علت و درمان ورم پا

علت و درمان ورم پا، تورم در مچ پا یا ساق پا اغلب خود به خود از بین می رود. اگر در عرض چند روز خوب نشد به پزشک مراجعه کنید. به کلینیک دینا در شرق تهران جهت درمان ورم پا می توانید مراجعه کنید.

علل متداول ورم مچ پا، پا و ساق پا

ورم در مچ پا، پاها و پاها اغلب به دلیل تجمع مایع در این نواحی به نام ادم ایجاد می شود. ادم معمولاً ناشی از موارد زیر است:

• ایستادن یا نشستن در همان حالت برای مدت طولانی
  • خوردن بیش از حد غذای شور
  • اضافه وزن داشتن
  • باردار بودن
  • مصرف برخی داروها مانند برخی از داروهای فشار خون، قرص های ضد بارداری، هورمون درمانی، داروهای ضد افسردگی یا استروئیدها

ورم همچنین می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• یک آسیب مانند کشیدگی یا رگ به رگ شدن
  • نیش یا نیش حشره
  • مشکلات کلیه، کبد یا قلب شما
  • یک لخته خون
  • یک عفونت

چگونه تورم خود را کاهش دهید

تورم در مچ پا، پاها یا پاها باید خود به خود برطرف شود، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها تلاش کنید.

• تا جایی که می توانید پاها یا ناحیه متورم خود را روی صندلی یا بالش بلند کنید
  • برای بهبود جریان خون، ورزش های ملایمی مانند پیاده روی انجام دهید
  • کفش های پهن و راحت با پاشنه کم و کفی نرم بپوشید
  • برای جلوگیری از عفونت پاهای خود را بشویید، خشک کنید و مرطوب کنید
  • برای مدت طولانی نه ایستید یا ننشینید
  • لباس، جوراب یا کفش خیلی تنگ نپوشید

علل، علت و درمان ورم پا و مچ پا

ممکن است فرد به دلایل مختلفی از جمله دلایل زیر دچار تورم در پاها و مچ پا شود.

• نارسایی قلبی یکی از شایع‌ترین دلایل ورم پاها و مچ پا است. اگر قلب نتواند خون را به طور موثر در بدن پمپاژ کند، خون می تواند تجمع پیدا کند و باعث تورم شود که به آن ادم می گویند. برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی، ادم در قسمت پایین پاها، مچ پا و پاها شایع است.
  • بیماری کبد، کبد آلبومین تولید می کند، پروتئینی که از نشت مایع از رگ های خونی و بافت های اطراف جلوگیری می کند. کبد بیمار آلبومین کافی تولید نمی کند. در نتیجه، مایعات می توانند در پاها، مچ پاها و پاها جمع شوند.
  • بیماری کلیوی، نقش اصلی کلیه تنظیم میزان آب در بدن و متعادل کردن سطح نمک و سایر مواد معدنی در خون است.
  • آسیب به پا یا مچ پا می تواند باعث تورم در مچ پا و ساق پا شود. یکی از شایع ترین آسیب ها در این ناحیه، پیچ خوردگی مچ پا است.

این می تواند ناشی از یک اشتباه ساده در هنگام راه رفتن، ورزش کردن یا ورزش کردن باشد. زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌هایی که مچ پا را به پا و ساق متصل می‌کنند از تراز خارج شوند.پیچ خوردگی مچ پا می تواند باعث درد و محدودیت حرکتی شود.

• عفونت در پاها، مچ پا یا ساق پا می تواند باعث تورم در ناحیه شود. سلولیت یکی از انواع عفونت های پوستی است که معمولاً اندام های تحتانی را درگیر می کند.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر عفونت در پاهای خود هستند. مهم است که پاها را به طور مرتب از نظر کبودی، بریدگی و خراش بررسی کنید.

• لنف ادم شامل تجمع مایع اضافی در بافت ها و ایجاد تورم می شود. زمانی اتفاق می افتد که غدد لنفاوی آسیب دیده یا برداشته شده باشند.

ادم تورمی است که زمانی رخ می دهد که مایعات بیش از حد در بافت های بدن، به ویژه پوست به دام افتاده باشد.

علل و انواع مختلف ادم وجود دارد. به عنوان مثال، ادم ریوی ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که ادم پدال باعث تورم در پاها می شود.

درمان تورم پا چگونه است؟

• استفاده مداوم از دستگاه های فشرده سازی (جوراب، پمپ لنف ادم، پوشش ها و غیره)
  • رژیم ورزشی روتین
  • حفظ BMI کمتر از 30
  • نظارت دقیق و مدیریت سایر شرایط پزشکی
  • کاهش مصرف نمک/سدیم در رژیم غذایی
    در طول درمان و پس از آن، باید راه‌هایی برای مدیریت شرایط خود بیابید تا خطر بازگشت علائم خود را کاهش دهید. آنها عبارتند از:
  • ورزش منظم، حتی اگر فقط پیاده روی باشد
  • غذاهای سالم تری از جمله میوه ها و سبزیجات بخورید
  • سعی کنید وزن مناسبی را برای ساخت بدن خود حفظ کنید
  • اگر به بیماری هایی مانند دیابت مبتلا هستید، توصیه های پزشک خود را دنبال کنید
  • فشار خون و سطح کلسترول سالم را حفظ کنید
  • تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید
  • به طور منظم به پزشک مراجعه کنید

فیزیوتراپی ورم پا

فیزیوتراپی یک روش درمانی شناخته شده برای کاهش التهاب،درد و ورم پا بعلت­‌های گوناگون می­باشد. شیوه‌­های درمانی بکاربرده شده توسط فیزیوتراپیست نسبت به شرایط بیمار متفاوت است. از رایج ترین روش­های درمانی برای ورم پا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده ازجوراب واریس

جوراب واریس همان‌طور که از اسمش پیداست نوعی جوراب ساق بلند است که کارکردی غیر از جوراب‌های عادی دارد. این جوراب با خاصیت درمانی موجب بهبود جریان خون و کاهش درد پا می‌شود. در صورت نیاز برای استفاده از انواع جواب‌های واریس، حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید. انواع جوراب واریس بر اساس ارتفاع آن، میزان فشار وارده بر مچ و نوع پنجه باز یا بسته، تعیین می‌شود.

تخلیه دستی مایع لنف

منظور از تخلیه دستی مایع لنف بهره گرفتن از ماساژ با هدف برگرداندن مایع به سیستم مرکزی بدن می‌باشد. ماساژ درمانی با هدف تخلیه مایع لنف یک روش بسیار سودمند است که می‌تواند به کاهش تورم پا کمک کند. در مواردی که تورم پا بسیار شدید است از فلوروسکوپی برای ایجاد فشار بیشتر استفاده خواهد شد و این روش نیازی به آمادگی ندارد. در این روش متخصص فیزیوتراپی بیمار نحوه تخلیه مایع لنف را به کمک ماساژ یاد می‌دهد و این امر به یک بخش از برنامه روزانه او تبدیل خواهد شد.

بهداشت پا

باید به منظور جلوگیری از بروز عفونت، خراشیدگی یا بریدگی پوست به دقت پا را خشک کرد و آن را تمیز نگه داشت. بیمار باید در طول روز پای خود را به خوبی بشویید و شب نیز پس از در آوردن جوراب واریس خود دوش بگیرد و اجازه بدهد رطوبت به پوست او نفوذ نمایند. باید ناخن دست و پا همیشه کوتاه باشد و زیر آن تمیز شود تا از خراشیدگی پوست یا ایجاد عفونت جلوگیری گردد.

ورزش کردن برای جلوگیری از متورم شدن پاها

ورزش کردن یکی از موارد بسیار مهم برای جلوگیری از متورم شدن پاها است اما متاسفانه به عنوان یک روش برای درمان تورم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در هنگام ورزش کردن عضلات به طور طبیعی مانند یک پمپ عمل می‌کنند و شروع به تخلیه مایع لنف خواهند کرد. استفاده از جوراب واریس در هنگام ورزش کردن باعث می‌شود که فشار بیشتری به وجود بیاید و فرآیند تخلیه سریع تر انجام شود. ورزش فقط باید تحت نظر متخصص فیزیوتراپی انجام شود تا از ایجاد فشار بیشتر در ناحیه آسیب دیده جلوگیری گردد زیرا افزایش فشار می‌تواند باعث بدتر شدن تورم پا شود.

افرادی که دچار تورم پا هستند باید به انجام تمرینات ورزشی مقاومتی بپردازند تا حجم عضلات آنها افزایش پیدا کند. در صورتی که وزن بدن به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند پوست خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد که این امر به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از تورم پا عمل خواهد کرد. چاقی و اضافه وزن یکی از فاکتورهای خطر در بروز تورم پا محسوب می‌شود و افرادی که با مشکل تورم پا مواجه هستند باید به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار بیشتر به پاها و تخلیه مناسب مایع لنف سعی کنند وزن خود را کنترل نمایند.

انجام عمل جراحی

از تعداد زیادی از عمل‌های جراحی با هدف درمان تورم یا لنف ادم استفاده شده است اما هیچ یک از آنها به طور کامل موفقیت آمیز نبوده است. در مواردی که علی رغم استفاده از جوراب واریس و روش‌های مشابه تورم پاها از بین نرود انجام عمل جراحی به منظور کاهش سایز ساق پا، لیپوساکشن یا جراحی بخش برداری توصیه خواهد شد.