برخورد با زمین پس از پرش باعث کشیدگی تاندون می‌شود.
  • آرتروز. استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است که زانو را درگیر می کند. استئوآرتریت یک فرآیند دژنراتیو است که در آن غضروف مفصل به تدریج از بین می رود. اغلب افراد میانسال و مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. استئوآرتریت ممکن است به دلیل فشار زیاد روی مفصل مانند آسیب مکرر یا اضافه وزن ایجاد شود.

مشکلات زانو چگونه تشخیص داده می شود

مشکلات زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

علاوه بر تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، سایر آزمایشات برای مشکلات زانو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • روش اشعه ایکس برای تشخیص مشکل زانو
  • روش اشعه ایکس برای تشخیص مشکل زانو
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری
  • روش آرتروسکوپی
  • اسکن استخوان رادیونوکلئید

روش اشعه ایکس برای تشخیص مشکل زانو

این آزمایش از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای ایجاد تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.

روش اشعه ایکس برای تشخیص مشکل زانو

این آزمایش از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند. اغلب می تواند آسیب یا بیماری را در رباط یا عضله اطراف تعیین کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری

اسکن توموگرافی کامپیوتری (که سی تی اسکن یا سی تی اسکن نیز نامیده می شود) این آزمایش از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر افقی یا محوری (اغلب برش هایی) از بدن استفاده می کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.

روش آرتروسکوپی

یک روش تشخیصی و درمانی کم تهاجمی که برای شرایط مفصل استفاده می شود. در این روش از یک لوله نوری کوچک (آرتروسکوپ) استفاده می شود که از طریق یک برش کوچک در مفصل وارد مفصل می شود. تصاویر از داخل مفصل بر روی صفحه نمایش داده می شود. برای ارزیابی هرگونه تغییر دژنراتیو یا آرتروز در مفصل استفاده می شود. برای تشخیص بیماری های استخوانی و تومورها؛ برای تعیین علت درد و التهاب استخوان.

اسکن استخوان رادیونوکلئید

یک تکنیک تصویربرداری هسته ای که در آن از مقدار بسیار کمی ماده رادیواکتیو استفاده می شود که به جریان خون بیمار تزریق می شود تا توسط اسکنر شناسایی شود. این آزمایش جریان خون به استخوان و فعالیت سلولی درون استخوان را نشان می دهد.

درمان مشکلات زانو چگونه است؟

اگر روش‌های اولیه درمانی باعث تسکین نشوند و اشعه ایکس تخریب مفصل را نشان دهد، متخصص ارتوپد ممکن است تعویض کامل مفصل زانو را توصیه کند که به آن جایگزینی زانو نیز می‌گویند. برای رسیدن به بهبودی کامل، ما به شدت توصیه می کنیم که به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید. آنها شما را در هر مرحله از فرآیند توانبخشی راهنمایی خواهند کرد. اهدافی که باید با توانبخشی انجام شود عبارتند از:

  1. بدون درد یا تورم در مفصل.
  2. دامنه حرکتی کامل زانو فعال و غیرفعال.
  3. قدرت درجه 5 در عضله اطراف (چهار، همسترینگ، ساق پا، باسن)
    حس عمقی کافی (توانایی بدن ما در تشخیص موقعیت اعضای مختلف بدن در فضا) و تعادل.
    پبازگشت عملکردی کامل،- این به معنای بازگشت به فعالیت های عادی زندگی روزمره، وظایف کاری و فعالیت بدنی است.

توانبخشی همیشه هدف گرا است. یک فرد مسن با سطح فعالیت پایین، اهداف کم و متفاوت از یک ورزشکار نوجوان خواهد داشت. بنابراین، هر فردی یک چک لیست نقطه عطف توانبخشی جداگانه دارد. در هر صورت، فیزیوتراپیست شما به شما در دستیابی به تمام این اهداف کمک می کند.

آیا درد زانو من ممکن است آرتروز باشد

آیا درد زانو من ممکن است آرتروز باشد؟

زانو درد می تواند به تدریج در طول زمان ایجاد شود، ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود، یا ممکن است بارها و بارها بیاید و از بین برود. درد هر الگوی داشته باشد، اغلب به دلیل آرتروز نیست، اما ممکن است در برخی افراد باشد. آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است. این می تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا کند، اما در افراد بالای 50 سال شایع تر است. اگر آرتروز زانو دارید، ممکن است احساس کنید که زانوی شما دردناک و گاهی سفت شده است. ممکن است یک زانو یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

درد ممکن است در پایان روز یا زمانی که زانوی خود را حرکت می‌دهید بدتر شود و ممکن است هنگام استراحت بهبود یابد. ممکن است صبح ها کمی سفتی داشته باشید، اما این حالت معمولا بیش از نیم ساعت طول نمی کشد. درد ناشی از آرتروز ممکن است در اطراف زانو یا فقط در یک مکان خاص مانند جلو یا پهلو احساس شود. ممکن است پس از حرکت دادن زانوی خود به روشی خاص، مانند بالا یا پایین رفتن از پله ها، احساس بدتری داشته باشید.

اگر علائم زانو درد داشتم چه کارهایی می توان انجام داد؟

تعادل استراحت و ورزش
در طی 24 تا 48 ساعت اول پس از شروع مشکل زانو، می توانید:

به زانوی خود استراحت دهید، اما از داشتن دوره‌های طولانی که اصلاً حرکت نمی‌کنید، خودداری کنید وقتی بیدار هستید، هر ساعت 10 تا 20 ثانیه زانوی خود را به آرامی حرکت دهید. بعد از 48 ساعت سعی کنید بیشتر از پای خود استفاده کنید، زیرا ورزش می تواند به درد طولانی مدت کمک کند. هنگام رفتن به طبقه بالا، با پای خوب خود هدایت کنید. در صورت وجود از نرده استفاده کنید. وقتی به طبقه پایین می روید، با پای دردناک خود هدایت کنید. در صورت وجود از نرده استفاده کنید. سعی کنید در صورت امکان به روال عادی خود پایبند باشید، زیرا این می تواند به بهبودی شما کمک کند. این شامل ماندن یا بازگشت به محل کار می شود.
از بلند کردن اجسام سنگین تا زمانی که دردتان کم شده و دامنه حرکتی خوبی در زانو دارید، خودداری کنید. ورزش های کم ضربه، مانند دوچرخه سواری و شنا، می توانند هنگام بهبودی پس از آسیب دیدگی زانو مفید باشند. همچنین می توانید تمریناتی را که برای زانو درد توصیه می کنیم امتحان کنید.

مدیریت وزن برای کاهش علائم زانو درد

حمل وزن اضافی باعث می شود که در وهله اول احتمال درد مفاصل را افزایش دهید. اگر قبلاً درد مفاصل دارید، اضافه وزن می تواند آن را بدتر کند. از دست دادن وزن حتی اندک می تواند تفاوت زیادی در درد زانو ایجاد کند.

کیسه های گرم و یخ

کیسه های گرم و یخ

گرما یک درمان موثر و ایمن برای اکثر دردها است. می توانید ازپدهای حرارتی، کرم حرارتی عمیق، بطری آب گرم استفاده کنید. گرمای ملایم کافی خواهد بود در صورت داغ بودن بیش از حد ، خطر سوختگی وجود دارد. شما باید پوست خود را به طور منظم چک کنید و سعی کنید یک حوله بین اقلام و پوست خود قرار دهید.ذ از گرما نباید روی یک آسیب جدید استفاده کرد. انجام این کار ممکن است خونریزی زیر پوست را افزایش دهد و مشکل را بدتر کند. سعی کنید ماده گرم شده را بیش از 20 دقیقه روی پوست خود قرار ندهید.

بسیاری از مردم متوجه می شوند که یخ زمانی که برای مدیریت درد کوتاه مدت زانو استفاده می شود مفید است. کیسه های یخ را می توان از تکه های یخ که در یک کیسه پلاستیکی یا حوله  مرطوب قرار داده شده درست کرد. همچنین می توانید از یک کیسه یخ بسته آماده را از داروخانه خریداری کنید. یخ را می توان به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست گذاشت – اگر مدت طولانی تری روی آن بماند، خطر آسیب رساندن به پوست وجود دارد. این کار را می توان هر 2 تا 3 ساعت تکرار کرد.

کفش مناسب
اگر کف پای صافی دارید، به عنوان مثال می توان به کفش های معقول و تکیه گاه های قوس دار اشاره کرد.

داروهای مسکن

اگر به مسکن نیاز دارید ، ممکن است پاراستامول را به طور منظم برای چند روز مصرف کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی 
اینها می توانند به درد، التهاب و تورم کمک کنند. انواع و مارک های زیادی وجود دارد. برخی از آنها مانند ایبوپروفن نیازی به نسخه ندارند. این بدان معنی است که می توانید آنها را بدون نسخه، در سوپرمارکت ها و داروخانه ها خریداری کنید.

انواع دیگر مسکن های ضد التهابی نیاز به نسخه دارند. NSAID ها دارای تعدادی عوارض جانبی بالقوه هستند، بنابراین قبل از مصرف باید از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

به این داروهای مسکن موضعی نیز می گویند. برخی از آنها را می توان بدون نسخه، در داروخانه ها خریداری کرد، در حالی که برخی دیگر نیاز به نسخه دارند. مشخص نیست که آیا مسکن‌های ضدالتهاب مالیدنی بهتر از قرص‌ها عمل می‌کنند یا خیر. با این حال، مقدار دارویی که وارد جریان خون شما می شود با مسکن های مالیده شده بسیار کمتر است و خطر عوارض جانبی کمتری وجود دارد.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *