علت و درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه در درجه اول نیاز به استراحت دارد تا فشار کمتری روی پا وارد شود. خار پاشنه یک بیماری پا است که توسط یک رشد استخوان مانند به نام رسوب کلسیم ایجاد می شود که بین استخوان پاشنه و قوس شما امتداد می یابد. خار پاشنه اغلب از جلو و زیر پاشنه شما شروع می شود. آنها در نهایت سایر قسمت های پای شما را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها می توانند تا نیم اینچ طول داشته باشند. ممکن است لزوماً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند.

تشخیص خار پاشنه می تواند چالش برانگیز باشد. خار پاشنه همیشه باعث درد نمی شود و همه دردهای پاشنه به خار مربوط نمی شود. به خواندن ادامه دهید تا در مورد این رشد استخوانی و عوامل ایجاد کننده آنها بیشتر بدانید. برای تشخیص و درمان خار پاشنه در شرق تهران می توانید به کلینیک دینا مراجعه نمایید.

علائم علت و درمان خار پاشنه چیست؟

علائم خار پاشنه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• التهاب
  • تورم در جلوی پاشنه پا
  • ناحیه آسیب دیده نیز ممکن است در لمس گرم احساس شود. این علائم ممکن است به قوس پای شما سرایت کند. در نهایت ممکن است یک برآمدگی کوچک استخوانی قابل مشاهده باشد.

برخی از خارهای پاشنه ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشند. همچنین ممکن است هیچ تغییری در بافت های نرم یا استخوان های اطراف پاشنه پا مشاهده نکنید. خار پاشنه اغلب فقط از طریق اشعه ایکس و سایر آزمایشات انجام شده برای مشکل دیگر پا کشف می شود.

علj خار پاشنه

علت خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه به طور مستقیم به دلیل کشیدگی طولانی مدت ماهیچه ها و رباط ها ایجاد می شود. در نهایت، این فشار بیش از حد به استخوان پاشنه (پالکانئوس) فشار وارد می کند و باعث ایجاد خار می شود.

خار پاشنه به مرور زمان ایجاد می شود. آنها به طور ناگهانی پس از یک تمرین یا یک رویداد ورزشی ظاهر نمی شوند. خار پاشنه زمانی ایجاد می شود که علائم اولیه مانند درد پاشنه را نادیده بگیرید.

استرس مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت یکی از دلایل شایع خار پاشنه است. همچنین ممکن است از پوشیدن کفش هایی که پاهای شما را پشتیبانی نمی کنند ایجاد شوند. خار پاشنه نیز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

1. آرتروز
  2. کبودی پاشنه پا
  3. اضافه وزن بدن
  4. کفش های نامناسب
  5. مشکلات راه رفتن
  6. پوشیدن زیاد دمپایی
  7. کفش های کهنه

بسیاری از افرادی که خار پاشنه دارند نیز به التهاب کف پا نیز مبتلا هستند. این وضعیت دردناک با بافت سخت و فیبری که بین پاشنه و انگشتان پا قرار دارد، سروکار دارد. ابتلا به فاسیای کف پا خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می دهد.

تفاوت خار پاشنه با فاسیای کف پا چیست؟

تفاوت مشخصی بین خار پاشنه و فاشیای کف پا وجود دارد، اما این دو ارتباط نزدیکی با هم دارند. خار پاشنه یک برآمدگی استخوانی است که از پایین پاشنه در طول مسیر فاسیای کف پا ایجاد می شود. اندازه آن متفاوت است اما معمولاً بزرگتر از نیم اینچ نیست. خار پاشنه ممکن است هیچ علامتی با آن نداشته باشد. اغلب در یک اشعه ایکس کشف می شود.

فاشئیت کف پا یک بیماری دردناک است که در آن یک فرآیند التهابی در جایی که فاشیای کف پا به پاشنه پا می چسبد رخ می دهد. این به دلیل وارد شدن نیروی غیرعادی به آن رخ می دهد. اضافه وزن، استفاده بیش از حد یا پوشیدن کفش بدون قوس نگهدارنده می تواند باعث ایجاد نیروی غیر طبیعی شود.

به عنوان یک قاعده کلی، فاشیای کف پا به خودی خود در طی یک دوره زمانی بدون توجه به درمان فروکش می کند. خار پاشنه به طور دائم وجود خواهد داشت، مگر اینکه جراحی لازم باشد. خوشبختانه جراحی به ندرت مورد نیاز است.

درمان خار پاشنه پا

درمان خار پاشنه در درجه اول شامل استراحت و تغییر سبک زندگی است. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی زیر برای خار پاشنه صحبت کنید.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد تا 15 دقیقه هر بار ممکن است با بی حس کردن موقت ناحیه به تسکین درد خار پاشنه پا کمک کند. این روش همچنین به کاهش تورم کمک می کند. برای خار پاشنه، کمپرس سرد نسبت به کیسه های حرارتی ترجیح داده می شود زیرا گرما برای درد مفاصل و عضله بهتر عمل می کند.

تزریق داروهای ضد التهابی

برای درد شدید، متخصص پا ممکن است تزریق کورتیکواستروئید را توصیه کند. این تزریق های ضد التهابی به کاهش درد و التهاب در سراسر پاشنه و قوس پا کمک می کند.

داروهای مسکن بدون نسخه

درد حاد یا کوتاه مدت ممکن است با کمک داروهای بدون نسخه کاهش یابد.

تمرینات فیزیوتراپی و تمرینات کششی

متخصص پا ممکن است فیزیوتراپی را به عنوان راهی برای یادگیری و تمرین تمرینات برای جلوگیری از درد طولانی مدت توصیه کند، به خصوص که داروهای ضد التهابی را فقط می توان برای مدت کوتاهی به طور ایمن مصرف کرد.

تمرینات خار پاشنه شامل کشش عضلات پاشنه و فاشیای کف پا است. فیزیوتراپ شما می تواند به شما نشان دهد که چگونه برخی از تمرینات را در خانه انجام دهید. این حرکات کششی را می توان در هر زمانی از روز انجام داد، اما حرکات کششی می تواند به ویژه در شب قبل از خواب مفید باشد.

استراحت

این کار یکی از توصیه‌ها برای درمان فاشیای کف پا و خار پاشنه است. استراحت نه تنها به کاهش درد حاد کمک می کند، بلکه بلند شدن از پا می تواند از بدتر شدن وضعیت شما نیز جلوگیری کند. استراحت دادن به پاها پس از مدت طولانی ایستادن و فعالیت های دیگر بسیار مهم است.

در مورد درد حاد ناشی از خار پاشنه، متخصص پا ممکن است از شما بخواهد تا زمانی که علائم شما فروکش کند، به پای خود استراحت دهید. قرار دادن وزن روی پاشنه پا در حالی که درد دارد، احتمالاً وضعیت شما را بدتر می کند. همچنین می تواند زمان بهبودی شما را طولانی تر کند.

پدهای پاشنه

درج های ارتوز کفش، مانند پدهای پاشنه، می توانند به شما کمک کنند تا قوس و پاشنه حمایت لازم برای کاهش درد را به شما ارائه دهند. پدهای پاشنه پا همچنین می توانند از ساییدگی و پارگی بیشتر جلوگیری کنند. آنها باید علاوه بر کفش مناسب برای محافظت همه جانبه پا استفاده شوند.

جراحی برای خار پاشنه پا

هنگامی که درد خار پاشنه شدید و مداوم می شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. این نوع جراحی شامل برداشتن خار پاشنه پا است. گاهی اوقات شامل رهاسازی فاسیای کف پا نیز می شود.

جراحی خار پاشنه نه تنها درد را کاهش می دهد، بلکه با هدف افزایش تحرک در کل پا نیز انجام می شود. اکثر افرادی که این نوع جراحی را انجام می دهند نیز دچار التهاب کف پا هستند. با توجه به اشکال دیگر درمان ها و روش های درمانی موجود، جراحی برای خار پاشنه به تنهایی رایج نیست.

قبل از توصیه جراحی خار پاشنه، پزشک با انجام آزمایشات تصویربرداری نهایی از طریق اشعه ایکس و EKG و همچنین آزمایش جریان خون در پا، تعیین می کند که آیا شما کاندید مناسبی هستید یا خیر.

سایر درمان ها ی خانگی برای علت و درمان خار پاشنه

چندین درمان محافظه کارانه و درمان خانگی وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم خود مانند درد و التهاب انجام دهید. برای کاهش علائم می توان از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کرد. مکمل هایی برای کاهش التهاب نیز موجود است.

در اینجا چند راه برای درمان خار پاشنه وجود دارد:

• یخ. هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه از کیسه یخ یا کمپرس سرد روی پای خود استفاده کنید. این به ویژه در پایان یک روز طولانی یا زمانی که زمان زیادی را روی پاهای خود سپری کرده اید مفید است. یا یک بطری آب یخ زده را زیر پای خود بغلتانید. این روش شامل اندکی ماساژ است که سفتی کف پای شما را از بین می برد.
  • ماساژ دادن. ماساژ قوس پا به تسکین درد و افزایش تحرک کمک می کند. از انگشتان و بند انگشتان خود برای ماساژ عمیق پای خود به مدت 1 تا 5 دقیقه در هر بار استفاده کنید. یک روش این است که هر دو انگشت شست را در خط مرکزی قوس خود قرار دهید و آنها را به لبه های بیرونی پاهای خود ببرید.
    کفش طبی.  از کفش های طبی با کفی ضخیم تر و بالشتک اضافی استفاده کنید که می تواند به کاهش تنش در فاسیای کف پا کمک کند.
  • آتل های شب. آنها را می توان در هنگام خواب برای کشش فاسیای کف پا پوشید. آنها به آرام نگه داشتن فاسیای کف پا کمک می کنند و مانع از نشان دادن پاهای خود به پایین می شوند.
  • شاک ویو درمانی برون بدنی (ESWT). این یک درمان غیر تهاجمی است که از تکانه های موج شوک با انرژی بالا برای ترمیم بافت فاسیای کف پا استفاده می کند. در حالی که نتایج یکسان نیستند، گاهی اوقات برای دیدن اینکه آیا می توان از جراحی جلوگیری کرد یا خیر استفاده می شود.
  • کرایولتراسوند درمانی. کرایولتراسوند درمانی ممکن است به درمان درد در افرادی که هم مبتلا به فاسیای کف پا و هم خار پاشنه هستند کمک کند. در این روش از انرژی الکترومغناطیسی و سرما درمانی برای تسکین درد استفاده می شود.
  • عمل جراحي. جراحی به عنوان آخرین راه حل و تنها پس از یک سال کامل درمان محافظه کارانه توصیه می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر درد شدید یا درد دارید که پس از چند هفته درمان بهبود نمی یابد، به پزشک مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که درد پاشنه پا ناشی از شرایطی مانند آرتریت یا تاندونیت باشد. یا ممکن است نوعی شکستگی استرسی باشد. ممکن است برای شما فیزیوتراپی، مراقبت های کایروپراکتیک یا ماساژ درمانی تجویز شود.

حتی اگر علائم شما خفیف باشد، ممکن است بخواهید به پزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را ارزیابی کند و مطمئن شوید که در مسیر بهبودی هستید. این امر به ویژه در صورت مصرف هر گونه دارو یا هر بیماری دیگر که ممکن است تحت تأثیر این کشش ها یا درمان ها باشد، مهم است.

انجام مداوم حرکات کششی و ورزش می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از خار پاشنه و فاشیای کف پا کمک کند. برای جلوگیری از عود، بهتر است حتی زمانی که پاهایتان احساس بهتری پیدا کرد به انجام حرکات کششی ادامه دهید. اگر علائم شما با گذشت زمان بهبود نیافت یا تشدید نشد، باید به دنبال درمان پزشکی باشید. در صورت تداوم، بدتر شدن یا شدید شدن درد به پزشک مراجعه کنید

تشخیص علت و درمان خار پاشنه

تشخیص خار پاشنه بدون کمک پزشکی برای شما دشوار است. این به این دلیل است که علائم مشابه سایر اشکال درد پاشنه و مشکلات پا است. برای تشخیص مناسب باید به یک متخصص مانند جراح ارتوپد یا متخصص پا مراجعه کنید. سپس آنها می توانند خار پاشنه را از طریق اشعه ایکس تشخیص دهند. می توانید با استفاده از ابزار Healthline FindCare ما با یک متخصص ارتوپد در منطقه خود قرار ملاقات رزرو کنید.

برآمدگی های استخوانی معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل است که اگر هر دلیل ناشناخته ای از درد و التهاب پا را تجربه می کنید، ابزارهای تصویربرداری تشخیصی ضروری هستند.

قبل از سفارش آزمایش های تصویربرداری، پزشک معاینه فیزیکی پای شما را برای بررسی علائم قرمزی یا التهاب انجام می دهد. پزشک شما همچنین هرگونه حساسیت قابل توجه در پا را بررسی می کند. حساسیت نشانه دیگری از خار پاشنه است. همچنین ممکن است متخصص پا از شما بخواهد آزمایش‌های فیزیکی مانند ایستادن روی یک پا و همچنین پیاده‌روی کوتاه را انجام دهید.