تکارتراپی چیست و چه کاربردها و فوایدی دارد؟

تصویر تکارتراپی - دینا کلینیک

تکارتراپی، یک روش درمانی مبتنی بر ترموتراپی است، که در آن از تابش امواج رادیویی برای گرم کردن بافت‌های بدن استفاده می‌شود. از این روش می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های اسکلتی و عضلانی استفاده کرد. این روش نتایج بسیار خوبی را در درمان آسیب‌های ستون فقرات و اندام‌ها نشان داده است و محبوبیت زیادی میان ورزشکاران دارد.

در این مطلب از وبسایت دینا کلینیک، شما را با تکارتراپی و کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

تکارتراپی چیست؟

تکارتراپی یک روش درمانی نوین در درمان غیرجراحی آسیب‌های اسکلتی و عضلانی است. در این روش از امواج رادیویی برای گرم کردن بافت آسیب دیده استفاده می‌شود. تفاوت اصلی این روش با روش‌های مشابه، عوارض و آسیب‌های کمتر آن و سازگاری بیشتر با بدن است. با کمک دستگاه تکارتراپی، می‌توان موثرتر از سایر روش‌ها، دمای بافت‌های عمقی بدن را به طور یکنواخت افزایش داد.

دستگاه تکارتراپی، پس از قرار گرفتن روی پوست، با کمک دو الکترود، جریانی متناوب از امواج RF را تولید می‌کند. این امواج باعث ایجاد گرمای عمقی در بافت‌ها می‌شود. افزایش دمای بافت‌‌های عمقی به تسکین درد و افزایش سرعت بهبودی کمک می‌کند.

تکارتراپی چگونه باعث تسکین درد و ترمیم بافت‌ها می‌شود؟

تا حالا برای شما پیش آماده است، که پس از وارد شدن ضربه‌ به قسمتی از بدن، با مالش دادن محل ضربه درد شما بهتر شود؟ علت این اتفاق این است که با مالش دادن، به نوعی نحوه پردازش مغز از درد تغییر می‌کند.

در تکارتراپی هم از همین تاثیر برای تسکین درد استفاده می‌شود، منتهی به شکلی موثرتر و با تاثیری چند برابر قوی‌تر.

گفتیم که گرمای عمقی ایجاد شده در نتیجه درمان، کلید بهبودی و تسکین درد است. گرما باعث تحریک اعصاب محل آسیب شده و باعث می‌شود تا نحوه پردازش مغز از درد تغییر کند. همچنین این اتفاق باعث افزایش ترشح اندورفین‌ها در مغز می‌شود، که مانند یک مسکن طبیعی برای بدن عمل می‌کنند.

تاثیر دیگر گرما، گشاد شدن عروق خونی و افزایش جریان خون ورودی به محل آسیب است. وقتی جریان خون به محل آسیب بیشتر شود، فرآیندهای التهابی و ترمیمی در بافت آسیب دیده فعال شده و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول‌ها می‌رسد. در نتیجه این فرآیندها، سرعت ترمیم بافتی افزایش پیدا می‌کند.

تکارتراپی چگونه انجام می‌شود؟

قبل از آغاز درمان، اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و با به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما فیزیوتراپیست خود را مطلع کنید. پیش از درمان نیازی به آمادگی خاصی ندارید. فیزیوتراپیست پس از شناسایی محل دقیق آسیب و درد، یک ژل مخصوص را روی پوست محل درد می‌مالد. سپس دستگاه تکارتراپی را روی پوست قرار می‌دهد.

هر جلسه درمان، به طور میانگین 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد. بسته به محل و وسعت آسیب، این زمان ممکن است طولانی‌تر شود. برای آسیب‌های ورزشی و اسکلتی-عضلانی، طول دوره درمان بین 5 تا 10 جلسه است، اما ممکن است براساس نیازها و شرایط هر بیمار، تعداد جلسات کمتر یا بیشتر از این مقدار شود.

تصویر تکارتراپی - دینا کلینیک

دستگاه تکار دو نوع پروب دارد:

• پروب مقاومتی: برای بافت استخوانی، تاندون‌ها و بافت چربی.
  • پروب خازنی: برای بافت‌های سطحی‌، مانند عضلات و پوست.

بیشتر بخوانید: سوزن درمانی گردن | اطلاعاتی مفید و کاربردی در مورد این روش درمانی!

فواید تکارتراپی

از فواید این روش درمانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

• سازگاری بیشتر با بدن
  • عوارض کمتر در مقایسه با سایر انواع ترموتراپی و الکتروتراپی
  • عدم آسیب به بافت‌های بدن
  • روشی غیرتهاجمی و موثر در درمان انواع آسیب‌های اسکلتی و عضلانی
  • بهبودی سریع‌تر و تسکین بیشتر درد در مقایسه با روش‌های مشابه
  • تحریک مکانیسم‌های ترمیمی بدن
  • تقویت خونرسانی به بافت‌های آسیب دیده
  • پیشگیری از ایجاد ادم در محل آسیب
  • تقوین عضلات
  • افزایش دامنه حرکتی مفاصل

کاربردهای تکارتراپی

از این روش درمانی می‌توان برای مداوای بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های عضلانی و اسکلتی استفاده کرد:

• درد مفاصل
  • گرفتگی و آسیب‌های عضلانی
  • صدمات حاد یا مزمن
  • پارگی تاندون‌ها
  • رگ به رگ شدن کمر یا گردن
  • سینوویت
  • بورسیت
  • تاندونوپاتی‌ها
  • افزایش سرعت بهبودی پس از جراحی‌ها

تکارتراپی روشی عالی برای مدیریت انواع دردهای مزمن و حاد است. مطالعات انجام شده، تاثیر این روش را در بهبود درد ناشی از آرتروز و کمردردهای مزمن، ثابت کرده است.

تحقیقات نشان داده‌اند که درمان آسیب‌های روتاتور کاف، آرنج تنیس بازان، دردهای مزمن گردن و استئوآرتریت‌ با کمک این روش، می‌تواند نتایج بسیار درخشانی را به دنبال داشته باشد.

با کمک این روش می‌توان مشکلاتی مانند: درد مزمن لگن، بی‌اختیاری ادراری، پروستاتیت و دیسپارونی را درمان کرد. تکارتراپی به ریکاوری و بهبودی سریعتر پس از زایمان و سزارین هم کمک می‌کند.

کاربردهای تکارتراپی به همین جا ختم نمی‌شود، این روش در درمان بیماری‌های زنان، بیماری‌های پوستی و درمان آسیب‌های ورزشی هم کاربردهای زیادی دارد:

• کمک به افزایش سرعت بهبودی زخم‌ها
  • بازسازی پوست
  • رفع چین و چروک پوست
  • جوانسازی واژن

بیشتر بخوانید: درمان فلج بلز؛ مروری بر علائم این بیماری و راه‌های درمان آن

چه کسی کاندید مناسبی تکارتراپی است؟

تکارتراپی می‌تواند برای تمام کسانی که دچار آسیب‌های اسکلتی و عضلانی هستند، مفید باشد. این روش درمانی می‌تواند به بهبودی بیمارانی که از التهاب و دردهای مزمن رنج می‌برند کمک کند.

تصویر تکارتراپی - دینا کلینیک

این روش در چه افرادی ممنوع است؟

به طور کلی استفاده از گرما در مواردی که التهاب حاد وجود دارد، ممنوع است. این مسئله در مورد تکارتراپی هم صدق می‌کند. با این حال می‌توان از این روش با شرایط خاص برای درمان و بهبودی پس از عمل استفاده کرد.

از دیگر موارد ممنوعیت این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زنان باردار
  • کسانی که دستگاه ضربان ساز یا ایمپلنت الکتریکی یا فلزی دارند
  • افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها و تومورها
  • ادم
  • اختلالات پوستی

آیا تکارتراپی دردناک است؟

تکارتراپی دردناک نیست و به طور کلی در طول درمان نباید احساس درد داشته باشید. در دماهای بالا، ممکن است کمی در محل درمان احساس سوزش کنید.

عوارض

این روش درمانی باعث هیچ عارضه جدی نمی‌شود و کاملا ایمن است. در مواردی ممکن است پوست محل درمان کمی قرمز شود و مختصری احساس سوزش داشته باشید که خودبه‌خود پس از مدتی برطرف می‌شود.

سخن پایانی

تکارتراپی روشی نوین در فیزیوتراپی و طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان آسیب‌ها و مشکلات اسکلتی و عضلانی است. در این روش از امواج RF برای ایجاد گرمای عمقی در بافت آسیب دیده استفاده می‌شود. این روش کاملا ایمن است و باعث عارضه خاصی هم نمی‌شود. تکارتراپی می‌تواند به تسکین درد کمک کرده و سرعت بهبودی و ترمیم بافتی را بیشتر کند.