رگ به رگ شدن گردن و کشیدگی آن و راه‌حل‌های درمانی

تصویر رگ به رگ شدن گردن - دینا کلینیک

ستون فقرات شما بخش شگفت‌انگیزی از بدن است و مسئول بسیاری از عملکردهای مهم برای زندگی روزمره است. متحرک‌ترین قسمت ستون فقرات گردن یا ستون فقرات گردنی است. تحرک ستون فقرات گردنی دامنه حرکتی لازم برای حرکت سر را به ما می‌دهد و گردن را آسیب‌پذیرتر می‌کند. حرکات ناگهانی یا تکان‌دهنده می‌تواند بافت‌های اطراف ستون فقرات گردنی را کشیده و باعث رگ به رگ شدگی گردن یا کشیدگی شود.

مواردی که می‌توانند باعث پیچ‌خوردگی و رگ به رگ شدگی گردن شوند عبارت‌اند از تصادفات رانندگی، افتادن یا فعالیت‌هایی که در آن اکستنشن شدید (خم شدن به پشت) یا خم شدن (به جلو) گردن وجود دارد. اگر بعد از تصادف، افتادن یا حرکت نامناسب در گردن خود احساس درد می‌کنید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

رگ به رگ شدن گردن و کشیدگی گردن

اگرچه این اصطلاحات اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، رگ به رگ شدگی و کشیدگی گردن از چند جهت با هم متفاوت هستند. هر دو شامل آسیب به بافت‌های نرم گردن می‌شوند، اما انواع بافت‌های نرم آسیب دیده آن‌ها را متمایز می‌کند. کشیدگی روی عضلات و تاندون‌های گردن تاثیر می‌گذارد. یکی از رایج‌ترین نمونه‌ها ضربه شلاقی ناشی از تصادف اتومبیل است.

رگ به رگ شدن در درجه اول رباط‌های گردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند بر سایر عناصر بافت نرم مانند غضروف، رگ‌های خونی یا بورس‌ها (غشاهای پر از مایع که مفاصل را محافظت می‌کند) نیز تأثیر بگذارد. از آنجایی که هر دو آسیب یک ناحیه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بسیاری از علائم کشیدگی و رگ به رگ شدگی گردن با هم همپوشانی دارند. با این وجود تفاوت‌هایی در علائم وجود دارد که می‌تواند تشخیص آن‌ها را آسان‌تر کند.

علائم رگ به رگ شدگی گردن

بدیهی است که این عارضه با علائمی در گردن ظاهر می‌شود، اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص قسمت هایی از بدن که در همان ناحیه یا نزدیک به ستون فقرات باشند. می‌توانند علائمی را در پشت، شانه‌ها و سر و همچنین در گردن واقعی احساس کنید. برخی از علائم رگ به رگ شدن گردن عبارتند از:

• گردن درد و سفتی
  • کاهش دامنه حرکتی
  • سردرد در پشت سر
  • درد بالای کمر
  • درد شانه
  • بی حسی در دست یا بازو
  • گزگز یا ضعف در بازوها
  • زنگ گوش
  • افزایش خستگی و یا تحریک پذیری
  • مشکل در خوابیدن
  • مشکل در تمرکز

تصویر رگ به رگ شدن گردن - دینا کلینیک

*اگر سردرد شدید، سرگیجه، درد در بازوها و پاهای خود، بی‌حسی یا ضعف دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم امکان دارد نشانه‌های یک بیماری عصبی جدی‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: آرتروز گردن چیست؟ بررسی تفاوت بین دیسک گردن و آرتروز گردن

علائم کشیدگی گردن

اگر دچار کشیدگی گردن هستید، برخی از علائم مشابه رگ به رگ شدن را تجربه می‌کنید. اغلب علائم عبارتند از:

• گردن درد و سفتی
  • کاهش دامنه حرکتی
  • کمر درد
  • گرفتگی عضله
  • مشکل در انجام کارهای روزمره

اگر علائم فوق را تجربه می‌کنید، بهتر است احتیاط کنید و یک وقت ویزیت با پزشک تعیین کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از علائم جدی و شدید نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. همچنین، اگر علائم شما تداوم یابد یا بدتر شود، باید توجه داشته باشید تا آسیب جدی‌تر وجود نداشته باشد. پزشک می‌تواند پیچ ​​خوردگی و رگ به رگ شدن گردن را از طریق دو روش اساسی تشخیص دهد: معاینه فیزیکی و تصویربرداری تشخیصی.

معاینه فیزیکی

پزشک اطلاعاتی در مورد آنچه منجر به آسیب، علائم، سطح درد، و هر گونه آسیب یا شرایط دیگری در تاریخچه پزشکی شما که می‌تواند مرتبط باشد، میپرسد. پزشک همچنین باید گردن شما را لمس کند تا نقاط درد، التهاب و اسپاسم عضلانی را بررسی کند. یک آزمایش دامنه حرکتی برای تعیین اینکه گردن تا چه اندازه و از چه راه‌هایی می‌تواند حرکت کند. یک معاینه عصبی نیز برای آزمایش حرکت‌های غیر ارادی  و مهارت‌های حرکتی و شناسایی نواحی بی حسی یا گزگز انجام می‌شود.

مطالعات تصویربرداری

اگر معاینه فیزیکی برای تشخیص قطعی کافی نباشد، پزشک می‌تواند انجام تصویربرداری تشخیصی را نیز توصیه کند. معمولاً از اشعه ایکس برای بررسی گردن و ستون فقرات و رد مواردی مانند دررفتگی، آرتریت یا شکستگی استفاده می‌شود. در برخی موارد، سی تی اسکن یا MRI برای تجسم عضله لازم است.

تصویر رگ به رگ شدن گردن - دینا کلینیک

درمان رگ به رگ شدن گردن به چه صورت است؟

اکثر رگ به رگ شدن‌ها و کشیدگی‌های گردن را می‌توان با ترکیبی از مسکن‌ها و درمان‌های فیزیکی یا عملی برای کاهش درد و ناراحتی در حالی که بافت بهبود می‌یابد و خود را ترمیم می‌کند، درمان کرد. پزشک داروهایی مانند شل کننده‌های عضلانی یا داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید: سوزن درمانی گردن | اطلاعاتی مفید و کاربردی در مورد این روش درمانی!

داروها

یک دوره کوتاه مدت دارو می‌تواند در تسکین درد و اسپاسم عضلانی بسیار موثر باشد. این داروها شامل داروهایی مانند ضد التهاب برای کاهش تورم و درد، شل‌کننده‌های عضلانی برای آرام کردن اسپاسم و گاهی اوقات، مسکن‌های مخدر برای کاهش درد شدید است.

فیزیوتراپی

فیزیو تراپی شامل؛ ماساژ ملایم، کشش، ورزش درمانی، بریس یا کشش برای کاهش درد و افزایش عملکرد می‌شود. به عنوان بخشی از فیزیوتراپی، به بیماران در مورد وضعیت بدنی مناسب و مکانیک بدن آموزش داده می‌شود که می‌تواند به روند بهبودی سرعت بخشد و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

بعد از این عارضه در ۲۴ ساعت اول از کمپرس یخ استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که نباید یخ با پوست شما مستقیما برخورد داشته باشد. برای این کار می‌توانید از کیسه‌های ژله‌ای یخ استفاده کنید. این کیسه‌های ژله‌ای را می‌توانید از دارخونه ها و فروشگاه‌های پزشکی خریداری کنید.

درمان‌های دیگری که توصیه می‌شود عبارتند از:

• گردنبند طبی برای حمایت از سر
  • فیزیوتراپی
  • کمپرس یخ
  • کمپرس مرطوب
  • ماساژ دادن
  • اولتراسوند درمانی

تصویر رگ به رگ شدن گردن - دینا کلینیک

با رگ به رگ شدن گردن چه کنیم؟

سردرد، تنش گردن، درد در شانه‌ها، سفت شدن گردن، این‌ها برخی از علائمی هستند که می‌توانند نشان دهنده این عارضه  باشند. اگر این علائم طولانی مدت شد و یا منجر به درد بیش‌تر شد بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

رگ به رگ شدن گردن در مراحل اولیه می‌تواند به کمک کمپرس یخ بهبود یابد. اما اگر درد و ناراحتی ناشی از رگ به رگ شدن ادامه‌دار بود باید برای بهبودی از دارو استفاده کنید. پزشک باتوجه‌به شرایط شما داروهای مسکن و شل‌کننده عضلات تجویز می‌‌کند و در شرایط حاد برای شما فیزیوتراپی تجویز می‌کند.