درمان زانو درد با پی آر پی prp

درمان زانو درد با پی آر پی prp، برای درد زانو که شایع ترین علت آن آرتروز در زانو است، در شرق تهران توسط متخصصین مجرب در کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی دینا انجام می شود. سایش تدریجی غضروف مشخصه این وضعیت است. همانطور که غضروف فرسوده می شود، استخوان روی استخوان در معرض دید قرار می گیرد که منجر به التهاب، درد و تورم می شود. به طور کلی، عوامل سبک زندگی مؤثرترین درمان‌ها برای آرتروز هستند، از جمله ورزش، کاهش وزن و رژیم غذایی. با این حال، تزریق کورتیزون اثر محدودی دارد و ممکن است باعث آسیب شود. علاوه بر این، جراحی آخرین راه حل در نظر گرفته می شود. اخیراً تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای زانو رایج شده است. دریابید که تزریق پی آر پی برای زانو چیست، از جمله پاسخ به سوالات متداول:

درمان زانو درد با پی آر پی prp چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP از خون کامل به دست می آید. پلاسما حاوی غلظت بالایی از پلاکت است. پلاکت ها دارای فاکتورهای رشد بسیاری هستند که پس از تزریق به هدف مفصل یا تاندون آزاد می شوند.

سیستم های PRP مختلفی وجود دارد: کدام یک بهترین است؟

همه سیستم های درمانی PRP دقیقاً یکسان نیستند. به عنوان مثال، برخی از سیستم ها پلاکت ها را تا 8 برابر خون طبیعی متمرکز می کنند. روش های دیگر فقط تا 2 برابر متمرکز می شوند. همچنین بسته به سرعت چرخش می توان غلظت گلبول های سفید را تغییر داد.

بنابراین، بهترین نوع PRP درمانی برای زانو چیست؟ خوب، بستگی به روند بیماری تزریق شده دارد. به طور کلی، ما فکر می کنیم که برای آرتریت زانو، به غلظت پلاکتی تا 3 برابر بدون گلبول های سفید نیاز داریم. با این حال، ما معتقدیم که داشتن غلظت کمی بالاتر از پلاکت ها با غلظت بالاتر گلبول های سفید برای تاندون ها بهتر است. اما، ما هنوز باید مطالعات بیشتری انجام دهیم.

این مقاله شواهد فعلی برای PRP در مفاصل و تاندون ها را تشریح می کند . به طور کلی، بهترین اثبات PRP در آرتریت زانو است. بیست و سه کارآزمایی تصادفی شده نشان می دهد که PRP بهتر از سایر تزریقات برای آرتریت زانو است. علاوه بر این، شواهدی برای درمان PRP در درمان آرنج تنیس بازان ، فاشئیت کف پا، سندرم تروکانتریک بزرگ و تاندونیت روتاتور کاف وجود دارد.

آیا تزریق پی آر پی برای زانو اثر بازسازی دارد

آیا درمان زانو درد با پی آر پی prp برای زانو اثر بازسازی دارد؟

می دانیم که فاکتورهای رشد پلاسما محیط مفصل یا تاندون را تغییر می دهند. با این حال، مطالعات بیشتری در حال انجام است تا ببینند آیا درمان PRP اثر بازسازی واقعی دارد یا خیر.

معمولاً از شما می خواهیم که به خوبی هیدراته شوید . پیشنهاد می کنیم در روز تزریق پی آر پی 1 تا 1.5 لیتر آب بنوشید. همچنین، حداقل ده روز قبل از تزریق باید از مصرف داروهایی که بر پلاکت ها تأثیر می گذارند مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید . علاوه بر این، باید تا چند هفته پس از آخرین تزریق از مصرف این داروها خودداری کنید.

چه افرادی از درمان به وسیله ی prpنتیجه خواهند گرفت؟

افراد مناسب برای انجام پی آر پی زانو، افرادی هستند که درمان‌های ابتدایی مانند استراحت و فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت آنها موثر نبوده و قصد به تاخیر انداختن عمل جراحی را دارند. همچنین این تکنیک مناسب افراد جوانی است که در مراحل نخست بیماری به سر می‌برند.

چه کسانی از روش درمان prp نباید استفاده کنند؟

به طور کلی نمی‌توان گفت انجام پی آر پی زانو برای چه کسانی مضر است. اما می‌توان گفت این روش درمانی برای چه کسانی بهترین نتیجه را دارد. به همین دلیل قبل از شروع درمان به این روش به موارد زیر توجه می‌شود:

سن: افراد در سنین مختلف واجد شرایط درمان با PRP هستند
وضعیت خون: افراد با گروه خونی مختلف محدودیتی برای درمان با این روش ندارند، اما اگر پلاکت خون بیمار پایین‌تر از حد نرمال باشد باید معاینات لازم انجام شود.
سلامتی: افرادی که از سلامت کافی برخوردار هستند، پاسخ بهتری به درمان خواهند داد. برای مثال افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، و یا بیماری‌هایی مانند دیابت، تیروئید، سرطان و یا به سایر بیماری‌های مزمن دچار هستند، کاندیدای مناسبی برای PRP زانو نخواهند بود.

آیا تزریق با هدایت اولتراسوند برای تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای زانو بهتر است؟

آره. حتی با دستان با تجربه، دقت تزریق مفصل زانو تنها به 80 درصد می رسد. بنابراین برای تزریق زانو، از هر 4 تزریق که بدون تصویربرداری انجام می شود، 1 مورد هدف را از دست می دهد. دو روش برای انجام تزریق با هدایت تصویر وجود دارد: اولتراسوند یا اشعه ایکس. ما فکر می کنیم سونوگرافی بسیار بهتر است زیرا ارزان تر است و فرد را در معرض تشعشعات مضر قرار نمی دهد.

بعد از تزریق پلاسما برای زانو چه مدت به استراحت نیاز دارم؟

پیشنهاد می کنیم حداقل یک هفته پس از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای زانو از ورزش مفصل خودداری کنید. این زمان استراحت ممکن است بسته به مفصل یا ساختار تزریق شده متفاوت باشد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای عوارض جانبی زانو
متأسفانه هر روشی خطراتی دارد. خوشبختانه، ما فقط از خون شما استفاده می کنیم، بنابراین خطرات آن کمتر از تزریق کورتیزون است. با این وجود، خطرات عفونت (1/10000)، شعله ور شدن درد و پارگی (نادر) وجود دارد. شعله ور شدن درد معمولی است و می تواند چند هفته طول بکشد. پیشنهاد می‌کنیم بسته‌های یخ معمولی و پاراستامول/کدئین را برای مدت کوتاهی پس از تزریق انجام دهید. در برخی موارد، تزریق می تواند مشکل شما را بدتر کند. خوشبختانه، این تنها در 1-2٪ موارد رخ می دهد. شما باید با پزشک خود در مورد این خطرات احتمالی صحبت کنید.

برای آرتریت زانو به چند تزریق PRP نیاز دارم

برای آرتریت زانو به چند تزریق PRP نیاز دارم؟

به طور کلی، ما هنوز پاسخ این سوال را نمی دانیم. با این حال، برای آرتریت زانو، ما 2-3 تزریق را با فاصله حدود دو هفته برای بهترین اثر درمانی PRP پیشنهاد می کنیم. به طور کلی، 2-3 تزریق بهتر از یک تزریق است زیرا می تواند 24 ماه طول بکشد.

اثر مثبت درمان زانو درد با پی آر پی prp چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، تأثیر مثبت به بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال، برای آرتریت زانو، ما فکر می کنیم تاثیر تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای 12-18 ماه باقی می ماند.

هزینه تزریق پی آر پی برای زانو چقدر است؟

هزینه های درمان برای هر تزریق متفاوت می باشد. با این حال، تزریق PRP گرانتر لزوما بهتر نیست. به عنوان مثال، N Stride PRP ، معروف به PRP سوپرمن، به یک تزریق نیاز دارد

بیشتر هزینه پی آر پی برای دستمزد پزشک، تجهیزات، امکانات، کیت مصرفی و سایر مواد لازم برای انجام آن می‌شود. در انجام عمل‌های زیبایی هزینه ارتباط مستقیمی با کیفیت عمل دارد. بنابراین قبل از اینکه به مراکزی که پی آر پی را با هزینه ارزان انجام می‌دهند اطمینان کنید، از کیفیت آن مطمئن شوید.

ارزان بودن قیمت پی آر پی به دلیل بی‌کیفیت بودن عمل و پیشرفته نبودن تجهیزات مورد استفاده است. بنابراین اگر نتیجه عمل برایتان اهمیت دارد و نمی‌خواهید درگیر عوارض بعد از آن شوید، به پی آر پی‌های ارزان‌قیمت اعتماد نکنید.

بیشتر بخوانید: علت زانو درد و درمان درد زانو

آیا می توانید PRP و اسید هیالورونیک را با هم ترکیب کنید؟

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در استخوان ها، مفاصل و تاندون ها یافت می شود. تزریق اسید هیالورونیک به آرتریت زانو درد و عملکرد را بهبود می بخشد، اما به خوبی PRP نیست. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که ترکیب این دو ممکن است بهتر از یکی به تنهایی باشد. علاوه بر این، درد در 3 و 12 ماهگی در درمان ترکیبی کاهش می یابد. بنابراین، به طور کلی، قبل از ارائه یک توصیه خاص، منتظر مطالعات بیشتر هستیم.

آیا تزریق پی آر پی برای زانو بهتر از کورتیزون است؟

شواهد اخیر نشان می دهد که درمان PRP بهتر از کورتیزون است. این اثر مثبت بین 6 تا 9 ماهگی در افراد مبتلا به آرتریت متوسط ​​و متوسط ​​بیشترین معنی را دارد. علاوه بر این، اثر دو برابر اثر مثبت کورتیزون است. همچنین، بر خلاف کورتیزون، که برخی از اثرات نامطلوب بالقوه را بر غضروف نشان می دهد، درمان PRP مضر تلقی نمی شود.

آیا سلول های بنیادی بهتر از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای زانو هستند؟

سلول های بنیادی از چربی یا مغز استخوان به دست می آیند. این سلول ها سلول های بنیادی واقعی نیستند بلکه پری سیت نامیده می شوند. ما فکر می کنیم که این سلول ها ممکن است بتوانند محیط مفصل یا تاندون را کمی بهتر از PRP بهبود بخشند. با این حال، یک بررسی اخیر نشان می دهد که شواهد کمی وجود دارد که سلول های بنیادی ارزش هزینه کردن را داشته باشند. بنابراین، به طور کلی قبل از اینکه بگوییم سلول های بنیادی برای آرتریت زانو بهتر از PRP هستند، هنوز به شواهد بیشتری نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: درمان ورم پا

سایر سوالات متداول در مورد PRP در زانو

آیا باید برای تزریق PRP آماده شوم؟
آره. پیشنهاد می کنیم در روز تزریق به خوبی هیدراته شده باشید. به طور کلی، شما باید 1 – 1.5 لیتر مایع بنوشید. همچنین حداقل ده روز قبل از عمل از مصرف داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید.

اگر از رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنم، می توانم پی آر پی انجام دهم؟
آره. وارفارین بر پی آر پی تاثیر نمی گذارد. با این حال، باید به پزشک خود اطلاع دهید که از وارفارین استفاده می کنید، زیرا خطر خونریزی بعد از عمل افزایش می یابد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای زانو

ما یک رویکرد منطقی اما محتاطانه برای استفاده از درمان PRP در عمل داریم. ما در حال حاضر از درمان کم گلبول سفید پی آر پی برای آرتریت زانو همراه با ورزش استفاده می کنیم. با این حال، تا زمانی که شواهد بیشتری وجود نداشته باشد، تمایلی به استفاده از PRP برای سایر مفاصل نداریم.