تهران، میدان شهدا، ابتدای پیروزی، ساختمان نگار آزما

درمان آرتروز زانو – تزریق اوزون زانو

درمان آرتروز زانو که یک بیماری جدی و دردناک است که با افزایش سن بدتر می شود. آرتروز شایع ترین نوع است و شما می توانید آن را در یک یا هر دو زانو ایجاد کنید. شایع ترین علائم درد، تورم و سفتی مفصل زانو است. درمان های زیادی وجود دارد که ممکن است به علائم کمک کند.

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز بیماری است که باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل شما می شود. می تواند بزرگترین و قوی ترین مفاصل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. در زانو شایع است. آرتروز زانو می تواند یک بیماری جدی و ناتوان کننده باشد.

اگرچه هیچ درمانی برای آرتروز زانو وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است علائم شما را کاهش دهد و به طور بالقوه پیشرفت بیماری شما را کاهش دهد.

مفصل زانو چیست؟

سه استخوان به هم می رسند تا مفصل زانو شما را تشکیل دهند. آنها عبارتند از:

  • استخوان ران
  • ساق پا
  • کاسه زانو

یک ماده صاف به نام غضروف انتهای هر استخوان را می پوشاند. این یک بالشتک بین استخوان ها است که از ساییدگی آنها به یکدیگر جلوگیری می کند.

انواع آرتروز زانو

انواع آرتروز زانو

حدود 100 نوع آرتریت وجود دارد. رایج ترین انواعی که ممکن است زانوهای شما را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از:

استئوآرتریت شایع ترین انواع در این لیست است. استئوآرتریت غضروف شما را از بین می برد، بالشتک بین سه استخوان مفصل زانو. بدون آن محافظت، استخوان‌های شما به یکدیگر ساییده می‌شوند. این می تواند باعث درد، سفتی و محدودیت حرکتی شود. همچنین می تواند منجر به ایجاد خارهای استخوانی شود . آرتروز با گذشت زمان بدتر می شود.
آرتریت پس از سانحه نوعی آرتروز است. غضروف بعد از ضربه به زانوی شما شروع به نازک شدن می کند (مانند آسیب ناشی از تصادف اتومبیل یا ورزش تماسی). استخوان‌های شما به هم ساییده می‌شوند و همین علائم همان آرتروز است، درد، سفتی و محدودیت حرکت. علائم آرتریت زانو ممکن است تا سال ها پس از ضربه شروع نشود.
آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. یک سیستم ایمنی سالم زمانی که سعی می کند از شما در برابر عفونت، آسیب، سم یا مهاجم خارجی دیگر محافظت کند، باعث التهاب (داخلی یا خارجی) می شود. پاسخ التهابی یکی از راه هایی است که بدن شما از خود محافظت می کند. اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، سیستم ایمنی ناسالمی دارید که باعث ایجاد التهاب در مفاصل شما می شود، حتی اگر مهاجم خارجی وجود نداشته باشد. التهاب باعث درد، سفتی و تورم غشای سینوویال می شود که می تواند غضروف شما را نیز از بین ببرد.

آرتروز زانو چه کسانی را مبتلا می کند؟

افراد در هر سنی ممکن است به آرتروز از جمله آرتروز زانو مبتلا شوند. اگر 50 سال یا بیشتر دارید، خطر ابتلا به آرتریت زانو بیشتر است. زنان بیشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا می شوند.

آرتروز زانو چه مراحلی دارد؟

آرتروز پنج مرحله دارد، رایج ترین نوع آرتریت که زانوهای شما را درگیر می کند:

  1. مرحله 0 (عادی). اگر در مرحله صفر هستید، زانوهای شما سالم هستند. شما آرتروز زانو ندارید.
  2. مرحله 1 (مینور). مرحله 1 به این معنی است که شما مقداری ساییدگی و پارگی در مفصل زانو دارید. احتمالا متوجه درد نخواهید شد.
  3. مرحله 2 (خفیف). مرحله خفیف زمانی است که ممکن است شروع به احساس درد و سفتی کنید، اما هنوز غضروف کافی برای جلوگیری از تماس واقعی استخوان ها وجود دارد.
  4. مرحله 3 (متوسط). اگر در مرحله متوسط ​​هستید، به خصوص هنگام دویدن، راه رفتن، چمباتمه زدن و زانو زدن، درد بیشتری خواهید داشت. احتمالاً پس از استراحت طولانی مدت (مانند اول صبح) متوجه آن خواهید شد. احتمالاً درد زیادی دارید زیرا غضروف حتی بیشتر باریک شده و خارهای استخوانی زیادی وجود دارد.
  5. مرحله 4 (شدید). آرتروز شدید به این معنی است که غضروف تقریباً از بین رفته است. زانوی شما سفت، دردناک و احتمالاً بی حرکت است. ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

علت آرتروز زانو

علت آرتروز زانو چیست؟

متخصصان ژن هایی را شناسایی کرده اند که ممکن است باعث آرتریت شوند، از جمله آرتروز زانو. آنها پیش بینی می کنند که ژن های بیشتری هنوز کشف نشده اند. شما ممکن است بدون اینکه بدانید ژنی مرتبط با آرتریت داشته باشید و یک ویروس یا آسیب می تواند باعث ایجاد آرتروز زانو شود.

اگرچه علت ناشناخته است، برخی از عوامل خطر احتمال آرتریت زانو را افزایش می دهند. عوامل خطر آرتروز، به طور خاص، عبارتند از:

  1. سن استئوآرتریت در افراد مسن بیشتر از بزرگسالان جوان و کودکان اتفاق می افتد.
  2. ناهنجاری های استخوانی اگر استخوان ها یا مفاصل شما به طور طبیعی کج هستند، در معرض خطر بیشتری برای آرتروز هستید.
  3. نقرس نقرس، همچنین نوعی آرتریت التهابی، ممکن است منجر به آرتروز شود.
  4. جراحات  آسیب های زانو می تواند باعث آرتروز زانو شود.
  5. فشار فشار زیاد بر روی زانوهای شما ناشی از دویدن، ورزش یا انجام یک کار فعال می تواند منجر به آرتروز زانو شود.
  6. وزن. وزن اضافی فشار بیشتری به زانوهای شما وارد می کند.

علائم و نشانه های آرتروز زانو چیست؟

علائم و نشانه های زیادی برای آرتروز زانو وجود دارد:

  1. صداهای خرخر کردن، کلیک کردن، ساییدن یا ضربه خوردن (کرپیتوس).
  2. مشکل در راه رفتن.
  3. درد مفاصل که بسته به آب و هوا تغییر می کند (بهتر یا بدتر می شود).
  4. سفتی مفصل.
  5. کمانش زانو.
  6. درد مفصل زانو که به آهستگی پیشرفت می کند یا دردی که به طور ناگهانی اتفاق می افتد.
  7. قرمزی پوست.
  8. تورم.
  9. زمانی که زانوی شما می خواهد حرکت کند قفل می شود یا می چسبد.
  10. پوست گرم.

درد و تورم شایع ترین علائم آرتریت زانو هستند. برخی از درمان ها ممکن است شدت علائم شما را کاهش دهند یا حتی پیشرفت را متوقف کنند. اگر علائم آرتریت زانو را دارید به پزشک مراجعه کنید.

آرتروز زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک احتمالاً عکسبرداری با اشعه ایکس از زانوهای شما را برای بررسی آرتریت تجویز می کند. اشعه ایکس باید نشان دهد:

  • نوع آرتریت.
  • هر گونه تغییر در استخوان های شما
  • خارهای استخوانی
  • چقدر فاصله بین استخوان ها باریک است. هرچه غضروف کمتر باشد، فضا باریکتر می شود. هر چه فضا باریکتر باشد، درد بیشتر می شود.

گاهی اوقات پزشک آزمایش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را سفارش می دهند .

آرتروز زانو چگونه درمان می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نمی توانند آرتروز زانو را درمان کنند. اما آنها نکاتی دارند که ممکن است شدت علائم شما را کاهش دهد و احتمالاً از بدتر شدن آرتریت جلوگیری کند، از جمله:

  1. وزن سالم را حفظ کنید.
  2. با استفاده از فعالیت‌های کم‌تأثیر (شنا، دوچرخه‌سواری) به جای فعالیت‌های پرتحرک (آهن دویدن، تنیس) ورزش کنید. حدود 150 دقیقه در هفته ورزش کنید.
  3. در کفش های خود از درج های ضربه گیر استفاده کنید.
  4. گرما یا یخ را روی ناحیه قرار دهید.
  5. یک آستین یا زانوبند بپوشید.
  6. تمرینات فیزیوتراپی که به انعطاف پذیری، قدرت و حرکت کمک می کند.
  7. از عصا استفاده کنید.
  8. طب سوزنی .
  9. اوزون تراپی زانو

قبل از اینکه هر یک از این نکات را امتحان کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. آنها بسته به مرحله بیماری می دانند چه چیزی برای شما مناسب است و چه چیزی مناسب نیست.

همچنین می توانید داروها را امتحان کنید، از جمله:

  • استامینوفن (Tylenol®).
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن، ادویل، موترین، آلو).
  • مکمل های غذایی مانند گلوکزامین و کندرویتین سولفات .
  • پمادها یا کرم هایی که درد را تسکین می دهند.
  • کورتیکواستروئیدها (شات کورتیزون).
  • مهارکننده های COX-2 (Celebrex® و Mobic®).
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs).
    ازپزشک خود بپرسید که آیا استفاده از داروها و مکمل های بدون نسخه برای آرتریت زانو برای شما خوب است یا خیر

جراحی زانو برای افراد مبتلا به آرتروز

گزینه های غیر جراحی همیشه برای همه افراد مبتلا به آرتریت زانو جواب نمی دهد. شما ممکن است نیاز به انجام یک نوع جراحی داشته باشید، از جمله:

  • آرتروپلاستی
  • آرتروسکوپی
  • استئوتومی

اکثر افراد زمانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، آرتریت مرحله 4 دارند.

اوزون تراپی زانو

اوزون تراپی زانو در شرق تهران

محققان دریافته اند که اوزون دارای خواص بازسازی کننده و ضد التهابی است. بیش از 100 سال است که اوزون درمانی استفاده می شود. اوزون در طول جنگ جهانی دوم به دلیل التیام زخم و خاصیت ضد عفونی آن استفاده شد.

اوزون (O3) مولکولی است از ترکیب اکسیژن و یک اتم اضافی که این اتم اضافی باعث می شود تا قدرت اکسیژن افزایش یابد و آن را به قدرتمندترین ضدعفونی کننده و اکسید کننده تبدیل نماید. این مولکول در علم پزشکی و صنعت کاربردهای ویژه ای دارد. با تزریق اوزون به مفاصل، باعث می شود تا :

  1. باعث افزایش جریان خون در مفاصل
  2.  ترمیم بافت های آسیب دیده زانو. (تحریک سلول ها برای ترمیم مفصل زانو)
  3. اکسیژن رسانی بافتی به داخل مفصل زانو

اوزون دارای خواص مفید بسیاری است. همچنین اثراتی دارد که می تواند ایمنی را بهبود بخشد. سیستم ایمنی شما را با سیگنال دادن به مشکلی مانند بیماری تحریک می کند و سیستم ایمنی بدن شما برای حمله تقویت می شود. اوزون به رادیکال های آزاد در بدن شما متصل می شود، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. این استرس اکسیداتیو است که باعث بسیاری از بیماری ها در بدن ما می شود. همچنین باعث روند پیری می شود زیرا رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب در سطح سلولی شوند. با استفاده از اوزون به عنوان یک درمان پزشکی احیا کننده، توانایی کاهش یا توقف پیری کلیدی است. این یکی از درمان های طبیعی ضد پیری است. کلینیک دینا در شرق تهران درمان اوزون تراپی را برای زانو بیماران انجام می دهد.

تزریق اوزون برای آرتریت زانو

تزریق اوزون به سلول های شما کمک می کند تا خود را ترمیم کنند. استئوآرتریت زانو (KOA) با التهاب مزمن همراه است که باعث آسیب اکسیداتیو مداوم می شود، که متعاقباً منجر به انحطاط مفصل می شود و سرکوب آسیب اکسیداتیو می تواند یک انتخاب درمانی مهم باشد. یکی از اقدامات اصلی درمان های داخل مفصلی، (تزریق به فضای مفصل)، کاهش التهاب داخل مفصل است. در سال‌های اخیر، به دلیل سهولت روش‌های آماده‌سازی، علاقه فزاینده‌ای به اثرات اوزون وجود داشته است که می‌تواند به طور ایمن به داخل مفصلی منتقل شود و استفاده از آن در محیط‌های سرپایی در حال افزایش است.

تزریق اوزون جایگزینی برای جراحی

تجویز داخل مفصلی اوزون درد را کاهش می دهد، اثرات ایمنی محافظتی دارد و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، بنابراین به طور بالقوه جایگزینی برای جراحی یا سایر درمان های تهاجمی است. وقتی اوزون به مفصل تزریق می شود، می تواند ترمیم مفصل را تحریک کند، التهاب را کاهش دهد و ممکن است رشد غضروف جدید را تقویت کند. هیچ عارضه عمده یا عوارض جانبی جدی گزارش نشده است، و به طور کلی، نتایج امیدوارکننده اوزون درمانی را در کاهش درد، بهبود وضعیت عملکردی، افزایش عروق و افزایش ترمیم غضروف و استخوان اطراف بیماران مبتلا به KOA نشان می دهد. بی خطر بودن اوزون تراپی ثابت شده است.

ریسک کم، موفقیت بالا

تزریق اوزون برای آرتریت زانو یک گزینه کم خطر است در حالی که میزان موفقیت بالایی دارد. هنگام تزریق اوزون می توانید انتظار کمی داشته باشید یا هیچ عارضه ای نداشته باشید.

بر خلاف جراحی و سایر درمان های تهاجمی، تزریق اوزون را می توان در یک محیط سرپایی انجام داد. نیازی به استراحت طولانی مدت از کار نیست و حتی بعد از آن نیازی به فیزیوتراپی نخواهید داشت.

هزینه و قیمت اوزون

هزینه و قیمت اوزون تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار و شدت صدمه ی زانو بستگی دارد. این روش نیازی به بستری در بیمارستان ندارد و همین امر سبب شده تا هزینه های درمان کمتر باشد بستگی به مقدار تزریق و محل انجام تزریق هزینه ها متفاوت خواهد بود.

چگونه می توانم خطر ابتلا به آرتروز زانو را کاهش دهم؟

بیشتر علل شناخته شده آرتریت زانو غیرقابل پیشگیری هستند و عبارتند از:

  • ژن ها
  • ناهنجاری های استخوانی
  • افزایش سن.
  • صدمات.
    سعی کنید وزن مناسبی داشته باشید و از فعالیت هایی که فشار زیادی به زانوهای شما وارد می کند اجتناب کنید. اگر علائم آرتریت زانو را دارید، درمان شوید.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر درد، تورم یا سفتی در زانوهای خود دارید به پزشک مراجعه کنید. به دنبال علائم دیگری مانند پوست گرم و قرمز و کمانش یا قفل شدن مفصل زانو باشید. ممکن است آرتروز زانو داشته باشید.

سوالات متداول

آیا آرتروز زانو باعث تورم می شود؟

یکی از علائم آرتریت زانو تورم است. تورم باعث می شود زانوی شما بزرگتر به نظر برسد.

بهبودی از آرتروز زانو چقدر طول می کشد؟
بهبودی کامل از آرتروز زانو امکان پذیر نیست. با این حال، ممکن است به دلیل داروها، فیزیوتراپی و سایر درمان‌ها، درد، تورم و سفتی کمتری احساس شود.

آرتروز زانو چقدر شایع است؟

بیش از 50 میلیون بزرگسال و همچنین 300000 کودک مبتلا به آرتریت هستند. مشخص نیست که چه تعداد از این افراد به آرتروز زانو مبتلا هستند.

آیا آرتروز زانو درمانی دارد؟
هیچ درمانی برای آرتروز زانو وجود ندارد. این یک وضعیت مادام العمر است. اما خبر خوب این است که درمان می تواند برخی از علائم را تسکین دهد. درمان حتی ممکن است باعث کاهش یا جلوگیری از بدتر شدن بیماری شود.

آیا آرتروز زانو بدتر می شود؟
آرتروز زانو می تواند با گذشت زمان و فشار روی مفصل بدتر شود. درمان هایی مانند داروها و فیزیوتراپی را برای کاهش علائم و احتمالاً کاهش سرعت پیشرفت بیماری امتحان کنید.

آیا آرتروز زانو بر نحوه راه رفتن من تأثیر می گذارد؟
درد و سفتی ناشی از آرتروز زانو می تواند راه رفتن را دشوار کند. در مراحل بعدی، زانوی شما حتی ممکن است قفل شود. ممکن است حتی برای جابجایی آن هم دچار مشکل شوید.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *