بهترین مرکز اوزون درمانی شرق تهران

تصویر اوزون درمانی - دینا کلینیک

اوزون درمانی می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلفی، از بیماری‌های التهابی مفصلی، تا درمان ایدز کمک کند. این روش درمانی قدمتی چندین ساله دارد و درصورت استفاده در کنار سایر درمان‌ها، می‌تواند به بهبود و مدیریت درد در بیماران کمک کند.

اوزون گازی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این گاز برخلاف اکسیژن بسیار واکنش‌پذیر است. از همین خاصیت گاز اوزون در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. اوزون تراپی از زمان ابداع، پیشرفت‌های زیادی کرده است و امروزه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

اوزون تراپی باید در یک کلینیک مجهز و توسط یک درمانگر ماهر و باتجربه انجام شود. اگر می‌خواهید در رابطه با این روش درمانی بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اوزون درمانی چیست؟

اوزون تراپی می‌تواند به درمان بیماری‌های بسیاری کمک کند. اوزون درمانی بیش از 100 سال قدمت دارد و علیرغم بحث‌های فراوان در مراجع علمی، در مورد موثر بودن آن، اغلب بیماران پس از تجربه آن، اظهار می‌کنند که بهبودی زیادی را در علائم خود تجربه کرده‌اند.

اوزون گاز بسیار ناپایداری است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. مولکول‌های اوزون بسیار واکنش‌پذیر هستند و ظرفیت اکسیداتیو بالایی دارند. تنفس گاز اوزون بسیار خطرناک است و ممکن است باعث مسمومیت و حتی مرگ شود. با توجه به توانایی مولکول‌های اوزون در اکسید کردن و از بین بردن ترکیبات آلی و غیر آلی می‌توان از آن برای عفونت‌زدایی و درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد. تاثیرات گاز اوزون از مدت‌ها پیش شناخته شده بود، به طوری که حتی در طول جنگ جهانی اول هم از آن برای درمان و ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شده است.

در اوزون تراپی امروزی از مخلوطی اوزون و اکسیژن با غلظت‌های مختلف استفاده می‌شود. اوزون تراپی در درمان بیماری‌های التهابی استخوان و مفصل، عفونت‌ها و درمان بیماری‌های پوستی کاربرد دارد.

آمادگی قبل از اوزون درمانی

پزشک کارهایی که باید پیش از اوزون تراپی انجام دهید را به شما خواهد گفت. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما پزشک را مطلع کنید. انجام اوزون تراپی در زمینه ابتلا به برخی بیماری‌ها ممنوع است. باید لیست کاملی از همه داروهای خود را به پزشک خود بدهید. ممکن است پزشک از شما بخواهد مصرف برخی داروها را پیش از جلسه درمان قطع کنید.

پزشک بیماری شما را به دقت بررسی کرده و بهترین روش اوزون تراپی را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

اگر قرار است اوزون تراپی شما به روش داخل وریدی انجام شود، حتما شب قبل از حلسه درمانی، خواب کافیی داشته باشید و در صبح مراجعه به پزشک، صبحانه سالم و مقوی بخورید. باید در روزهای منتهی به درمان، آب کافی بنوشید.

اوزون درمانی چگونه انجام می‌شود؟

اوزون تراپی به شکل‌های مختلفی قابل انجام است:

• تماس مستقیم بافت با گاز اوزون. این روش برای درمان زخم‌ها و مشکلات پوستی و همچنین درمان مشکلات اندام‌ها انجام می‌شود. برای اطمینان از عدم استنشاق گاز اوزون، اقدامات احتیاطی لازم انجام می‌شود و تنها محل درمان در تماس مستقیم با گاز اوزون قرار می‌گیرد.
  • به صورت داخل وریدی. برای درمان بیماری‌های سیستمی، مانند: HIV، ابتدا از بیمار خون گرفته شده و سپس گاز اوزون در خون بیمار حل می‌شود. پس از حل شدن اوزون، خون گرفته شده از بیمار مجدد به او تزریق می‌شود. اوزون درمانی داخل وریدی باید توسط پزشک مجرب و در کلینیک معتبر و مجهز انجام شود، زیرا درصورت عدم دقت کافی، خطر بروز آمبولی وجود دارد.
  • به صورت عضلانی. اوزون تراپی به صورت تزریق عضلانی نیز در دسترس است. در این روش، گاز اوزون با اکسیژن مخلوط شده و سپس به عضله تزریق می‌شود.

اوزون درمانی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

اوزون تراپی می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلفی کمک کند:

• برخی از سرطان‌ها
  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری‌های خود ایمنی
  • آرتریت
  • دژنراسیون ماکولا
  • سندرم خستگی مزمن
  • COPD

اوزون تراپی در درمان بیماری‌های مختلف پوستی هم موثر است:

• زخم های پوستی
  • درماتوز آلرژیک
  • عفونت‌های پوستی
  • ویروس هرپس
  • اگزما
  • آکنه
  • جوش

در برخی از نقاط جهان، از فواید اوزون تراپی در دندانپزشکی هم استفاده می‌شود.

اوزون درمانی چه تاثیری بر بدن دارد؟

پس از ورود به بدن، اوزون تاثیرات زیر بر بدن می‌گذارد:

• اوزون یک سم‌زدای طبیعی است. اوزون به پاکسازی بدن از سموم کمک می‌کند. اوزون می‌تواند به سموم متصل شود زیرا دارای بار یونی منفی اضافی است. از آنجایی که بیشتر سموم موجود در محیط، فلزات سنگین دارای بار مثبت هستند، اوزون به آن‌ها متصل شده و این سموم را خنثی می‌کند. این سموم پس از خنثی شدن دیگر نمی‌توانند تاثیر منفی بر بدن گذاشته و به راحتی از بدن دفع می‌شوند.
  • اوزون یک ضد ویروس، آنتی بیوتیک، ضد قارچ و ضد انگل طبیعی است. وقتی اوزون با این میکروب‌ها تماس پیدا می‌کند، باعث نابودی آن‌ها می‌شود. اوزون در کشتن این ارگانیسم‌ها، 4500 برابر قوی‌تر از سفید کننده کلر است و البته کلر برای بدن بسیار سمی است، در حالی که اوزون اینطور نیست.
  • اوزون یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی است. اوزون می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند بهتر با بیماری‌ها مبارزه کند. همچنین اوزون باعث تنظیم سیستم ایمنی شده و با داشتن خواص آنتی‌ اکسیدانی، به تسکین درد ناشی از بیماری‌های التهابی مانند: آرتروز کمک می‌کند.
  • اوزون باعث تنظیم فعالیت میتوکندری‌ها می‌شود. میتوکندری‌ها اندامک‌های درون سلولی هستند که انرژی تولید می‌کنند. اوزون باعث می‌شود تا میتوکندری‌ها مجدد تحریک و تنظیم شده و انرژی بیشتری تولید کنند.
  • اوزون وضعیت خون را بهبود می‌بخشد. اوزون تراپی به سلول‌های خونی کمک می‌کند تا به درستی عمل کنند، تحرک سلول‌ها را بهبود می‌بخشد، خون را تمیز می‌کند، گردش خون و متابولیسم سلولی را بهبود می‌بخشد و دفع اسید اوریک از بدن را تسهیل می‌کنند.

عوارض اوزون درمانی

اوزون درمانی اگر در مراکز و کلینیک‌های معتبر انجام شود، روشی بسیار ایمن است. احتمال بروز عوارض خطرناک به دنبال اوزون درمانی پایین است. با این حال همانند هر روش درمانی دیگری، اوزون درمانی هم ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد. خوشبختانه در بیشتر موارد، این عوارض جانبی خطرناک نیستند:

• درد مختصر در محل تزریق
  • تورم و قرمزی محل تزریق

این عوارض موقتی هستند و با درمان‌های معمول به سرعت ناپدید می‌شوند.

توجه داشته باشید که اوزون یک گاز بسیار سمی است. استتنشاق مقادیر اندکی از گاز اوزون هم می‌تواند باعث تحریک گلو، ریه و مجاری تنفسی شده و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی را بیشتر می‌کند.

آمبولی ریه،  یک عارضه بسیار خطرناک اما نادر اوزون تراپی است، که بیشتر در اوزون تراپی وریدی دیده می‌شود. این عارضه بیشتر در زمانی ایجاد می‌شود، که اوزون درمانی در مراکز نامعتبر و به شکل نادرست انجام شده باشد. اوزون تراپی به شیوه صحیح و به میزان مناسب، از بروز این عارضه جلوگیری می‌کند. به میزان کمتر، ممکن است در اثر اوزون تراپی واژینال و مقعدی هم آمبولی ریه ایجاد شود.

عوارض جانبی ناشی از اوزون تراپی بسته به نوع درمان متفاوت است.

همانطور که گفتیم، هرگز نباید گاز اوزون را استنشاق کرد. اگر اوزون وارد دهان، بینی یا چشم شود، ممکن است احساس سوزش و درد ایجاد کرده و باعث سرفه، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد شود.

افرادی که تحت اوزون درمانی قرار می‌گیرند، گاهی اوقات واکنش هرکسایمر را تجربه می‌کنند. این عارضه باعث می‌شود فرد علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشد.

اوزون تراپی مقعدی، ممکن است احساس ناراحتی، گرفتگی و احساس نیاز به دفع گاز را به دنبال داشته باشد. این عوارض موقتی هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با طب سوزنی و کاربردهای مربوط به آن

مزایای اوزون درمانی

در این قسمت شما را با مزایای اوزون تراپی بیشتر آشنا می‌کنیم:

تقویت سیستم ایمنی

اوزون درمانی می‌تواند توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها بهبود بخشد. اوزون تراپی با تنظیم مواد مولد التهاب در بدن، باعث بهبود بیماری‌هایی می‌شود، که زمینه التهابی دارند.

در بیماری‌هایی مانند: آسم و آرتریت، که زمینه التهابی دارند، مواد مولد التهاب به میزان زیادی در خون یافت می‌شوند. التهاب می‌تواند منجر به عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن شود، که متخصصان سلامت از آن به عنوان استرس اکسیداتیو یاد می‌کنند.

اوزون تراپی با مدیریت و کنترل استرس اکسیداتیو، به درمان بیماری‌هایی مانند: کرون و آسم کمک می‌کند. اوزون خود یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که تاثیر رادیکال‌های آزاد بر بدن را خنثی می‌کند.

خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی

در سال‌های اخیر، مقاومت باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها، نسبت به داروها، به نگرانی جدی تبدیل شده است. پزشکان به دنبال راه‌های موثر و جدیدی برای مبارزه با میکروب‌های بیماری‌زا هستند. تحقیقات نشان داده است، اوزون تراپی می‌تواند به عنوان راهی مطمئن و موثر، به درمان برخی از انواع عفونت‌ها کمک کند.

کمک به بهبودی و ترمیم بافت مغز

سکته مغزی، باعث می‌شود اکسیژن به سلول‌های مغز نرسد. کمبود اکسیژن به سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند. بهترین اقدام برای کاهش آسیب، بازگرداندن اکسیژن در سریع‌ترین زمان ممکن است.

مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد، که ترکیب اکسیژن و گاز اوزون، می‌تواند از آسیب بیشتر به بافت مغز جلوگیری کرده و به بازیابی توانایی مغز کمک می‌کند.

کاهش خطر حملات قلبی مکرر

افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، در خطر بالایی برای حمله قلبی مجدد هستند. شواهدی وجود دارد، که نشان می‌دهد، اوزون درمانی می‌تواند به طور قابل توجهی شانس تکرار حمله قلبی، ایجاد بافت مرده ناشی از کمبود اکسیژن یا ضربان قلب غیرطبیعی یا نامنظم را که به عنوان آریتمی پس از حمله قلبی نیز شناخته می‌شود، کاهش دهد.

التیام زخم‌ها

مطالعات نشان داده‌اند، که اوزون درمانی می‌تواند در تسریع بهبودی و درمان زخم‌های مزمن، نقش داشته باشد. اوزون تراپی به طور موثری، می‌تواند زخم پای دیابتی را درمان کند.

تسکین درد

پزشکان می‌گویند، که 75 تا 85 درصد از افراد، در مقطعی از زندگی خود از کمردرد رنج می‌برند. کمردرد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک است. هر ساله حدود 50 میلیارد یکی از فواید مهم اوزون تراپی، کمک به تسکین کمردرد است. علاوه‌بر کمردرد، اوزون تراپی می‌تواند به بهبودی از انواع دردهای مزمن کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان اسکولیوز و فیزیوتراپی برای بهبود آن

ترمیم و تحریک سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی به طور مداوم در حال کار برای تولید سلول‌های جدید در سراسر بدن انسان هستند. این سلول‌ها، جایگزین سلول‌های آسیب دیده در قلب، مغز، اعصاب و بسیاری دیگر از ارگان‌های بدن ما می‌شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، اوزون تراپی می‌تواند باعث تحریک سلول‌های بنیادی و تسریع روند ترمیم بافتی شود.

بهبود اکسیژن‌رسانی سلولی

مرگ بافت زمانی اتفاق می‌افتد، که اکسیژن کافی به سلول‌ها نرسد. افرادی که از کم خونی رنج می‌برند بیشتر در معرض خطر هیپوکسی هستند. هیپوکسی می‌تواند در مناطقی مانند ریه‌ها در طول حمله آسم رخ دهد.

اوزون تراپی می‌تواند به طور موثری از هیپوکسی سلول‌ها پیشگیری کند.

پوست سالم‌تر

در سال‌های اخیر، استفاده از اوزون تراپی برای بهبودی و درمان مشکلات پوستی، رواج زیادی پیدا کرده است.

افزایش اکسیژن‌رسانی در اثر اوزون تراپی به بهبود و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی اوزون می‌تواند فعالیت کلاژن و الاستین را افزایش دهد که باعث ترمیم و جوانی پوست می‌شود.

چه کسانی نباید اوزون درمانی انجام دهند؟

اوزون تراپی در برخی افراد با خطر بیشتر بروز عوارض جانبی همراه است:

• افرادی که الکل مصرف می‌کنند.
  • بیمارانی که اخیرا دچار سکته مغزی و یا قلبی شده‌اند. توصیه می‌شود اوزون تراپی حداقل سه ماه بعد انجام شود.
  • افرادی که خونریزی فعال داخلی یا خارجی دارند. اوزون باعث رقیق شدن خون و افزایش شدت خونریزی می‌شود.
  • زنان باردار. اوزون درمانی می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب مادر و جنین شود.
  • افراد مبتلا به پرکاری تیروئید.
  • بیماران مبتلا به اختلال پلاکتی (هموفیلی). اوزون خون را رقیق می‌کند و می‌تواند عوارض هموفیلی را بیشتر کند.
  • ابتلا به ترومبوز. ترومبوز یا لخته خون، ممکن است به علت خاصیت اوزون در رقیق کردن خون، حرکت کرده و باعث سکته مغزی یا قلبی شود.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون، مانند: آسپرین
  • ابتلا به انواع کم خونی
  • بیماری‌های هموراژیک
  • بیماری‌های روانی در مرحله حاد
  • دیابت کنترل نشده

چه کسی کاندید مناسبی برای اوزون درمانی است؟

اگر قرار است اوزون تراپی انجام دهید، ابتدا باید مطمئن شوید که این درمان باعث عارضه جانبی در شما نمی‌شود. پزشک می‌تواند در این رابطه شما را راهنمایی کند.

کسانی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، ممکن است از اوزون تراپی به دلیل خواص آن در افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها سود ببرند.

خواص ضد التهابی اوزون تراپی، به بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی کمک می‌کند، تا درد کمتری احساس کرده و فعال‌تر باشند.

اوزون تراپی پس از سکته مغزی و قلبی هم می‌تواند علاوه‌بر کمک به درمان برخی از عوارض ناشی از این مشکلات، از بروز مجدد آن‌ها پیشگیری کند.